در دورانی زندگی می‌کنیم که همه‌ی ما گرفتار یک بحران مشترک هستیم. البته نه از آن بحرانی‌های سیاسی و زیست محیطی و غیره؛ مسئله ساده‌تر از این‌هاست: ما خسته ایم! خسته!

دلایل خستگی همیشه مثل کار بیش از حد و کم خوابی ساده نیستند. هر چند که همیشه دو دلیل مهم خستگی محسوب می‌شوند. با این حال، گاهی اوقات دلایل خستگی پیچیده‌تر می‌شوند.

در ادامه به بعضی از شایع‌ترین دلایل احساس خستگی اشاره خواهیم کرد:

۱- نداشتن خواب کافی

البته نداشتن خواب کافی بد هست اما نه به آن دلیل که شما فکر می‌کنید. خواب فقط در مورد استراحت نیست. نکته این است که هورمون‌های بدن در حال رشد هستند. هورمون‌های رشد توسط پروتئین‌های ساخته شده توسط غده‌ی هیپوفیز ساخته می‌شوند و نقش مهمی در ساخت عضلات سالم و استخوان‌های قوی ایفا می‌کنند. این مسئله بر چگونگی جمع‌آوری چربی در بدن (به خصوص در اطراف ناحیه معده) تاثیر می‌گذارد و کمک می‌کند بین کلسترول خوب و بد تعادل برقرار شود. این مسئله برای عملکرد طبیعی مغز هم ضروری است. چنانچه این هورمون‌ها به اندازه‌ی کافی موجود نباشند، علائمی چون خستگی، افسردگی، کاهش قدرت و استقامت مشاهده خواهد شد. از آنجا که هورمون رشد در درجه‌ی اول هنگام خواب ما ترشح می‌شود، یک خواب با کیفیت هفت و نیم یا هشت ساعته به حفظ وزن و تقویت انرژی کمک می‌کند.

۲- بیش از حد هله و هوله می‌خورید

ما فکر می‌کنیم که شکر یک راه سریع برای افزایش انرژی است حال آن که شکر در دراز مدت تاثیر می‌گذارد. تمام قند مانند گلوکز، دکستروز، مالتوز و ساکاروزی که مصرف می‌کنید، در نهایت شما را تنها خواهند گذاشت.

۳- به اندازه‌ی کافی آب نمی نوشید

بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که خستگی آن‌ها به دلیل کم آبی است. ممکن است خیلی مواقع برای رفع خستگی، به جای خوردن یک ماده‌ی غذایی شیرین لازم باشد یک لیوان آب بنوشید. به اندازه‌ای آب بنوشید که دهان‌تان را در طول روز مرطوب نگه دارد. این قاعده‌ی کلی را به خاطر داشته باشید: وقتی بدن آب کافی را دریافت می‌کند، رنگ ادرار زرد و روشن خواهد بود. چنانچه رنگ ادرار روشن‌تر یا تیره‌تر از زرد باشد، نیاز به نوشیدن آب بیشتری خواهید داشت.

۴- مصرف ویتامین B‌ شما پایین است

میتوکندری شما برای تبدیل گلوکز به انرژی نیاز به ویتامین B‌ دارد. ویتامین B را می‌توان به شکل قرص یا مایع جذب کرد اما ۹۹ درصد ما ویتامین B کافی از رژیم غذایی خود را دریافت نمی کنیم. سعی کنید قرص ویتامین B در صبح و بعد از ظهر مصرف کنید. این مقدار ویتامین B سطح انرژی شما را پایدار خواهد کرد. ضمن این که چون ویتامین B محلول در آب است، مصرف اضافی آن ضرری ایجاد نمی‌کند.

چنانچه در طول روز احساس کم انرژی بودن دارید، ویتامین‌های B12 و D‌ را مصرف کنید. ضمن این که هر سال خون خود را از این جهت چکاب کنید. چنانچه معده‌ی شما این ویتامین‌ها را به خوبی جذب نمی کند از آمپول B12 به صورت سالانه استفاده کنید.

۵- شما عفونت دارید

عفونت و التهاب می‌تواند باعث احساس خستگی و کم انرژی بودن شود. حتما عفونت بدن خود را بررسی کنید چرا که عفونت برای پخش شدن در بدن معطل نمی کند. پس چه می‌توان کرد؟ کشیدن نخ دندان به طور منظم باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت لثه خواهد شد. سینوزیت خود را با یک قوری نتی (neti pot) کاهش دهید. از پروبیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های پروستات، واژن و روده استفاده کنید. شستن مکرر دست‌ها، خواب مناسب، اجتناب از مصرف چربی‌های اشباع و مصرف قندهای ساده به مقابله با عفونت‌های ویروسی کمک می‌کند.

۶. نیاز به حرکت بیشتری دارید

با یک فعالیت ساده مانند پیاده‌روی شروع به افزایش انرژی خود کنید. هنگام حرکت، نیتریک اکسید از روزنه‌های عرق خارج شده و خون آزادانه در رگ‌ها گردش می‌کند. این اقدام کمک می‌کند تا مواد مغذی بیشتری وارد سلول‌ها شود. در واقع بدن شما به کارهای شما پاسخ می‌دهد. اگر به بدن خود بگویید که تمام شب را قصد تماشای تلویزیون دارید، تولید انرژی آن کم خواهد شد. اگر به بدن‌تان بگویید که صبح نیاز به یک پیاده روی سریع دارید، در پاسخ به شما انرژی لازم را فراهم خواهد کرد.

۷.هورمون‌های شما به درستی عمل نمی کنند

هورمون‌های زیادی در زمینه‌ی انرژی داشتن شما دخیل هستند. هورمون‌ها، شبیه دیمرهای چراغ‌های هدبند عمل می‌کنند. هنگامی که به روشنایی نیاز دارید، انرژی را زیاد و در مواقع دیگر آن را کاهش می‌دهند. تنظیمات ظریف این هورمون‌ها در هیپوتالاموس و هیپوفیز شروع می‌شود. کم کاری غدد تیروئید و غدد کلیوی هم در این زمینه مشکل ساز هستند. کم کاری غدد کلیوی با یک آزمون ساده انجام‌پذیر است. آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که هنگام گرسنگی، بسیار تحریک‌پذیر شده و خون جلوی چشمان شما را می‌گیرد؟ اگر پاسخ مثبت است پس غدد کلیوی شما خوب کار نمی‌کنند.

۸. به انسولین مقاوم هستید

مقاومت به انسولین -یکی از دلایل ابتلا به دیابت - باعث می‌شود که قند دریافتی نتواند به انرژی تبدیل شود. به این ترتیب قند موجود به جای تولید انرژی، به صورت چربی در سلول‌ها ذخیره می‌شود.