بدن ما دارای قسمت‌هایی است که ممکن است از نظر ما اهمیت خاصی نداشته باشد یا حتی از وجود آن قسمت ها بی‌اطلاع باشیم.

با این حال، بدن انسان هم دنیایی است که قوانین و رمز و رازهای خاص خود را دارد و بسیاری از آن‌ها هنوز برای ما مجهول مانده است. در ادامه، به معرفی ۸ نقطه از بدن می‌پردازیم که اغلب اوقات نسبت به وجود آن‌ها بی توجه هستیم.

انفیه‌دان دست

اگر انگشت شست خود را کمی بکشید متوجه وجود یک گودال مثلثی شکل در انتهای آن می‌شوید. پزشکان به این ناحیه انفیه دان می‌گویند چرا که در گذشته مردم برای به بینی کشیدن انفیه، از این قسمت دست استفاده می‌کردند. از طرفی سرخرگ رادیال هم در همین بخش قرار گرفته است و توسط پوست و بافت متصل محافظت می‌شود.

انگشت شست پا

همه‌ی ما می‌دانیم انگشت شست پای‌مان کجا قرار دارد. اما به ندرت به این واقعیت توجه کرد‌ایم که این بخش از بدن یکی از کلیدی‌ترین کارکردهای مهم بدن را انجام می‌دهد.

با توجه به شکل عجیب و غریب انگشت شست پا، می‌توانیم در حالت ایستاده تعادل خود را حفظ کنیم و این از تفاوت‌های اساسی انسان و دیگر پستانداران است.

برآمدگی پیشانی میان دو ابرو (گلابلا)

شرط می‌بندیم که حتی نمی دانستید این قسمت از بدن اسمی هم برای خود دارد. «گلابلا» بخش مهمی از بدن است که کمک می‌کند در هر زمان وضعیت رفلکس خود را بررسی کنید. با انگشت خود چند بار به این ناحیه ضربه بزنید. چنانچه رفلکس بدن شما در وضعیت خوبی قرار داشته باشد، کمی احساس کشش در چشمان خود پیدا خواهید کرد به طوری که چشم‌ها تمایل به پلک زدن دارند.

فرنوم زبان

این چین کوچک زیر زبان یک عملکرد بسیار مهم دارد و آن این است که باعث ثابت نگه داشتن زبان و کاهش انعطاف آن می‌شود. این قابلیت مانع از ایجاد glossoptosis یا همان عقب افتادگی زبان خواهد شد. این خاصیت زمان تولد نوزاد که قادر به کنترل بدن خود نیست، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

تراگوس و آنتی تراگوس

تراگوس و آنتی تراگوس نام برجستگی‌های کوچکی در گوش هستند که از واژه‌ی لاتین tragos به معنای «یک بز» گرفته شده است. تراگوس به شنیدن صداهای پشت سر کمک کرده و به تقیوت و شناسایی منبع صدا کمک می‌کند. آنتی تراگوس همین کار را در مقابل صداهای جلو انجام می‌دهد.

لوزه‌ها

بسیاری از ما در دوران کودکی مجبور به عمل جراحی حذف لوزه شده‌ایم. به همین دلیل ممکن است این توهم در ما شکل گرفته باشد که لوزه‌ها اندام‌های غیر ضروری هستند! در حالی که این طور نیست.

لوزه، اولین مانع در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های ترشح شده به وسیله‌ی لنفوسیت‌ها است. با برداشتن لوزه‌ها، اگر چه مکانیزم‌های حفاظتی دیگر وجود دارند اما وجود لوزه‌ها این اثر حفاظتی را بیشتر می‌کند.

کوتیکول ناخن

هر کسی اگر یک بار مانیکور ناخن انجام داده باشد نام کوتیکول را شنیده است. در واقع کوتیکول در مرز بین ناخن و انگشت قرار دارد. خیلی از افراد برای زیباتر کردن ناخن‌هایشان این بخش را بر می‌دارند در حالی که خطر زیادی را برای خود ایجاد می‌کنند.

در حالی که کوتیکول‌ها کار مهمی انجام می‌دهند. آن‌ها در برابر باکتری‌های مضری که در شهرها فراوان پیدا می‌شوند، از دستان ما محافظت می‌کنند.

بوسه‌گاه (فیلتروم)

بیشتر متخصصین توافق دارند که بوسه‌گاه در انسان ماقبل تاریخ نقش تقویت کننده‌ی بو را ایفا می‌کرده است. امروزه نیاز به چنین حسگر بویایی نداریم اما بوسه گاه از اجداد ما به ما ارث رسیده است.

علاوه بر این، پزشکان می‌توانند وضعیت سلامت جنین را به واسطه‌ی شکل این قسمت از بدن تعیین کنند. گاهی اوقات شکل بوسه‌گاه می‌تواند نشان از اوتیسم یا شرایط نامساعد دیگر داشته باشد.