جوش‌ها از شگفتی‌های دوست ناداشتنی و نچسب جهان هستی هستند! با این حال، جوش‌ها و آکنه‌ها اغلب توسط عوامل خارجی ایجاد می‌شوند و درمان آن‌ها به راحتی صورت می‌گیرد.

در ادامه به بیان موثرترین راهکارها برای رها شدن همیشگی از شر این برجستگی‌های کوچک پوستی خواهیم پرداخت!

پشت و شانه‌ها

جوش‌های روی پشت و شانه می‌تواند ناشی از فشار بند کوله پوشتی یا اتصالات دیگر پوشیدنی‌ها باشد. چنانچه این جوش‌ها ریز و قرمز رنگ باشند می‌توانند ناشی از نوعی حساسیت به مواد شوینده یا شیمیایی خانگی باشند. مصرف غذاهای چرب و مواد غذایی سرخ شده هم می‌تواند از دلایل ظاهر شدن آکنه در این قسمت از بدن تلقی شود.

  • جوش‌هایی از این قبیل با هفته‌ای یک بار حمام آب نمک یا شستشوی سبک با آب و سرکه‌ی سیب (به نسبت ۲ به ۱) درمان می‌شوند.

قفسه سینه

شایع‌ترین علت آکنه در قفسه‌ی سینه، واکنش آلرژیک به پودر لباسشویی یا ژل شستشوی بدن است. ضمن این که چنین جوش‌هایی می‌توانند ناشی از واکنش به یک نوشیدنی سرد، ادویه‌جات، ترشی‌جات و غذاهای دریایی رخ دهند.

  • برای درمان این جوش‌ها، کمی آب و جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و این خمیر را روی پوست خود ماساژ دهید. سپس پوست‌تان را با آب گرم بشویید.

گردن

یقه‌ی تنگ لباس می‌تواند یکی از علت‌های جوش در ناحیه‌ی گردن باشد. ضمن این که آلرژی به شامپو یا شوینده‌ی مو هم ممکن است علت بروز جوش در این قسمت از بدن شود. دلیل مرسوم دیگر در خصوص جوش‌های گردن علاقه‌ی زیاد به مصرف شیرینی‌جات است.

  • روش درمان جوش‌های گردن به این صورت است که پوست گردن خود را با پنبه‌ای آغشته به آبلیمو، پاکسازی کرده و پس از گذشت ۱۰ دقیقه با آب گرم بشویید.

بازوها

مشکلات گوارشی، آلرژی به مواد پاک کننده و آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند باعث نمایان شدن جوش در ناحیه‌ی بازوها شود. چنانچه اهل رفتن به استخر شنا ، سونا یا سالن‌های ورزشی هستید چنین جوش‌هایی ممکن است ناشی از عفونت قارچی هم باشد.

  • چنانچه جوش‌های بازوی شما علت قارچی نداشته باشند می‌توان با آب سیب زمینی از شر آن‌ها خلاص شد. به این ترتیب که یک قطعه سیب زمینی خام را نصف کرده و آن را بر روی پوست خود در نواحی مشکل دار بمالید. پس از گذشت نیم ساعت پوست خود را با آب بشویید.

پاها

شایع‌ترین دلایل ایجاد جوش در ناحیه‌ی پاها، بهداشت نامناسب و پوشیدن الیاف مصنوعی تنگ است. ضمن این که این علت دیگر این جوش‌ها می‌تواند تراشیدن موهای پا بر خلاف جهت رویش آن‌ها باشد.

  • برای از بین بردن جوش‌های پا می‌توانید ۵ تا ۶ قطره از روغن درخت چای را به ژل شستشوی خود اضافه کنید.