اکثر ما طرز تهیه‌ی حلو به شکل سنتی را می‌دانیم اما زمان آن رسیده است که با شکل‌های جذاب‌تری از این دسر خوشمزه یعنی حلوای شطرنجی آشنا شویم.

مواد لازم برای حلوای شطرنجی:

  • آرد: ۱۳۵ گرم (معادل یک لیوان)
  • کره: یک قالب ۵۰ گرمی
  • هل ساییده: نصف قاشق چای خوری
  • شکر آسیاب شده: نصف لیوان
  • زنجبیل: به مقدار دلخواه
  • گلاب: دو قاشق غذا خوری
  • آب جوش: ۵ قاشق غذاخوری
  • زعفران: به مقدار لازم
  • پودر کاکائو: به مقدار لازم

طرز تهیه‌ی حلوای شطرنجی

ابتدا آرد را داخل ماهیتابه ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه تفت می‌دهیم تا خامی آن گرفته شود. این هم زدن باید به صورت مداوم باشد تا رنگ آراد عوض نشده و نسوزد.

وقتی بوی خوب آرد را حس کردید، آن را از روی حرارت برداشته و در ظرفی جداگانه کره را بر بروی شعله‌ی گاز حرارت می‌دهیم تا ذوب شود. سپس آرد را الک کرده و به کره اضافه می‌کنیم. پس از این که کره و آرد به خوبی با یکدیگر مخلوط شدند، آن را از روی شعله برمی‌داریم. در این مرحله شکر و هل ساییده شده را اضافه می‌کنیم.

بسته به ذائقه‌ی خود می‌توانید مقدار دلخواه پودر زنجبیل هم به مواد اضافه کرده و پس از این که به خوبی مخلوط شدند، گلاب و آب جوش را اضافه کنید.

پس از مخلوط کردن مواد، با دست آن را ورز می‌دهیم تا خمیر حاصل نرم شود.

خمیر را به سه قسمت تقسیم می‌کنیم و یکی از قسمت ها را بزرگ‌تر از دو قسمت دیگر در می‌آوریم. به قسمت بزرگتر زعفران و به یکی از قسمت‌های کوچک‌تر کاکائو اضافه می کنیم و آخرین قسمت را هم بی‌رنگ می‌گذاریم. قسمت‌ها را ورز می‌دهیم تا به خوبی رنگ بگیرند.

قرار دادن نوارها بر روی خمیر اصلی

خمیر زعفرانی (که از همه بزرگ‌تر است) را روی یک تکه نایلون به شکل نوار بلند با ضخامت نیم سانتی‌متر باز می‌کنیم. علت گذاشتن نایلون این است که حلوا به ظرف ما نچسبد.

اطراف خمیر باز شده را با کاتر می‌بُریم تا خوب صاف شود. داخل یک بشقاب میوه خوری، بخش کاکائویی را با ضخامت ۱ سانتی‌متر پهن کرده و سپس با کاتر یا کارد آن را را به چند تکه‌ی نواری تقسیم می‌کنیم. همین مراحل را برای قسمت بی‌رنگ هم تکرار می‌کنیم.

از گوشه‌ی نوار زعفرانی، دو نوار قهوه‌ای و یک نوار بی‌رنگ به صورت یک در میان می‌گذاریم. به این ترتیب سه نوار گذاشته‌‍ایم.

سپس روی هر کدام از نوارها رنگ برعکسش را قرار می‌دهیم. برای ردیف سوم هم رنگ نوارها مجددا عوض می‌شوند. بخش خالی نوار زعفرانی را روی لایه ها تا داده و بخش‌های اضافی را جدا می‌کنیم. سپس حلوا را داخل نایلون پیچیده و به مدت دو ساعت داخل یخچال قرار می‌دهیم. پس از آن که حلوا خود را گرفت، آن را به تکه‌های کوچک‌تر برش می‌دهیم.