سرطان سینه از جمله شایع‌ترین سرطان‌هایی است که زنان نقاط سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند. باورهایی در خصوص سرطان سینه بین افراد جا افتاده است که برخی از آن‌ها درست و برخی نادرست هستند. در این مطلب به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

ضد عرق‌ها می‌توانند باعث سرطان سینه شوند

 نادرست

 شاید شما هم شنیده باشید که مواد شیمیایی موجود در این محصولات می‌تواند از طریق زخم‌های ناشی از تیغ زدن وارد بدن شما شده و ایجاد بیماری کند. در حالی که کارشناسان هیچ گونه شواهدی که چنین ادعایی را اثبات کند، پیدا نکرده‌اند.

اغلب توده‌های سینه سرطانی نیستند

 درست

چنانچه غده‌ای در داخل سینه‌ی شما مشاهده شد، نیاز به وحشت کردن نیست. بسیاری از توده‌های موجود در سینه‌ها، کیسه‌های پر از مایع به نام کیست‌ها هستند. یک غده یا توده‌ی جدید در سینه که سفت و بدون درد است و درای لبه‌های زبری است، بیشتر احتمال سرطان بودن را دارد.

در صورتی که در ناحیه‌ی سینه احساس درد داشتید و نوک سینه‌ها کم رنگ شده یا ورم داشتند یا هر تغییر شکل دیگری در ظاهر ان‌ها مشاهده کردید، موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

در قرن ۱۴ سرطان سینه، معروف به بیماری راهبه‌ها بود

 درست

در ان زمان، این وضعیت بین زنان مذهبی که اکثر آن‌ها فرزند نداشتند، خیلی رایج بود. به همین دلیل به نام «بیماری راهبه‌ها» معروف شده بود.

در این میان زنانی که فرزندان زیادی داشتند و در سنین پایین‌تر باردار شده بودند کم‌تر در معرض ابتلا به این بیماری بودند. شاید علت آن به دلیل باشد که در طول دوران باردار‌ی، تعداد سیکل‌های پریود کاهش پیدا می‌کند. دانشمندان فکر می‌کنند که وجود هورمون‌های مرتبط با پریود می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

فقط در صورتی نگران ابتلا به سرطان سینه داشته باشید که در خانواده شما سابقه داشته باشد

 نادرست

هر کسی از جمله مردان می‌تواند به سرطان سینه مبتلا شود. اما بعضی موارد احتمال بروز آن را بیشتر می‌کند. چنانچه یکی از اعضای خانواده یا بستگان شما به این سرطان مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای به آن در شما افزایش پیدا می‌کند. چنانچه خودتان هم قبلا به این سرطان مبتلا بوده‌اید امکان ابتلای مجدد به آن وجود دارد. اکثر زنان، در خطر ابتلای به سرطان سینه هستند با این حال اکثر زنان به آن مبتلا نمی‌شوند.

عامل اصلی خطر سرطان سینه، زن بودن است

درست

از هر ۸ زن در ایالات متحده یک نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود. هر چند که مردان هم امکان ابتلای به سرطان سینه را دارند اما خطر ابتلا به آن در زنان ۱۰۰ برابر بیشتر است. در این میان سن عامل مهم دیگری محسوب می‌شود. از هر ۳ زنی که به سرطان سینه مبتلا می‌شود، دو نفر ان‌ها بالاتر از ۵۵ سال سن دارند.

بهترین راه تشخیص زودهنگام سرطان سینه ماموگرافی است

درست

انجام ماموگرافی به صورت منظم شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد. در این آزمایش، سینه‌ها در معرض اشعه‌ی ایکس قرار می‌گیرند. این روش می‌تواند پیش از بروز علایم سرطان سینه، آن را تشخیص دهد. انجمن سرطان آمریکا می‌گوید اکثر زنان پس از سن ۴۵ سالگی لازم است که هر سال این چکاب را انجام دهند.

 اگر چه ماموگرافی کمی ناراحت کننده است اما آسیبی به شما نخواهد زد. میزان اشعه ایکس مورد استفاده در ماموگرافی بسیار ناچیز است.

در صبح ماموگرافی شما نباید از دئودورانت استفاده کنید

درست

برخی از دئودورانت‌ها یا ضد عرق‌ها شامل مواد تشکیل دهنده‌ای مانند آلومینیوم هستند که می‌توانند بر روی تصویر اشعه ایکس به عنوان لکه‌های سفید نشان داده شوند.

 از دیگر اقدامات لازم پیش از ماموگرافی این است که برنامه‌ریزی کنید تا زمان انجام این آزمایش، سینه‌ها ورم کرده یا حساس نباشند. از این رو، سعی کنید که زمان ماموگرافی یک هفته قبل از دوره‌ی پریود نباشد.

اولین رنگ روبان سرطان سینه هلویی بود

درست

این روزها رنگ رسمی روبان سرطان سینه صورتی است. اما روبان اصلی رنگ هلویی داشت و توسط یکی از بازماندگان این بیماری طراحی شده بود.

شارلوت‌هالی روبان‌ها را به کارت‌هایی که به سوپر مارکت‌ها داده بود، وصل می‌کرد. او از مردم می‌خواست که به روش‌های پیشگیری از سرطان سینه توجه کنند.

ورزش کردن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد

 درست

انجام ورزش‌های منظم مانند پیاده‌روی، شنا، دوچرخه سواری و سایر ورزش‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهد. در این میان زنانی که وارد  دوران یائسگی شده‌اند باید فعالیت بیشتری انجام دهند. با این حال انجمن سرطان آمریکا می‌گوید که ۱۵۰ دقیقه تمرین متوسط در طول هفته برای همگان مفید است.