بیشتر دردهایی که در بدن خود احساس می‌کنیم جدی نیستند با این حال نباید بی‌تفاوت از کنار آن‌ها گذشت. از این رو با مشاهده‌ی هر یک از این علایمی که در تین مطلب معرفی می‌کنیم، باید به پزشک مراجعه کنید.

۱- احساس ضعف در بازوها و پاها

اگر احساس ضعف و بی‌حسی در ناحیه‌ی بازو یا ساق پای خود (به خصوص در یک طرف بدن) می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از سکته باشد. ضمن این که در هنگام سکته علایمی چون سرگیجه یا عدم تعادل در راه رفتن هم به وجود می‌آید.

علاوه بر این، در شرایطی که بینایی شما به طور ناگهانی ضعیف شده، دچار سر درد بدی شدید، احساس گیجی می‌کنید یا مشکل در تکلم و فهم محیط دارید سریعا از دیگران کمک بخواهید.

۲- درد قفسه سینه

وقتی دچار درد قفسه‌ی سینه می‌شوید، قبل از هر چیز وضعیت امنی برای خود فراهم کنید.

هر دردی در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه، به خصوص اگر با عرق کردن، کوتاهی نفس‌ها یا تهوع همراه باشد باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

احساس درد یا فشار در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه می‌تواند نشانه‌ی بیماری یا حمله‌ی قلبی باشد مخصوصا اگر در حین یک فعالیت متوجه چنین احساسی شوید. البته این مشکل دلیل دیگری هم می‌تواند داشته باشد. ممکن است یک لخته‌ی خونی در حال حرکت به سمت ریه‌ی شما باشد. چنانچه احساس سنگینی بر روی قفسه‌ی سینه‌ی خود می‌کنید و این شرایط بیش از چند دقیقه طول کشیده است یا حالت رفت و برگشتی دارد سریعا کمک بگیرید.

۳- حساسیت به لمس و درد در پشت ساق پا

این حالت هم می‌تواند به علت وجود لخته‌ی خون در پا باشد. به این وضعیت، ترومبوز سیاهرگی عمقی یا DVT می‌گویند. چنین مشکلی معمولا وقتی پیش می‌آید که مدت زمان طولانی در یک جا نشسته‌اید. برای مثال طی یک سفر هوایی طولانی مدت این اتفاق می‌تواند بیفتد یا وقتی که مدت طولانی را در رختخواب بستری بوده‌اید.

چنانچه لخته‌ی خون در پای شما شکل بگیرد، هنگام ایستادن یا راه رفتن احساس درد می‌کنید. ضمن این که ممکن است متوجه ورم پای خود هم بشوید. در این حالت، اندازه‌ی یک پا بزرگ‌تر از پای دیگر خواهد بود.

البته مشاهده‌ی چنین وضعیتی پس از ورزش طبیعی است.اما در صورت بروز قرمزی یا گرما در قسمت متورم پا حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از آزمون هومن (Homan's sign) وضعیت خود را بررسی کنید. چنانچه با خم کردن انگشتان پا به سمت بالا (حالت فکس) احساس درد می‌کنید، احتمال لختگی خون وجود دارد. با این حال فقط به این روش اعتماد نکنید. در صورت قرمزی و گرم بودن ورم حتما به اورژانس مراجعه کنید.

خارج کردن لخته قبل از این که مشکلات پیچیده‌تری ایجاد کند، اهمیت حیاتی دارد.

۴- مشاهده‌ی خون در ادرار

دلایل مختلفی باعث مشاهده‌ی خون در ادرار می‌شود.

چنانچه ذرات خون را در ادرار خود می‌بینید و درد شدیدی در ناحیه‌ی کمر احساس می‌کنید احتمالا به سنگ کلیه مبتلا هستید. سنگ کلیه نوعی کریستال ساخته شده از مواد و نمک‌های معدنی است که در لوله‌های ادرار حرکت می‌کند.

ممکن است پزشک شما برای تشخیص سنگ کلیه سونوگرافی یا اشعه‌ی ایکس را تجویز کند. در روش اشعه‌ی ایکس، امواجی با دوز پایین به بدن شما تابیده می‌شود تا قسمت درونی بدن قابل مشاهده باشد. در سونوگرافی تصویر داخل بدن با امواج صوتی گرفته می‌شود.

بسیاری از سنگ کلیه‌ها در زمان ادرار کردن دفع می‌شوند. البته این فرآیند دفع بسیار دردناک خواهد بود. گاهی اوقات پزشک شما تشخیص می‌دهد که این سنگ از طریق عمل جراحی برداشته شود.

حالت دیگری که در صورت مشاهده‌ی خون در ادرار ممکن است، عفونت کلیه یا مثانه خواهد بود. در این شرایط علاوه بر دیدن خون در ادرار، مدام احساس ادرار داشتن می‌کنید و دفع ادرار شما با سوزش همراه است. در صورتی که علاوه بر این موارد تب هم داشتید در مراجعه به پزشک معطل نکنید.

چنانچه مشاهده‌ی خون در ادرار بدون درد باشد، احتمال ابتلای به سرطان کلیه یا مثانه وجود دارد و در این شرایط هم باید تحت معاینه‌ی پزشک قرار بگیرید.

۵- خس خس سینه

مشکلات تنفسی باید بلافاصله درمان شوند. اگر هنگام نفس کشیدن احساس شنیدن صدای سوت یا خس خس سینه را دارید باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

چنانچه به این مشکل به موقع ترتیب اثر نشان دهید قابل درمان است اما در صورت بی‌توجهی می‌تواند به فاجعه منجر شود!

علت خس خس سینه می‌تواند ناشی از آسم، بیماری ریوی، آلرژی شدید یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باشد. پزشک شما می‌تواند علت آن را تشخیص داده و راهکارهای درمانی را به شما ارایه دهد.

خس خس سینه می‌تواند به علت ذات‌الریه یا برونشیت هم اتفاق بیفتد. در حالت خس خس سینه این شرایط را بررسی کنید: آیا در هنگام سرفه اخلاط زرد یا سبز رنگ مشاهده می‌کنید؟ آیا به تنگی نفس هم مبتلا هستید؟ اگر پاسخ مثبت است این وضعیت می‌تواند به دلیل بیماری‌های ذات‌الریه و برونشیت باشد.

۶. فکر کردن به خودکشی

اگر احساس ناامیدی و اسارت می‌کنید و هیچ دلیلی برای زندگی کردن نمی‌بینید، به کمک نیاز دارید. صحبت کردن با یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند در حل این بحران به شما کمک کند.

یک روانکاو یا روانپزشک می‌تواند کمک کند که سلامت روان خود را پیدا کرده و از پس این لحظه‌های دشوار بر بیایید.