بیماری‌های کبدی بیماری‌های چراغ خاموش و بی سر و صدایی هستند که معمولا وقتی متوجه ابتلا به آن‌ها می‌شویم که کار از کار گذشته باشد. در این مطلب به معرفی شش علامتی خواهیم پرداخت که می‌تواند در تشخیص به موقع این بیماری کمک کند.

در حال حاضر بدن شما مجهز به سیستم فوق‌العاده تاثیرگذاری است که در خصوص از بین بردن سم‌ها عمل می‌کند. نام این سیستم «کبد» است.

کبد شما نه تنها به عنوان یک فیلتر خون عمل می‌کند بلکه کارهای دیگری از جمله تولید هورمون، ذخیره‌ی انرژی و ساخت ترکیبات هضم غذا را نیز انجام می‌دهد. ضمن این که این موارد هم تنها تعداد کمی از وظایف ضروری کبد محسوب می‌شوند.

از آنجا که کبد نقش خیلی پررنگی در سلامتی شما دارد، ممکن است این طور فکر کنید که اگر کبد هر مشکلی پیدا کند، سریع متوجه آن خواهید شد و بدن‌تان به هر زبانی شده سریع اعلام خطر می‌کند. در حالی که دکتر بروس بیکن، رییس بخش گوارش دانشگاه پزشکی سنت لوییس می‌گوید که این طور نیست.

وی خاطرنشان می‌کند:

«هپاتیت C که یک بیماری مسری خاموش است و افراد مبتلا به آن از داشتن این بیماری بی خبر هستند.» وی در ادامه توضیح می‌دهد:

 قبل از این که شما متوجه بروز مشکلاتی چون هپاتیت، کبد چرب، سیروز یا هر بیماری دیگر کبدی شوید، آن مرض به خوبی جا خوش کرده است.

دکتر جمیل واکیم فلمینگ، متخصص کبد کلینیک کلیولند می‌گوید:

سیروز نوعی زوال شدید کبدی است که از یک جراحت یا بیماری طولانی مدت ناشی می‌شود. بیماران مبتلا به سیروز در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد هستند و در نهایت ممکن است که به پیوند نیاز پیدا کنند.

بیکن در ادامه گفت:

بیماری کبد چرب، در اغلب موارد شایع‌ترین مشکل کبدی محسوب می‌شود. برخی آمارها حاکی از آن است که ۲۵ میلیون نفر از مردم جهان به بیماری کبد چرب مبتلا هستند. پس از کبد چرب، بیماری هپاتیت به علت مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی بیشترین آمار را در بیماری‌های کبدی دارد.

واکیم- فلمینگ می‌گوید:

 به اندازه نوشیدن آب، رژیم غذایی سالم و تحرک زیاد می‌تواند بهترین راهکار دفاعی در برابر ابتلا به بیماری‌های کبدی باشد. بیکن هم توصیه می‌کند که مرتب توسط پزشک خود چکاپ شوید تا هر خطری که کبد را تهدید می‌کند فورا شناسایی شود.

در ادامه به معرفی چند نشانه‌ای خواهیم پرداخت که می‌تواند در ارتباط با بیماری‌های کبدی باشد. چنانچه هر یک از این علایم را در خود مشاهده می‌کنید، فورا به پزشک مراجعه کنید:

درد شکمی

احساس درد، تورم، یا درد در «قسمت فوقانی و راست» شکم می‌تواند نشان از این واقعیت داشته باشد که کبد شما در خطر است. کبد شما بیشترین محفظه از دهانه‌ی شکمی را پر کرده است و در سمت راست آن قرار دارد. بنابراین چنانچه کبد شما دچار آسیب یا التهاب شود، ممکن است مشکلات آن را به صورت دردهای شکمی احساس کنید.

زرد شدن چشم یا پوست (یرقان)

هنگامی که بدن شما سلول‌های خونی قدیمی را تجزیه می‌کند، ترکیب زرد رنگی به نام بیلی روبین ایجاد می‌شود. در حالی که که یک کبد سالم مشکلی با دفع بیلی روبین ندارد، یک کبد بیمار به بیلی روبین اجازه ورود به خون می‌دهد و باعث زرد شدن قرنیه‌ی چشم شما خواهد شد. این حالت در واقع همان یرقان یا زردی است. ضمن این که نشانه‌های دیگری مانند تیرگی ادرار و مدفوع را هم به همراه دارد.

درد مفاصل

التهابات مفاصل مانند درد مفاصل، حالت تهوع، استفراغ، خستگی و کمبود اشتها، همگی نشان از بیماری‌های کبدی به خصوص هپاتیت خود ایمنی دارند. هپاتیت خود ایمنی شرایطی است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه وارد جنگ با سلول‌ها و بافت‌های کبد می‌شود و بنا به گزارش سازمان ملی بهداشت در زنان شایع‌تر از مردان است.

لکه‌های پوستی

چنانچه کبد شما به درستی خون‌تان را تمیز نکند، در نزدیکی سطح پوست‌تان مشکل لختگی به وجود خواهد آمد. چنین لخته‌هایی می‌توانند منجر به شکل گیری «رگ‌های عنکبوتی» یا لکه‌های بزرگ پوستی شبیه عنکبوت شوند. این لکه‌ها در ناحیه‌ی قفسه سینه و نیم تنه رایج هستند.

گیجی و پریشانی

ویکیم-فلمینگ در توضیحات خود می‌گوید:

 یک کبد بیمار اجازه می‌دهد که مس بیشتری در خون و مغز شما ساخته شود. این مسئله می‌تواند باعث ایجاد سردرگمی‌های آلزایمری مانند شود. این نوع احساس سردرگمی در بیماری‌های کبدی پیشرفته همراه است. از این رو بعید است که جزو اولین علایمی باشد که آن را مشاهده می‌کنید.

کاهیدگی و تحلیل عضله

شکم بزرگ شده یا پاشنه‌های ورم کرده‌ی پا، بازوها و پاهای ضعیف در یک بدن لاغر می‌تواند به عدم تعادل مایعات بدن باشد که علت آن از بیماری کبد نشات می‌گیرد. کاهیدگی عضله می‌تواند در گونه‌ها و شقیقه‌های شما هم خود را نشان دهد. با این حال، این نشانه هم مانند گیجی و پریشانی، در مراحل آخر بیماری کبدی پدیدار خواهد شد.