اگه اهل آشپزی باشید حتماً یک یا دو تخته‌ی برش در آشپزخانه‌ی خود دارید. تخته‌های برش شاید ظاهراْ یکی از وسایل ضروری آشپزخانه باشند، امّا چیزهای زیادی هست که باید درمورد آنها دانست. در این مطلب شماری از نکات مهم خانه‌داری در این مورد این وسیله پرکاربرد را با شما در میان خواهیم گذاشت.

چه نوع تخته‌ای برای چه کاری مفید است؟ چه روش شست‌و‌شویی برای آن‌ها مناسب است؟ بهترین سایز برای منظور ما کدام است؟  این حقایق را که کنار هم بگذارید تا متوجه تفاوت بزرگی در انواع تخته‌های آشپزخانه شوید.در این مقاله ۹ اشتباه مهم اما رایج که در مورد تخته‌های برش انجام می‌دهیم را گردآوری کرده و به شما گوشزد می‌کنیم تا با ممانعت از آن‌ها، عمر این وسیله‌ی پرکاربرد آشپزخانه را بیشتر کنیم.

۱.گوشت و سبزیجات را بر روی یک تخته خرد می‌کنید:

برای اینکه از پخش شدن آلودگی جلوگیری کنید بهتر است برای گوشت و مرغ و طیور و سبزیجات از تخته‌های جداگانه‌ای استفاده کنید. اگر از تخته‌های پلاستیکی استفاده می‌کنید، می‌توانید از تفاوت رنگ تخته‌ها بهره ببرید. به عنوان مثال یک تخته برش قرمز پلاستیکی را برای گوشت خام استفاده کنید و تخته‌ی سبز‌رنگی را برای سبزیجات در نظر داشته باشید. اگر دوست دارید از تخته‌ی چوبی استفاده کنید، می‌توانید برای جداکردن تخته‌ها از برچسب‌های رنگی که قابل جداشدن و شست‌و‌شو هستند، استفاده کنید. 

۲. از یک تخته‌ی برش لیز و بدون ثبات برای خرد کردن استفاده می‌کنید:

قبل از اینکه شروع به خرد کردن کنید حواس‌تان باشد که برای صرفه جویی در زمان- و همینطور حفظ انگشتان خود- از یک تخته‌ی برش مطمئن استفاده کنید. برای خلاصی از این مشکل تخته‌ی برشی بخرید که گیره نگهدارنده داشته باشد یا اینکه هنگام کار، یک حوله یا دستمال کاغذی در زیر تخته بیندازید. بجای حوله می‌توانید هر وسیله‌ای را که بتواند مانع حرکت تخته بشود به کار بگیرید.

۳. اندازه‌ی تخته برش درست و مناسب نیست:

همان‌طوری‌که قالیچه‌های خیلی کوچک به ظاهر و نمای اتاق پذیرایی آسیب می‌زنند، تخته‌های‌برش خیلی کوچک هم به آشپزخانه آسیب می‌زنند. وقتی که در حال خرد کردن و ورقه‌ورقه کردن مواد غذایی بر روی تخته هستید به خودتان فضای بیشتری را بدهید تا از پیش آمدن هر وقفه‌ای در انجام کارتان جلوگیری کنید. برای اینکه مطمئن بشوید اندازه‌ی تخته‌ی برش به اندازه‌ی کافی بزرگ هست، چاقو را بصورت موّرب در عرض تخته قرار بدهید. اگر طول چاقو بلندتر از تخته بود باید برای تهیه‌ی تخته‌ی برش بزرگتری اقدام کنید. فضای تخته باید چندین سانت بلندتر از چاقو باشد.

۴. تخته را در ماشین ظرف‌شویی قرار می‌دهید:

تخته‌ی برش چه از جنس چوب باشد چه از جنس پلاستیک نباید در ماشین ظرف‌شویی قرار داده بشود؛ جایی که  به مدت طولانی در معرض گرما و آب قرار می‌گیرد. در اینصورت این عوامل باعث ایجاد تاب خوردگی و ترک در تخته خواهد شد. در عوض می‌توانید تخته را در ترکیب آب داغ و صابون مالش بدهید و اگر بخواهید این تمیز کاری را به بهترین حالت ممکن انجام بدهید- مخصوصاً  هنگامی که بر روی تخته گوشت خام خرد کرده‌اید- می‌توانید تخته را قبل از تمیز‌کاری مدتی  در محلول یک قسمت سرکه چهار قسمت آب بخیسانید.

۵.تخته‌های چوبی را چرب نمی‌کنید:

ممکن است با شست و شو بصورت دستی، تخته‌ها بیش از اندازه خشک بشوند. به همین خاطر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم آنها را با یک روغن سالمِ معدنیِ خوراکی( که پارافین مایع هم نامیده می شود) و یا موم زنبور عسل چرب کنید. هر دوی این روغن ها به عدم جذب آب توسط تخته‌ی برش شما کمک می‌کنند.

۶. از سنگ مرمر و یا شیشه به عنوان تخته‌ی برش خود استفاده می‌کنید:

باید توجه داشته باشید که شیشه یا سنگ مرمر بیشتر جنبه تزئین دارند و به کار بردن آنها  دیر یا زود چاقوهایتان را با سرعت غیر قابل باوری کُند می‌کند. به علاوه، آنها واقعاً لغزنده هستند.

۷. به کار‌گیری بامبو مساوی است با چاقوهای کُند :

اگر تخته‌ی شما به جای ساخته شدن از چوب معمولی از چوب بامبو ساخته شده باشد باید این نکته را مورد توجه قرار بدهید که انتخاب به جایی انجام نداده‌اید؛ چرا که چوب بامبو خیلی سفت‌تر و سخت‌تر از چوب معمولی است و این یعنی چاقوهای شما خیلی سریع‌تر کند خواهند شد. اگر شما بامبو را به دلایل خاص خودتان به چوب ترجیح می‌دهید، دست کم از چاقوهایی از جنس استیل استفاده کنید که بتوان آنها را با چاقو تیز‌کن‌های خانگی به سرعت تیز کرد.

۸.  همچنان تخته برش‌های قدیمی خود را نگه داشته‌اید:

زمانی که بر روی  تخته‌ی برشتان شیارها و شکاف‌های فراوان و قابل مشاهده شروع به ایجاد شدن کردند بدانید که دیگر به طور کامل تمیز نخواهد شد و در نتیجه باکتری‌ها به راحتی بر روی آن رشد خواهند کرد. در این زمان است که باید به فکر تعویض تخته‌ی خود باشید.

۹. قوانین ماشین ظرف‌شویی را انکار می‌کنید:

اگر برای‌تان خیلی سخت است که تخته‌ی برشتان را با دست بشوئید، یک ماشین ظرف‌شویی ترکیبی خریداری کنید که از مواد طبیعی و مصنوعی ساخته شده باشد. دستگاه‌های متنوعی ساخته شده‌اند که بتوانند در برابر آثار سوئی که شست‌و‌شوی ظروف در ماشین ظرف‌شوئی به جا می‌گذارد از جمله اثر گرما و ایجاد خراشیدگی و سایش چاقوها مقاومت داشته باشند.

در مجموع با رعایت نکات فوق، می‌توان انتظار داشت که تخته برش شما عمر بیشتری داشته و انتظارات شما را به خوبی برآورده کند. امیدواریم از مطالعه‌ی این مطلب استفاده کافی را برده باشید.