روزه گرفتن در حین این که انجام یک تکلیف الهی محسوب می‌شود، می‌تواند با ضعف بدنی در طول روز همراه باشد. با این حال، رعایت نکاتی کمک می‌کند که راندمان روزمره‌ی خود را درطول روزه داری حفظ کنیم.

بیش از ۱.۶ میلیارد مسلمان در سراسر جهان در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند از طلوع تا غروب خورشید از مصرف هر‌گونه غذا و نوشیدنی خوداری می‌کنند. روزه‌داری در این ماه عمل به یکی از پنج رکن اسلام است و و رمضان در میان مسلمانان ماهی برای کمک به دیگران شناخته شده است.

اما آیا بدون غذا و نوشیدنی امکان تمرکز و انرژی کافی در محیط کار ( اعم از محیط‌های اداری یا سایر مشغل آزاد دیگر) وجود دارد؟

با چند تغییر هوشمندانه و انعطاف‌پذیر در رفتار‌‌ها و اولویت‌ها، هنوز هم می‌توانید منبع خوبی برای انجام کار‌های مفید باشید. در ادامه چند راهکار به شما برای انجام بهتر کارهایتان معرفی خواهیم کرد:

طرح یک برنامه‌ی خوب برای پیشبرد اهداف‌تان در طی روز

از آنجا که گرسنگی می تواند باعث حواس پرتی شود، ذهن مشغول هم به این مسئله دامن خواهد زد. با برنامه‌ریزی دقیق و تصمیم گیری مناسب، علاوه بر این که استفاده از زمان‌تان را بهبود می‌بخشید امکان تمرکز بیشتر بر انجام کارهایتان را پیدا خواهید کرد. هنگامی که برنامه ریزی روز خود را آغاز می‌کنید، جلسات کاری، تماس‌ها، و سایر تعاملات فردی خود را که نیاز به انرژی بیشتری دارد در ابتدای فهرست خود و اول صبح قرار بدهید. در واقع کارهایی که از اولویت بالاتر و مهم‌تری برخوردار می‌باشند و نیاز به صرف انرژی بیشتری دارند، در ابتدای فهرست کاری‌تان قرار دهید و کارهایی که نیاز به تمرکز و انرژی کمتر دارند برای پایان روز یا ساعات کاری خود بگذارید، دقیقا زمانی که انرژی شما رو به اتمام است.

انجام دادن کارها در زمان اوج انرژی

انرژی شما برای انجام کارها بعد از خوردن وعده های غذایی در بالاترین حد خود می‌باشد. در صورت امکان بخش عظیمی از کارهایی را که نیاز به فعالیت ذهنی-فیزیکی بیشتری دارد بعد از این زمان قرار دهید؛ درست زمانی که بدن شما در سطح بالایی از انرژی است. ممکن است بیدار ماندن بعد از خوردن وعده غذایی صبحگاهی (به جای خوابیدن) خیلی بهتر باشد و باعث شود کارهایتان را بهتر به انجام برسانید. شما می‌توانید از ابزار برنامه ریزی مانند بوم‌رنگ برای جی‌میل خود استفاده کنید تا این اطمینان حاصل شود که شما در این زمانی که در بالاترین حد انرژی خود هستید بازده کاری بیشتری برای مشتری‌های خود و یا شرکای خود دارید.

جلسات کاری را با ویدئو چت و تماس تلفنی جایگزین کنید

سفر کاری، رفت و آمد، پیاده‌روی انرژی شما را برای انجام سایر کارها می‌گیرد. در صورت امکان جلسات کاری، ملاقات‌ها را با ویدئو چت و تماس تلفنی جایگزین کنید تا بدون صرف انرژی فیزیکی هم در زمان و هم در انرژی خود صرفه‌جویی کرده ‌باشید. برای بسیاری از افراد حتی آن‌هایی که روزه نمی‌گیرند این یک تغییر خوشایند در روند انجام کارهایشان هست که باعث می‌شود از زمان استفاده بهتری کنند و آن ‌را در جهت پیشبرد اهداف‌مان به کارهای مفید‌تری اختصاص بدهیم.

چرت زدن بعد از ظهر

بعد از ظهر و اوایل عصر می‌تواند سخت‌ترین زمان برای انجام کارهای پر‌انرژی باشد. در ماه رمضان نمی‌توان از چرت بعد‌از‌ظهر چشم‌پوشی کرد و البته این چرت باعث شارژ شدن و بدست آوردن انرژی می‌شود؛ به‌خصوص برای کسانی که بعد از خوردن وعده‌ی سحری، ترجیح می‌دهند بیدار بمانند.