بنا کردن یک کسب و کار جدید موضوع چالش برانگیزی است و نیاز به حساب و کتاب‌هایی دارد. در این مطلب به معرفی رایج‌ترین اشتباهاتی خواهیم پرداخت که بسیاری از بنیان‌گذاران کسب و کارهای کوچک ممکن است آن‌ها را انجام دهند.

بسیاری از ما این اعتقاد را داریم که شروع هر نوع کسب و کاری احتیاج به افراد خاصی دارد.ما فکر می‌کنیم شخصی که می‌خواهد کسب و کار جدیدی راه بیندازد باید طرز فکر کارآفرینانه داشته باشد یا باید بتواند به راحتی در معرض ریسک و خطر قرار بگیرد وگرنه شروع کار  جدید اصلا مناسب او نخواهد بود. حتی ممکن است فکر کنیم که صاحب کسب و کاری کوچک بودن به این معنی است که این شخص باید اتصالاتی با افراد مهم داشته باشد تا بتواند کار خود را ادامه دهد.اما حقیقت این است که هر فردی که کسب و کار کوچکی راه می‌اندازد از مهندسین  گرفته تا حسابداران و بلوردرمانان، احتیاجی به برونگرایی ندارند.

در اینجا سه مسئله‌ی رایج وجود دارد که می‌تواند مانع شما برای شروع یک کسب و کار کوچک شود:

۱. ترس شما واقعی است

به عنوان مثال، به جای فکر کردن به اینکه پول کافی برای شروع کار ندارید می‌توایند چنین چیزی به خود بگویید: «من مایل هستم راهی برای پیدا کردن بودجه برای شروع سرمایه‌گذاری جدیدم پیدا کنم.»

به جای اینکه فکر کنید که جذبه‌ی کافی برای جذب مشتری و کار با مردم را ندارید سعی کنید به خود بگویید: «من مشتاقانه مایل به یادگیری راه‌های جدید جهت ارتباط با مردم هستم.»

در حالی که هیچ کدام از این ترس‌ها واقعی نیستد.

راه دیگر این است که ذهنیت خود را از ترس به یادگیری تغییر دهید. ثابت شده‌ است که این کار باعث افزایش موفقیت می‌شود.در ذهن هر کارآفرین مشتاق، ترس‌هایی به وجود می‌آید که معمولا به عنوان واقعیت پنهان شده‌اند. این ترس‌ها اینطور به نظر می‌آیند که: «من پول کافی برای شروع یک کسب و کار را ندارم.» «من به اندازه‌ی کافی در مورد کسب و کار اطلاعاتی ندارم.» یا «شخصیت من به اندازه‌ی کافی کاریزماتیک نیست.»

۲. شما نیازمند مدرک یا گواهینامه‌ی آموزش دیگری هستید

این مسئله‌ای سخت و بزرگ به نظر می‌آید ، اما برای راه‌اندازی یک کسب و کار، نیازی به مدرک MBA یا دیگر گواهینامه‌‌های بازاریابی نیست.

بهترین شکل برای یادگیری کسب و کار جدید روش تجربی است، درست همانطور که تا به حال زندگی می‌کردید. علاوه بر این، احتمالا فکر می‌کنید که کسب و کار تازه را باید در زمینه‌ای که قبلا با آن آشنا بوده‌اید شروع کنید.

لزوما به این معنی نیست که باید کار روزانه‌ی شما باشد. کسب و کار جدید می‌تواند زمینه‌ای باشد که به آن علاقه‌ی خاصی دارید و درباره‌ی آن تحقیقات گسترده‌ای کردید و به کنفرانس‌ها و جلسات مختلفی رجوع کرده‌اید. بنابراین، احتمالا نسبت به چیزی که حدس می‌زنید، تجربه و دانش بیشتری در مورد کسب و کاری که می‌خواهید شروع کنید را دارا هستید.

۳. همه چیز قبل از شروع کار باید کامل و درست باشد

یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که در مورد شروع کسب و کار مطرح می‌شود این است که باید همه چیز را به طور کامل مرتب کنید. به نظر می‌رسد که طرح کامل یک کسب و کار شامل رشد حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، تجزیه و تحلیل عمیق و حرفه‌ای بازار، اهداف، برنامه‌ها، تیم منابع و غیره هستند. این افراد بر این باورند که همه‌ی این موارد قبل از شروع کار باید به طور صد در صد مرتب و کامل باشد.

اما باید بپذیریم که پشت همه‌ی این‌ها معمولا ترس از شکست نهفته است که مانع شروع کسب و کار برای بسیاری از افراد می‌شود.

سوالی وجود دارد که باید از خود بپرسید: «آیا افراد دیگر کسب و کار را بدون این الزامات برای خود تعیین کرده‌اند؟»

حالا می‌دانید چه قدمی بردارید!راز موفقیت این است که بدانیم چه باید کرد تا موفق شویم.

در واقع، این کمبود دانش نیست که ما را عقب نگه می‌دارد، بلکه حلقه‌ی پیوسته‌ی تفکر منفی در ذهن ما است که باعث می‌شود به کامیابی نرسیم.

آلن فاین مربی و نویسنده، این پدیده را با هزاران نفر از مشتریان ورزشی و تجاری مورد مطالعه قرار داده است و آن را «دخالت» می‌نامد.

تحقیقات او اساسا نشان می‌دهند که برای موفقیت باید از افکار بسته‌ی خود بیرون بیاییم و مکان ایده‌آل خود را بیابیم که این  مکان را جریانی از کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم نیز می‌نامند. «جریان» به معنای آن حسی است که زمان به سرعت می‌گذرد و شما به واسطه‌ی کاری که انجام می‌دهید، احساسی پراز انرژی و سرزندگی دارید.

هنگام شروع کسب و کار کوچک، خیلی مهم است که به طور مداوم به دنبال جایی از جریان در کار جدید خود باشید. یعنی بر روی کاری که واقعا علاقه دارید تمرکز کنید. این کمک می‌کند که حلقه‌های تفکرات منفی را در ذهن خود از بین ببرید.

رها کردن الگو‌های تفکر منفی به این معنی نیست که کسب و کار جدید نیاز به برنامه‌ریزی‌های تجاری، بازاریابی و یا اهداف مشخص شده ندارد. شما بیشتر می‌توانید در بخش‌هایی تمرکز کنید که از انجام دادن آن لذت می‌برید.

هنگامی که تفکرات منفی را از سر خود بیرون کردیم، می‌توانیم در پاسخ به این سوالات تمرکز کنیم:

  • چگونه می‌توانید به دیگران در این کار کمک کنید؟
  • مشتریان ایده‌آل شما چه کسانی هستند؟
  • مشتریان چه نوع تجربه ای را خواهند داشت؟
  • از همه مهم‌تر اینکه آیا قدمی که امروز بر می‌‌دارید شما را به رویای شروع کار جدید نزدیک می‌کند؟