سرویس اجتماعی

۱۰ رازی که چشم‌ها درباره سلامت شما می‌گویند

۱۰ راز چشم ها درباره سلامت بدن

راهول کورانا، به عنوان یک متخصص شبکیه‌ی چشم در کالیفرنیای شمالی می‌گوید:

به راحتی با نگاه کردن در چشم افراد می‌توانیم مواردی چون شریان‌ها، وریدها و عصب‌های آن‌ها را مشاهده کنیم و تمام این‌ها بیان گر وضعیت دیگر بخش‌های بدن هستند.

به همین دلیل آکادمی چشم پزشکی آمریکا توصیه می‌کند که تا رسیدن به سن چهل سال یک آزمون عمومی چشم بدهید. چرا که می‌توان مشکلات بالقوه را همان ابتدای کار شناسایی کرد. در ادامه به معرفی ۱۰ شرایطی که چشم‌ها از آن‌ها خبر می‌دهند، خواهیم پرداخت:

به شدت استرس دارید

استرس

دقت کرده‌اید که وقتی تا دیر وقت کار می‌کنید دچار تاری دید می‌شوید؟ در حالی که خیره شدن به صفحه‌ی مانیتور واقعا ربطی به این موضوع ندارد. استرس، منجر به تجمع مایع در زیر شبکیه می‌شود که این امر دید ما را مبهم و ناواضح می‌کند. نتایج یک مطالعه که در British Journal of Ophthalmology منتشر شده، نشان داده است که ۳۷ درصد افرادی که چنین شرایطی را تجربه می‌کنند با استرس بالا مواجه هستند. از طرفی مطالعات حیوانی هم نشان می‌دهد که آدرنالینی که بدن ما در شرایط تحت فشار ترشح می‌کند منجر به شکل‌گیری چنین وضعیتی خواهد شد. خوشبختانه برای اکثر افراد، این مشکل ظرف سه یا چهار ماه برطرف خواهد شد.

فشار خون شما بالا است

فشار خون بالا به عنوان یک قاتل خاموش شناخته شده که می‌تواند در صورت عدم درمان به موقع فشار خون، به بیماری‌هایی چون مشکلات قلبی یا سکته‌ی مغزی منجر شود. فشار خون بالا علایم ملموسی از خود نشان نمی‌دهد مگر این که چشم‌ها از وقوع آن خبر دهند. فشار خون بالا می‌تواند باعث تغییر در رگ‌های خونی کوچک شبکیه شده که این مسئله می‌تواند همراه با مشکلات بزرگ شدن عروق قلب، مغز و کلیه‌ها همراه باشد. اگر پزشک در چشمان شما متوجه چنین موضوعی شد، به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. نتایج یک مطالعه در مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا، تغییرات شبکیه‌ی چشم را مرتبط با نارسایی قلبی گزارش کرده است.

باید هویج بیشتری بخورید

مصرف هویج بیشتر

اگر با دید در شب مشکل دارید ممکن است نیاز به مصرف پروتئین و دیگر سبزیجات نارنجی رنگ داشته باشید. مشکل دید در شب در افرادی که رژیم غذایی آن‌ها با فقر ویتامین A مواجه است، رواج دارد. این افراد برای حل این مشکل باید مواد غذایی مانند هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج و گوشت گاو مصرف کنند. کمبود ویتامین A باعث کاهش رنگدانه‌ای به نام رودوپسین می‌شود. این رنگدانه نقش درک نور در چشم را ایفا می‌کند. از این رو حد اقل ۷۰۰ میکروگرم ویتامین A به صورت روزانه برای زنان بالغ پیشنهاد می‌شود.

از التهاب رنج می‌برید

در این شرایط وقتی از خواب بیدار می‌شوید چشمان شما دردناک بوده و قرمز است در حالی که شما بی‌خوابی نداشته و شب قبل هم الکل ننوشیده‌اید. دردناکی و قرمزی چشم می‌تواند نشان دهنده‌ی وجود التهاب در سایر نقاط بدن باشد. این شرایط وقتی شدت می‌گیرد که سیستم ایمنی به بافت‌های خود حمله کند. کورانا می‌گوید: «التهاب مشاهده شده در چشم اغلب شرایط دیگری را برای ما آشکار می‌کند.»

تیروئید شما ضعیف است

چنانچه در تصاویر سلفی، حالت شما بیشتر از آن که اردکی باشد مانند گوزن ترسیده از نور! به نظر می‌رسد، باید در اسرع وقت وضعیت تیروئید خود را چک کنید. بیماری گریوز Graves، شایع‌ترین دلیل برآمدگی چشم‌ها است که بر اثر پرکاری تیروئید ایجاد می‌شود. زنان پنج تا شش برابر بیش از مردان در خطر ابتلا به گریوز هستند و ۵۰ درصد افراد مبتلا، عوارض آن را در حالت چشمان خود تجربه می‌کنند.

