گرفتگی عضلات پا، مشکل بسیار شایعی است که می‌تواند تمام سنین را گرفتار خود کند. چه گرفتگی عضلات پای شما به صورت هر از گاهی و چه به صورت منظم باشد، در این مطلب به معرفی راهکارهایی پرداخته‌ایم که به رهایی از این درد کمک خواهد کرد.

چرا درمان گرفتگی عضلات پا مهم است؟

هنگامی که عضلات پای شما دچار گرفتگی می‌شود، احساس آزردگی شدیدی پیدا می‌کنید که همین امر می‌تواند بر کیفیت خواب شما هم تاثیرگذار باشد. از این رو، یادگیری روش‌های مختلف درمان این عارضه از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین در این میان راهکارهای وجود دارد که می‌تواند در بلند مدت از وقوع این مشکل جلوگیری کند. هر چند که گرفتگی عضلات پا به طور کلی پیامد مضری محسوب نمی‌شود، اما بسته به فعالیتی که انجام می‌دهید‌ می‌تواند پیامدهای خطرناکی ایجاد کند.

در هنگام گرفتگی عضلات پا چه اتفاقی می‌افتد؟

در هنگام گرفتگی عضلات پا، به ناگاه سفت شدن ناگهانی و اسپاسم عضلات را حس می‌کنید. در اکثر موارد، گرفتگی در ران اتفاق می‌افتد و می‌تواند کاملا دردناک باشد.  علاوه بر این، حتی پس از رفع گرفتگی هنوز هم نسبت به لمس پا حساسیت دارید و احساس درد عضلانی می‌کنید. در بسیاری از موارد، این گرفتگی در شب اتفاق می‌افتد؛ اما همیشه این طور نیست. در حالی که گرفتگی پا معمولا بی‌ضرر است، اما در صورت وقوع آن در انجام یک فعالیت خاص مانند رانندگی می‌تواند خطرآفرین باشد.

پس از گرفتگی، عضله سفت و متوقف می‌شود. این حالت کاملا ناگهانی است و شروع تدریجی ندارد. از طرفی گرفتگی ساق پا می‌تواند به سرعت هم برطرف شود؛ اما به احتمال زیاد پا درد آن تا چند ساعتی باقی می‌ماند. از طرفی، زمان این گرفتگی می‌تواند بین چند ثانیه تا ۱۰ دقیقه طول بکشد.

دلایل گرفتگی عضلات پا چیست؟

دلایل زیادی در خصوص گرفتگی عضلات پا وجود دارد. شماری از این دلایل عبارت هستند از:

  •  ورزش شدید که در آن ماهیچه‌های پای شما تحت فشار بیش از حد قرار داده گرفته‌اند.
  •  گردش خون ضعیف در پا
  • کم شدن آب بدن
  •  کمبود برخی مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم
  • انجام ندادن حرکات گرم و سرد کردن قبل و بعد از ورزش
  • خستگی عضلانی
  • عوارض جانبی دارو
  • مسائل اساسی

این موارد برخی از علل اصلی گرفتگی عضلانی هستند. بیماری‌های کبدی یا حتی مسئله‌ی دوران بارداری می‌تواند از دیگر دلایل گرفتگی عضلات پا شود. داروهایی مثل استاتین هم که برای کاهش کلسترول استفاده می‌شود می‌تواند عامل ایجاد گرفتگی در عضلات پا باشد.

راهکارهای سریع برای برطرف کردن گرفتگی عضلات پا

رفع گرفتگی عضلات پا

وقتی عضلات پا دچار گرفتگی می‌شوند، سعی دارید که هر طور شده آن را متوقف کنید. گرفتگی عضلات پا همانند یک شوک به سیستم بدن شما وارد و ایجاد ناراحتی می‌کند.

 این شش راه حل می‌تواند به سرعت، گرفتگی عضلات را کاهش داده تا از درد و ناراحتی ناشی از آن خلاص شوید:

۱. حرکات کششی:

هنگام گرفتگی عضلات، سعی کنید چند حرکت کششی انجام دهید. کار پیچیده و سختی نیست. رو به دیوار بایستید و پشت پای خود را کشش دهید.

۲. استراحت:

 استراحت دادن به ماهیچه هم به رفع گرفتگی آن‌ها کمک می‌کند. بسیاری از ما به طور غریزی برای رفع گرفتگی عضلات کارهایی می‌کنیم که می‌تواند آن را بدتر کنند. در عوض، به جای فشار وارد کردن به آن‌ها، سعی کنید که به عضلات استراحت دهید.

۳.ماساژ:

چنانچه دوستی همراه شما بود از او بخواهید که ناحیه‌ای که دچار گرفتگی شده است را ماساژ دهد. این کار می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات و مبارزه با درد ناشی از آن کمک کند.

۴.گرم کردن:

 می‌توان ناحیه‌ی گرفته شده‌ی پا را گرم کرد. این کار باعث می‌شود که گرفتگی عضله‌ی شما سریع‌تر فروکش کند. علاوه بر این می‌توان از اسپری‌های گرم کننده هم استفاده کرد.

۵. انگشتان خود را خم کنید:

 یک روش بسیار ساده برای رفع گرفتگی عضلات، خم کردن انگشتان به بالا و پایین و نگه داشتن آن‌ها در این دو حالت به مدت چند ثانیه است.

۶. روی پاشنه‌ی پا حرکت کنید:

 شاید به نظرتان این حرکت احمقانه باشد، اما راه رفتن روی پاشنه‌ی پا می‌تواند به شما کمک کند. این حرکت می‌تواند جریان خون را به عضلات پا رسانده و باعث تسکین سریع‌تر وضعیت شما شود.

چگونه می‌توان از گرفتگی عضلات پا جلوگیری کرد؟

رفع گرفتگی عضلات پا

جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در آینده می‌تواند به علت و دلیل پیش آمدن این وضعیت مربوط باشد. به عنوان مثال، گاهی اوقات گرفتگی عضلات می‌تواند از عوارض یک دارو ناشی شده باشد که با مشاوره با پزشک خود می‌توانید آن را تغییر دهید. برخی از راهنمایی‌های عمومی برای پیشگیری طولانی مدت از گرفتگی عضلات پا عبارت هستند از:

  •  نوشیدن آب بیشتر
  • قرار دادن ویتامین‌ها و مکمل‌ها در رژیم غذایی
  • گرم و سرد کردن بدن در هنگام حرکات ورزشی
  • وارد نکردن فشار بیش از حد و ناگهانی به عضلات ساق پا
  • محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های الکلی