تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی چون یوگا و مدیتیشن، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. دلیلش این است، در افرادی که ورزش‌های به اصطلاح ذهنی- بدنی (MBI) انجام می‌دهند، ژن‌های التهاب آور به طور قابل توجهی، کم‌تر تولید می‌شوند.

«التهاب» عاملی است که با سرطان ارتباط داشته و می‌تواند باعث افزایش سرعت پیری و ضعف سلامت روان شود.

ایوانا بوریک Ivana Buric، سرپرست تیم پژوهشی دانشگاه کاونتری می‌گوید:

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از مزایای سلامتی حاصل از فعالیت‌های MBI مانند یوگا و مدیتیشن برخوردار هستند اما احتمالا اکثر آن‌ها نمی‌دانند که منافع و فواید این ورزش از سطح مولکولی شروع می‌شود و می‌تواند کدهای ژنتیکی ما را هم تغییر دهد.

به این ترتیب MBI باعث می‌شود که مغز DNA‌های ما را درگییر فرآیندهایی کند که سلامت ما را بهبود می‌بخشند. 

چگونه این مطالعه انجام شد؟  

محققان دانشگاه‌های کاونتری و رادبود به مدت بیش از ۱۱ سال ۱۸ مطالعه بر روی ۸۴۶ شرکت کننده انجام دادند.

در این مطالعات تاثیر فعالیت‌های MBI بر روی ژن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌های کلیدی

نتایج نشان داد در افرادی که فعالیت‌هایی از نوع MBI دارند، ژن‌های التهابی به طور قابل توجهی کم‌تر فعال می‌شود. این مولکول‌ها طی موقعیت‌های استرس زا و به منظور واکنش‌های جنگ یا گریز به وجود می‌آیند. این فعالیت باعث می‌شد، آنچه را که ما «امضای مولکولی» می‌نامیم حذف شده و با تغییر ژن‌ها تاثیر معکوسی در مواقع استرس یا اضطراب در بدن ایجاد شود. یافته‌های این مطالعه در ژورنال Frontiers in Immunology منتشر شد.

چرا این پژوهش‌ها مهم است؟ 

محققان بر این باور هستند که پاسخ‌های طبیعی جنگ یا گریز باعث التهاب می‌شود و نقش مهمی در ابتلای به انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها دارند.

از طرفی، عواقب سوء استرس بلندمدت است و بیشتر از دیگر موارد باعث فعال شدن ژن‌های التهاب آور و به دنبال آن مشکلات پزشکی می‌شود.

خانم بوریک در ادامه اضافه می‌کند:

اقدامات بیشتری باید انجام شود تا درک عمیق‌تری نسبت به این مطالعات حاصل شود. به عنوان مثال در نظر قرار دادن نقش موارد دیگری چون ورزش یا تغذیه هم در این خصوص لازم است. با این حال، گام نخست صورت گرفته، در جهت آگاهی محققان از منافع ورزش‌های ذهنی-بدنی نقش مهمی ایفا کرده است.