IQ‌ شما قابل توجه است...یا نیست!

بالا بودن IQ

آیا در بسیاری از موارد بالاترین نمره‌ی کلاس بوده‌اید؟ شاید در این خصوص لازم باشد از عروق خونی شبکه‌ی چشم‌های خود تشکر کنید. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ در ژورنال Psychological Science نشان داد که ظاهر رگ‌های خونی می‌تواند به توانایی‌های شناختی شما مربوط باشید. در این مطالعه، عروق شبکیه‌ی گروهی از بزرگسالان در دهه‌ی سی زندگی‌شان مورد بررسی قرار گرفت. افرادی که رگ‌های شبکیه‌ی آن‌ها باریک‌تر بود، نتایج بهتری در آزمون‌های فهمیدنی و حافظه‌ی کلامی از خود نشان دادند حال آن که دیگر افراد IQ پایین‌تری از این دسته داشتند. ایدان شالِو، استادیار زیست رفتارشناسی دانشگاه ایالتی پن در این خصوص می‌گوید:

رگ‌های کوچک چشم ممکن است بیان‌گر شرایط رگ‌های مغزی باشند چرا که از لحاظ اندازه، ساختار و عملکرد، مشابه هستند. در واقع این رگ‌ها، پنجره‌ای رو به مطالعات سلامت چشم محسوب می‌شوند.

شما به مبتلا به دیابت هستید

بنا به گزارش انجمن دیابت آمریکا حدود ۳۰ میلیون آمریکایی از بیماری دیابت رنج می‌برند اما دیابت تنها در ۸ میلیون نفر تشخیص داده شده است. یک معاینه‌ی ساده‌ی چشم می‌تواند این بیماری را در شما تشخیص دهد. در سال ۲۰۱۴ مطالعه‌ای توسط سازمان بهداشت و درمان ایالات متحده صورت گرفت که نشان داد، شناسایی دیابت به احتمال زیاد از طریق معاینه‌ی چشم ممکن است. دلیلش هم آن است که سطح بالای قند خون می‌تواند باعث تضعیف عروق خونی شبکیه و مسدود کردن اکسیژن و مواد مغذی به پشت چشم شود. در حالی که دیابت، علت اصلی آسیب به شبکیه‌ی چشم و از دست دادن بینایی در آمریکایی‌های بین ۲۰ تا ۷۴ سال است، جای ترس و نگرانی وجود ندارد. چرا که تشخیص به موقع آن باعث کنترل سطح پیشروی خواهد شد.

به آلرژی مبتلا هستید

ابتلا به آلرژی

آیا شما هم زیر چشم خود حلقه‌های گودی مشاهده می‌کنید که هیچ کرم و دارویی آن را پوشش نمی‌دهد؟ التهاب مخاط بینی آلرژیک یک بیماری شایع بوده که از هر ۷ آمریکایی ۱ نفر به آن مبتلا است. از این رو تنفس هر شیء خارجی از گرده‌ی گل گرفته تا موی گربه و هر حیوان خانگی دیگری می‌تواند سینوس‌های فرد مبتلا را مسدود کرده و باعث جمع شدن خون در زیر چشم‌ها شود (نازک‌ترین نقطه‌ی پوستی در بدن شما) و همین مسئله باعث شکل‌گیری حلقه‌های کبود در این ناحیه خواهد شد. خوشبختانه، این مشکل با مصرف یک داروی آنتی هیستامین قابل رفع است.

شما افسرده هستید

آیا به سختی از خیره شدن به صحنه‌های غمگین روزنامه‌ها یا سایت‌ها دست بر می‌دارید؟ اصرار به دیدن چنین صحنه‌هایی می‌تواند ناشی از مشکلات سلامت روان باشد. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ در ژورنال Abnormal Psychology نشان داد که افراد افسرده زمان بیشتری به صحنه‌های غمگین خیره می‌شوند. متخصصان معتقدند که تمایل این افراد به تماشای چنین تصاویری ناشی از مشاهده‌ی انعکاس حالت خود است.

سیستم عصبی شما دچار آسیب شده است

هنگام بروز اختلالات عصبی مانند ام اس MS، چشم‌ها اولین سرنخ‌ها را نمایان می‌کنند. چرا که عصب بینایی که در پشت چشم قرار دارد، اطلاعات جزئی بخش سیستم عصبی مرکزی (همان شبکه‌ای که تحت تاثیر MS قرار گرفته است) را منعکس می‌کند. التهاب عصب در ۷۵ درصد مبتلایان به MS قابل تشخیص است و اولین علامت آن تاری دید و درد چشم هنگام حرکت دادن چشم‌ها است.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید