شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از جوش‌های صورت به ستوه آمده‌اید؟ ممکن است مثل خیلی از افراد به دلیل هزینه‌های سنگین، قادر به پیگیری این مشکل از طریق پزشکی نباشید. در حالی که لازم نیست بی خیال مشکل پوستی خود شوید و می‌توانید با استفاده از راهکارهای خانگی، این التهابات پوستی را برطرف کنید.

۱. جوش شیرین

این ماده‌ی ساده که معمولا در هر خانه‌ای وجود دارد، می‌تواند کمک بزرگی به درمان آکنه کند. بای درمان نقطه‌ای، می‌توان مقداری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کرده تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس تکه‌ای از خمیر را بر روی آکنه به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید.

علاوه بر این، می‌توانید نصف قاشق چای خوری از پاک کننده‌ی صورت خود را به همراه این مخلوط با کمک لیف به صورتتان بمالید. این نکته را بدانید که جوش شیرین باعث حذف چربی از پوست شما شده و باطبع آن را خشک می‌کند. از این رو پس از درمان هر آکنه، باید از یک پماد مرطوب کننده استفاده کنید.

۲. آسپرین

هر چند این راهکار ممکن است باعث تعجب شما شود، اما آسپرین در واقع یک عامل پاک کننده‌ی مناسب برای حفره‌های پوستی است. ضمن این که به از بین رفتن لکه‌های قرمز ناشی از آکنه هم کمک می‌کند.

چند عدد قرص آسپرین را با حداقل دو برابر قاشق غذاخوری آب (به ازای هر یک قرص دو قاشق غذاخوری آب) مخلوط کنید. پس از این که آسپرین و آب به خوبی مخلوط شدند، آن را به مدت ده دقیقه بر روی پوست خود بگذارید. از این راهکار می‌توانید به صورت مستقیم بر روی هر آکنه استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای ماندگاری این مخلوط بر روی آکنه از عسل به عنوان پانچ! استفاده کنید.

۳. عسل

عسل در حین این که پوست شما را نرم و مرطوب نگه می‌دارد، با باکتری‌ها هم مبارزه می‌کند. مطئمن شوید که عسل خریداری شده خام باشد.چرا که عسل‌های فرآوری شده در این خصوص جواب نخواهند داد.

قبل از استفاده از عسل، صورت خود را به نرمی پاک کنید. پس از آن عسل را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به روی تمام بخش‌های صورت خود پخش کنید. پس از ان، دقت کنید که تمام عسل باقی‌مانده از صورت شما پاک شود تا باعث جذب گرد و خاک نشود.

۴. آب لیمو

این درمان خانگی، به سادگی با فشردن لیمو ترش تازه یا ریختن آبلیموی داخل بطری در یک ظرف فراهم می‌شود. با استفاده از یک گلوله‌ پنبه، تمام صورت خود را آغشته به آبلیمو کرده و حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید. (در این فاصله دقت کنید که پوست شما در معرض نور آفتاب قرار نگیرد تا دچار آفتاب سوختگی نشوید). به این ترتیب قدرت لیمو را در از بین بردن آکنه‌ها خواهید شناخت.

چنانچه پوست تیره رنگی دارید، بیشتر متخصصان استفاده از آبلیمو را به صورت موضعی برای شما پیشنهاد نمی‌کنند. از آنجا که لیمو بر تولید سلول‌های ملانین تاثیر می‌گذارد، ممکن است باعث تیرگی پوست در محل آکنه شود.