داروی راکوتان برای درمان آکنه‌های شدید پوستی به کار می‌رود. از آنجا که این دارو عوازض جانبی شدیدی می‌تواند داشته باشد، بایستی تحت نظارت یک متخصص پوست مصرف شود.

 این دارو برای درمان آکنه‌های شدید (مانند آکنه‌های ندولر، آکنه‌های غده‌ای یا آکنه‌هایی که ممکن است به زخم‌های دائمی تبدیل شوند) به کار می‌رود. در واقع این نوع آکنه‌ها به درمان‌های استاندارد شامل انتی بیوتیک‌های خوراکی و داروهای موضعی جواب نمی‌دهند.

عملکرد راکوتان چگونه است؟

کپسول راکوتان شامل ماده‌ی فعال ایزوترتینوئین است که به گروهی از مشتقات ویتامین  A تعلق دارد. ایزوترتینوئین با کاهش فرآیند تولید چربی از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.

در واقع، آکنه به دلیل تولید بیش از حد سبوم توسط غدد سباسه‌ی پوست به وجود می‌آید. سبوم‌ها غدد سباسه را مسدود کرده و با ممانعت از جریان آزادانه‌ی چربی باعث تجمع سبوم در زیر پوست می‌شوند. در این شرایط باکتری‌های مرتبط با آکنه هم مجال رشد پیدا می‌کنند. این باکتری‌ها با تغذیه از سبوم‌ها، مواد زائدی تولید می‌کنند که باعث تحریک غدد چربی و ملتهب ساختن آن‌ها و در نهایت تولید لکه می‌شوند.

ایزوترتینوئین با کاهش اندازه و فعالیت غدد سباسه در پوست، چربی سبوم‌ها را کاهش می‌دهد. از آنجا که این ماده مانع انسداد غدد شده، احتمال رشد باکتری‌ها کم‌تر می‌شود. ضمن این که التهاب پوستی هم کاهش پیدا می‌کند.

چه مدت طول می‌کشد تا راکوتان عمل کند؟

ممکن است پس از مصرف راکوتان، وضعیت آکنه‌های شما روز به روز بدتر هم بشود! اما در عرض ۷ تا ۱۰ روز روند درمان، شکل بهبود پیدا می‌کند. در اغلب موارد، پاکسازی کامل  یا نزدیک به کامل از آکنه، با یک دوره‌ی درمانی ۱۶ تا ۲۴ هفته حاصل می‌شود و پس از آن، تا مدت‌های طولانی می‌توانید بدون مزاحمت آکنه‌های پوستی زندگی کنید! معمولا تجویز این دارو پس از اتمام یک دوره‌ی درمانی صورت نمی‌گیرد مگر این که پس از درمان قطعی، دوباره آکنه‌ها عود پیدا کنند. برای تکرار دوره‌ی درمانی باید حداقل هشت هفته از مصرف آخرین دوره‌ی داروی راکوتان گذشته باشد. چرا که در طول این مدت زمان هم ممکن است در حال بهبود باشید.

راکوتان را چطور باید مصرف کرد؟

  • دوز مصرف کپسول راکوتان برای هر فرد متفاوت است. بنابراین همیشه سعی کنید که طبق دستورالعمل پزشک خود عمل کنید.
  • کپسول‌های راکوتان معمولا یک یا دو بار در روز تجویز می‌شوند. آن‌ها باید به طور کامل همراه با نوشیدنی بلعیده شده یا بعد از غذا و با معده‌ی پر مصرف شوند.
  • چنانچه یک دوز مصرف را فراموش کردید، در اسرع وقت که به یاد آوردید کپسول را بخورید. چنانچه زمان دارو را هنگام مصرف دوز بعدی به خاطر آوردید، از مصرف دو کپسول هم زمان برای جبران فراموشی خودداری کنید.

راکوتان برای بارداری بسیار خطرناک است!

مصرف راکوتان باعث ناهنجاری‌های جدی جنین خواهد شد از این رو هنگام مصرف این دارو باید به شدت مراقب بود که بارداری ناخواسته اتفاق نیفتد. یک پزشک هیچ گاه به زنی که توانایی بارداری دارد، راکوتان تجویز نمی‌کند مگر این که برنامه‌ی پیشگیری از بارداری داشته باشد.

  • هنگام مصرف راکوتان، زنان بایستی حداقل یک و ترجیحا دو روش برای پیشگیری از بارداری در نظر بگیرند. (برای مثال استفاده‌ی هم زمان از قرص ضد بارداری و کاندوم)
  • جلوگیری از بارداری حداقل باید چهار هفته قبل از شروع درمان آغاز شود و حداقل ۴ هفته پس از قطع راکوتان ادامه پیدا کند.
  • پزشک شما مجاز است که تنها ۳۰ عدد کپسول راکوتان در یک نسخه برای شما تجویز کند.
  • هر چند که اثر سوی مصرف این دارو توسط مردان در جنین اثبات نشده است اما پیشنهاد می‌شود که در مدت مصرف این دارو، نزدیکی به منظور بارداری صورت نگیرد.
  • افرادی که راکوتان مصرف می‌کنند، در طول درمان، حق اهدای خون ندارند و ۴ هفته پس از قطع دارو مجاز به اهدای خون می‌شوند. چرا که ممکن است خون آن‌ها به یک زن باردار اهدا شده و بر روی جنین وی تاثیر بگذارد.
  • در هنگام مصرف این دارو نباید تحت تاثیر نور شدید و اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید قرار گرفت. بنابراین حتی در روزهای ابری هم از یک کرم ضد آفتاب خفیف استفاده کنید.
  • راکوتان باعث خشک شدن پوست لب شما می‌شود بنابراین در طول دوره‌ی مصرف از یک مرطوب کننده‌ی لب استفاده کنید.