چنانچه پزشک شما تشخیص داده است که فشارر خون‌تان بالاتر از حد طبیعی است، لازم است تا برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی و بروز سکته مواردی را رعایت کنید.

هر چند که پزشک، برای کنترل فشار خون بالا دارو تجویز می‌کند، اما تغییر در سبک زندگی نقش مهمی در این خصوص ایفا خواهد کرد. در واقع افرادی که فشار خون آن‌ها بالاتر از ۱۳۰/۸۰ میلی‌متر جیوه است باید بتوانند شیوه‌ی زندگی خود را تغییر دهند.

از این رو حتی در کنار مصرف دارو، تغییرات سبک زندگی توصیه می‌شود. در ادامه به معرفی ۸ نکته برای کاهش فشار خون خواهیم پرداخت:

کاهش مصرف نمک

از انجا که مصرف نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود، کم کردن مصرف آن می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. از این رو توصیه می‌شود که افراد با فشار خون بالا در روز بیشتر از ۶ گرم نمک مصرف نکنند. به خاطر داشته باشید که در اینجا منظور از نمک، فقط نمک موجود در نمکدان نیست! بلکه نمک نان و دیگر مواد غذایی را هم شامل می‌شود.

رژیم غذایی سالم

به دنبال کاهش مصرف نمک، در یک رژیم غذایی سالم میزان چربی بد، در مقادیر اندک خواهد بود. موسسه‌ی ملی بهداشت در این خصوص مصرف ۵ وعده از میوه و سبزی را پیشنهاد می‌دهد.

ورزش بیشتر

فعال نگه داشتن بدن برای مدیریت فشار خون مهم است. در این مورد، موسسه‌ی ملی بهداشت انجام فعالیت‌های هوازی به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته را توصیه می‌کند. این ورزش‌ها شامل دوچرخه سواری و پیاده‌روی سریع است. علاوه بر این، حداقل دو بار در هفته به انجام فعالیت‌هایی بپردازید که عضلات شما را تقویت کند.

کاهش مصرف الکل

اکثر مردم می‌دانند که مصرف بالای نوشیدنی‌های الکلی تاثیر مخرب بر روی کبد دارد. ضمن این که مصرف الکل باعث افزایش فشار خون می‌شود.

ترک سیگار

سیگار کشیدن تنها بر روی سلامت ریه اثر مخرب نمی گذارد. بلکه با افزایش فشار خون باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود.

کاهش وزن

چنانچه دارای اضافه هستید برای رسیدن به وزن سالم دست به کار شوید. شاخص توده‌ی بدن (BMI) یک معیار مناسب برای بررسی اضافه وزن با در نظر گرفتن وزن و قد افراد است.

کم کردن مصرف کافئین

نوشیدن بیش از ۴ فنجان قهوه در روز می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. ضمن این که کافیین در نوشابه و شکلات هم وجود دارد.

استراحت و آرامش

استراحت و آرامش می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. یوگا، مراقبه و مدیریت استرس، اقداماتی هستند که می‌توانند در این خصوص موثر باشند.