مشکلات مربوط به معده از آزار دهنده‌ترین ناراحتی‌های بدنی هستند. حتی گاهی اوقات این مشکلات شکل شرم‌آور هم به خود می‌گیرند! (یک نمونه اش اسهال غیر منتظره!) با این حال، درد معده هم انواع مختلف دارد و هر درد می‌تواند اتفاقات روده‌ی شما را گزارش دهد. در ادامه به معرفی برخی از شایع‌ترین علایمی خواهیم پرداخت که می‌تواند حکایت از مشکلات معده‌ی داشته باشد.

۱. احساس سوزش در قفسه سینه

 علت احتمالی: رفلکس اسید

وقتی اسید معده‌ی شما رفلکس پیدا می‌کند باعث شستشوی ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه می‌شود. این امر باعث می‌شود که فرد درست در زیر سینه‌ی خود احساس سوزش کند.

راه حل درمان آن چیست؟

 در این خصوص نمی‌توان الگوی واحدی پیشنهاد داد. عامل سوزش سر دل هر کس متفاوت است. بنابراین، اگر کشف کنید که چه غذایی شما را اذیت می‌کند و آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید مشکل سوزش سینه‌ی شما حل خواهد شد. ضمن این که اگر پاهای خود را با زاویه‌ی ۱۵ درجه نسبت به لبه‌ی پنجره قرار داده و در این حالت دراز بکشید به حفظ اسید در معده کمک خواهید کرد.

۲. درد زیر ناف

 علت احتمالی: آپاندیس

در هنگام ابتلا به درد آپاندیس، معمولا یک درد مبهم در اطراف ناف شما شروع می‌شود. این درد به تدریج بدتر شده و به سمت استخوان ران شما کشیده می‌شود.

راه حل درمان آن چیست؟

هر چه سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کنید. در این حالت شما به عمل جراحی نیاز خواهید داشت. چنانچه این موضوع را به تعویق بیاندازید اوضاع وحشتناک‌تر خواهد شد و ممکن است پارگی آپاندیس رخ دهد. پس به هیچ عنوان به این امید واهی نمانید که این درد فروکش کند.

۳. درد شدید زیر دنده‌ها

علت احتمالی: سنگ کیسه‌ی صفرا

سنگ‌های کیسه‌ی صفرا توده‌های کلسترولی هستند که می‌توانند به اندازه‌ی یک لوبیا کوچک یا در حد یک توپ گلف بزرگ باشند. اندازه‌ی این سنگ هر چه باشد می‌تواند باعث انسداد کیسه‌ی صفرا و درد شدید آن به خصوص پس از خوردن غذا باشد.

راه حل درمان آن چیست؟

 متاسفانه مواردی چون هورمون‌های استروژن، استفاده از لوازم ضد بارداری و باروری عمومی، همه و همه در خطر ابتلا به سنگ صفرا دخالت دارند. در واقع، مونث بودن شما می‌تواند به بروز این مشکل دامن بزند. سنگ کیسه صفرا معمولا چندان نگران کننده نیست اما در صورت پیشروی ممکن است نیازمند عمل جراحی باشد.

۴. سوزش در معده

علت احتمالی: زخم معده

درد مزمن معده و بدتر شدن آن پس از صرف غذا یکی از علایم زخم معده است. بر خلاف سوزش سردل که در قفسه سینه رخ می‌دهد این درد دقیقا در بخش روده احساس می‌شود.

راه حل درمان آن چیست؟

 سراغ مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن نروید که فقط اوضاع را بدتر می‌کند! بسته به شدت زخم ممکن است که نیازمند دارو و در مواقعی هم عمل جراحی باشید.

۵. ناراحتی کل شکم و مراجعه‌ی دائم به توالت

علت احتمالی: عدم تحمل لاکتوز

چنانچه فردی توان هضم لاکتوز را نداشته باشد، فقط منطقه‌ی خاصی از معده درگیر نمی‌شود. در این حالت کل شکم شما درگیر شده و احساس ناراحتی می‌کند چرا که روده‌ی کوچک واقعا دچار مشکل شده است. متاسفانه این بدترین قسمت ماجرا نیست. این ناراحتی با خروج مداوم گاز معده و اسهال همراه است و دائم شما را به سمت توالت هدایت می‌کند!

راه حل درمان آن چیست؟

در درجه‌ی نخست باید پیدا کنید که چه سطحی از لاکتوز باعث اذیت شما می‌شود.چند برش از یک پیتزای خوشمزه یا یک گاز از بستنی می‌تواند چنین شرایط اسفناکی را برای فرد حساس به لاکتوز ایجاد کند. برای این آزمایش از یک لیوان شیر شروع کنید تا اثر آن را ببینید و متناسب با مقدار حساسیت خود پرهیز کنید.

۶. گرفتگی روده و اسهال مزمن

علت احتمالی: حساسیت به گلوتن

چنانچه به گلوتن حساسیت داشته یا به بیماری سلیاک مبتلا هستید، باید به این نکته توجه کنید که خوردن غذاهای حاوی گلوتن باعث نفخ و گرفتگی عضلات روده‌ی شما خواهند شد.

راه حل درمان آن چیست؟

 مانند حالت قبل، در اینجا هم باید به دنبال بهترین راه برای حذف غذاهای گلوتن دار باشید. چنانچه این آلرژی شدید باشد ممکن است لازم شود که به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده تا مطمئن شوید که مواد مغذی بدن خود را دریافت می‌کنید.

۷. اسهال خونی، درد و تب

علت احتمالی: کولیت یا بیماری کرون

در این شرایط، ممکن است همراه با گرفتگی عضلات، نفخ، تهوع و تب، خون در مدفوع خود مشاهده کنید.

راه حل درمان آن چیست؟

 بسته به شرایط شما، ممکن است پزشک داروهای ضد التهابی یا توصیه‌های درمانی شدیدتری تجویز کند. این شرایط چنانچه به خوبی مدیریت نشوند می‌توانند شما را راهی بیمارستان کنند.