ایالات متحده آمریکا همیشه یک مقصد عالی برای تحصیل در خارج از کشور در سراسر جهان است. با توجه به آمارها، یک میلیون دانشجوی مهاجر در سال تحصیلی ۲۰۱۵/۲۰۱۶ در ایالات متحده شروع به تحصیل کرده‌اند. در این مطلب به معرفی محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی که این دانشجویان انتخاب کرده‌اند، خواهیم پرداخت.

۱۰. سلامت و بهداشت

تعداد دانشجویان بین المللی: ۳۳،۹۴۷ (افزایش ۱.۲ درصد)

دوره‌های آموزشی مانند پزشکی و پرستاری در بین دانشجویان خارجی دانشگاه‌های ایالات متحده محبوبیت زیادی دراد چرا که امکانات پیشرفته‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. بیشتر دانشجویان رشته‌های تخصص‌های بهداشتی مربوط به کشورهای کانادا و نیجریه هستند.

۹. ریاضیات

تعداد دانشجویان بین المللی: ۳۳،۹۶۹ (افزایش ۱۴.۳ درصد)

آمار دانشجویان رشته‌های ریاضی در آمریکا روند رو به رشدی دارد و فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله حسابداری، امور مالی، آمار، مهندسی، علوم رایانه و دیگر موارد مشغول به کار شوند.  

۸. زیست شناسی و علوم زیستی

تعداد دانشجویان بین المللی: ۴۰،۱۸۴ (افزایش ۲.۳ درصد)

علوم زیستی و زیست شناسی از جمله رشته‌های محبوب برای دانشجویان خارجی در ایالات متحده‌ی آمریکا هستند. این رشته را افرادی انتخاب می‌کنند که تمایل به کار در عرصه‌ی زیست شناسی بدون رویارویی با بیماران را دارند. بیشتر دانشجویان رشته زیست شناسی مربوط به کشورهای نپال، نیجریه، ایران، تایوان و مالزی هستند.

۷. دوره‌های زبان انگلیسی

تعداد دانشجویان بین المللی: ۴۰،۸۸۷ (کاهش ۱۷ درصد)

در سال گذشته، کاهش چشم گیری در شمار دانشجویان بین‌المللی دوره‌های فراگیری زبان انگلیسی در آمریکا مشاهده شد. شاید دلیل آن توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مختلف برای یادگیری زبان باشد که این رقم را کاهش داده است. با این حال، این رشته همچنان بین دانشجویان کشورهای کویت، عربستان سعودی، ژاپن و ویتنام محبوبیت دارد.

۶. هنر و علوم انسانی

تعداد دانشجویان خارجی: ۵۰،۳۶۰ (افزایش ۱۰ درصد)

رشته‌های علوم انسانی در هر دانشگاهی متفاوت است و حوزه‌های مختلف مانند روانشناسی، تاریخ، فلسفه، زبان‌ها، ادبیات، تاریخ هنر و دیگر موراد را پوشش می‌دهد. مزیت اصلی مطالعه در رشته‌ی علوم انسانی این است که درک کاملی از هنر در موضوعات مختلف به شما می‌دهد. چنانچه می‌خواهید مهارت‌های زبانی خود را توسعه دهید و به هنر و ادبیات هم علاقه‌مند هستید، این رشته، با ارایه‌ی دروس متنوع مناسب شما خواهد بود.

۵- علوم اجتماعی

تعداد دانشجویان بین المللی ۵۲،۵۶۸ (افزایش ۶.۵ درصد)

علوم اجتماعی مانند علوم انسانی، دارای موضوعات متعددی از قبیل انسان‌شناسی، اقتصاد، جغرافیا، علوم سیاسی و جامعه‌شناسی است. در علوم اجتماعی، به رفتارهای جامعه از دیدگاه علم بررسی می‌شوند. رشته‌ی علوم اجتماعی بین دانشجویان کشورهای بریتانیا، هنگ کنگ،‌ترکیه، آلمان و کره جنوبی اهمیت دارد.

۴- هنرهای تجسمی و کاربردی

تعداد دانشجویان خارجی: ۵۹،۷۳۶ (افزایش ۵.۲ درصد)

هنرهای تجسمی و کاربردی شامل موضوعات موسیقی، تئاتر، رسانه، معماری و طراحی، هنر و فیلم است. به طور کلی این رشته شامل هنرهای دستی، بصری و خلاقانه است که از طریق امتحانات تئوری و عملی و پروژه‌های درسی دانشجویان را ارزیابی می‌کند. دوره‌های این موضوعات بسیار محبوب هستند زیرا فارغ التحصیلان این رشته‌ها می‌توانند وارد حرفه‌های رضایت‌بخش هنری شوند. همچنین طیف وسیعی از مشاغل دیگر با مهارت‌های قابل انتقال به زمینه‌های دیگر را ارائه می‌دهند. بیشترین شمار دانشجویان رشته‌های هنر‌های زیبا و کاربردی مربوط به کشورهای تایوان، کره جنوبی، هنگ کنگ، کلمبیا و مکزیک است.

۳- علوم کامپیوتر

تعداد دانشجویان بین المللی: ۱۰۷،۶۸۲ (افزایش ۲۹.۴ درصد)

سال گذشته افزایش قابل توجهی در شمار دانشجویان رشته‌ی علوم کامپیوتر در دانشگاه‌های ایالات متحده مشاهده شد. چرا که فارغ‌التحصیلان رشته‌های IT در سراسر جهان فرصت‌های شغلی و درآمدهای بالایی دارند. رشته‌های علوم کامپیوتر برای دانشجویان کشورهای هند، نپال، چین، ایران و‌ترکیه بسیار محبوب هستند.

۲- مدیریت کسب و کار

تعداد دانشجویان بین المللی: ۲۰۰،۳۱۲ (افزایش ۱.۵ درصد)

جای تعجب نیست که رشته‌ی مدیریت و بازرگانی هنوز هم یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشجویان بین‌المللی باشد. هر چند برای نخستین بار در تاریخ اخیر، این رشته جایگاه نخست خود را از دست داده است. مدرک کارشناسی (MBA) توسط بسیاری افراد، به عنوان یک الزام برای کسب و کار دیده می‌شود. از این رو بین دانشجویان محبوبیت زیادی دارد. در طول سال تحصیلی ۲۰۱۵/۲۰۱۶ بیش از ۸۰،۰۰۰ دانشجوی چینی در این رشته در ایالات متحده مشغول به تحصیل شدند. دانشجویان دیگر کشورها نظیر اندونزی، ویتنام، ونزوئلا، آلمان و فرانسه هم از جمله علاقه‌مندان این رشته در ایالات متحده هستند.

۱- مهندسی

تعداد دانشجویان بین المللی: ۲۰۱،۱۴۵ (افزایش ۹ درصد)

مهندسی، سال‌ها به طور مداوم دومین رشته‌ی تحصیلی محبوب دانشجویان بین المللی در ایالات متحده بوده است، اما در سال گذشته شاهد افزایش آن با رشد ۹ درصد بودیم. مهندسی یک رشته‌ی بسیار کاربردی است و شامل محدوده‌ی وسیعی از شاخه‌های برق، عمران و مکانیک می‌شود. دانشجویان کشورهای ایران، کویت، هند، مالزی و عربستان سعودی جزو بیشترین آمار محصلین رشته‌های مهندسی هستند.