هوای گرم تابستان بهترین فرصت برای پشه‌ها است که خود را مهمان ناخواسته‌ی ما کرده و در کمال اشتها از خون ما تغذیه کنند. در این میان این سوال مطرح می‌شود که آیا گروه‌های خونی مختلف فرقی در اشتهای پشه‌ها خواهد داشت؟

پاسخ مثبت است. در ادامه به معرفی محبوب‌ترین گروه‌های خونی که مورد علاقه‌ی پشه‌ها هستند، خواهیم پرداخت:

گروه خونی O

بررسی‌ها نشان داده است که پشه‌ها به گروه خونی O علاقه‌ی بیشتری دارند. یکی از پاسخ‌های احتمالی در خصوص این مشاهده است که گروه خونی O بویی دارد که اشتهای پشه‌ها را بیشتر تحریک می‌کند! از طرفی محققان به این یافته دست پیدا کرده‌اند که گروه خونی O دارای نوعی قند است که همین مسئله، این نوع خون را برای پشه‌ها خوشمزه‌تر خواهد کرد!

گروه خونی A

پس از گروه خونی O، گروه خونی A جذاب‌ترین غذای پشه‌ها در منوی غذایی خون‌ها! محسوب می‌شود. البته گروه خونی A نصف محبوبیت گروه خونی B را دارد.

گروه خونی B

بر خلاف دو گروه خونی قبلی، پشه‌ها علاقه‌ای به گروه خونی B ندارند.

البته لازم است این نکته را به خاطر داشته باشید که یک پشه‌ی گرسنه هنگام نیش زدن شما، توجهی به گروه خونی‌تان نخواهد کرد! با این حال چنانچه گروه خونی شما مطابق ذائقه‌ی پشه‌ها باشد، لازم است که موارد جلوگیری را بیش از سایرین رعایت کنید.

عوامل دیگر در گزش پشه‌ها

غیر از گروه خون، موارد دیگری هم در انتخاب شما از طرف پشه‌ها تاثیرگذار است. برای مثال پشه‌ها بوی پا را دوست دارند! به بیان دیگر یک بدن عرق کرده و بدبو با این که انسان‌ها را از شما دور می‌کند اما به پشه‌ها نزدیک خواهد کرد. چرا که عرق حاوی اسید لاکتیک است که پشه‌ها به راحتی از آن نمی‌گذرند!

عامل دیگر این است که پشه‌ها، به خصوص پشه‌های ماده عاشق دی‌اکسید کربن هستند و می توانند آن را از فاصله‌ی ۵۰ متری تشخیص دهند. در هر بار بازدم که دی‌اکسید کربن را از ریه‌ها خارج می‌کنید، شست پشه‌ها خبردار شده و خود را با حرکات زیگزاگ به شما می‌رسانند!

بعضی محققان بر این باور هستند که رنگ لباس هم می‌تواند در جذب پشه موثر باشد. به طوری که پشه‌ها جذب رنگ‌های گرم مانند قرمز ، زرد و نارنجی می‌شوند.

علاوه بر تمام این موارد، ژنتیک افراد هم می‌تواند باعث جلب توجه پشه‌ها بشود. ساز و کار ژنتیکی بعضی افراد باعث می‌شود که بیشتر از بقیه در خطر گزش پشه‌ها قرار بگیرند.