مردم اصفهان یک ضرب‌المثل قدیمی دارند: اصفهان نصف جهان. این ضرب‌المثل از زمان پادشاهی شاه عباس صفوی که اصفهان پایتخت با شکوه ایران بود، رواج پیدا کرد. اصفهان مکان‌های تاریخی زیادی دارد که برخی از آن‌ها به دوره قبل از اسلام برمی‌گردد. در این مطلب بهترین مکان‌هایی که در این شهر باید دید را مرور می‌کنیم.

مسجد امام

میدان نقش جهان (که به میدان امام هم معروف است) یکی از مکان‌هایی است که به شدت مورد توجه توریست‌ها است و همچنین یکی از شگفتی‌های معماری به شمار می‌آید. این مسجد در حاشیه‌ی جنوبی میدان به طول بیش از یک ‌‌و‌ نیم کیلومتر واقع شده است. ساخت این بنا در سال ۱۶۲۹ پایان یافت و در سایت میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از بناهای معماری اسلامی ثبت شده‌ است.

موزاییک‌های ظریف مربع شکل آبی رنگ، خوشنویسی‌های قرآنی، ایوان با شکوه، مناره بسیار زیبایی که هنوز به قوت خود باقی‌است و طرح‌های اسلیمی از جمله ویژگی‌های این مسجد است. زیبایی خیره‌ کننده‌ و الهام بخش این شاهکار، آن‌ را به یکی از زیبا‌ترین مسجد‌های جهان تبدیل کرده ‌است.

مسجد شیخ لطف‌الله

در ضلع شرقی میدان نقش جهان مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌است که ارزش آن کم‌تر از مسجد امام نیست و همچنین ده سال زودتر از مسجد امام ساخته شده‌ است. این مسجد به خاطر کاشی‌کاری‌های طلایی رنگ، طرح‌های اسلیمی پیچیده، و گنبد مرکزی با ابهتی که از داخل و خارج مسحور کننده‌ است معروف است. بر خلاف مساجد دیگر این مسجد فاقد مناره است و در اصل برای استفاده‌ی خصوصی اعضای دربار سلطنتی در نظر گرفته شده بود. طراحی این مسجد توسط شیخ بهایی در زمان سلطنت شاه عباس صورت گرفته است.

کاخ عالی قاپو

در مقابل مسجد شیخ لطف‌الله کاخ عالی قاپو قراردارد، که محل اقامت خانواده‌ی سلطنتی و همچنین برای میزبانی شاه‌عباس از بزرگان بوده‌ است. این بنا در قرن شانزدهم پایان یافت. این کاخ دارای شش طبقه است که دیوار‌های آن مزین به نقاشی‌های بسیار بوده و تراس آن دارای منظره‌ای استثنایی از میدان و مساجد آن است. عالی‌قاپو در پشت اسکناس ۲۰,۰۰۰ ریالی به تصویر کشیده شده است. این کاخ یکی از گنجینه‌های ملی است و اگر چه تحت فرمانروایی خاندان‌های بسیاری بوده‌، اما دچار فرسودگی شده‌ است. طبقه‌ی ششم این کاخ اتاق موسیقی نام دارد که از جلوه‌های خاص آن، طراحی فوق‌العاده‌ی دیوار‌ها و سقف است.

کاخ چهل ستون

چهل ستون یکی دیگر از بناهای بازمانده از دوران صفوی است که در حال حاضر از آن به عنوان موزه استفاده می‌شود. بیست ستون بلند و باریک چوبی در جلوی کاخ که با انعکاس عکس آن‌ها در استخر بزرگ مقابل آن می‌شود چهل ستون و همین باعث برگزیدن نام چهل ستون برای این کاخ شده ‌است. در داخل کاخ، نقاشی دیواری‌های باشکوهی به تصویر کشیده‌ شده‌است که بیانگر صحنه‌هایی از زندگی دربار صفوی و مهمانی‌های سلطنتی است.

بازار بزرگ

ورودی اصلی این بازار در امتداد ضلع شمالی میدان نقش جهان به نام قیصریه است. این بازار مجموعه‌ای درهم و برهم از کوچه‌ها، کاروانسراها و مدرسه‌ها است. قسمت اعظم این بازار در زمان شاه عباس در قرن ۱۷ توسعه پیدا کرد. هر چند برخی از قسمت‌ها قدمت بیشتری دارند. در این بازار می‌توانید از خریدنی‌ها‌ی مورد پسند توریست‌ها تا بهترین فرش ایرانی را پیدا کنید.

سی و سه پل

نام سی و سه پل برگرفته از معماری این پل است که در واقع دارای سی و سه پل یا همان حالت کمان است که در امتداد رودخانه‌ی زاینده رود قرار دارد. این پل در قرن هفدهم ساخته شده و طول ۳۰۰ متری آن، آن را طولانی‌ترین پل در این شهر ساخته است. سی و سه پل بسیار زیبا و متقارن روشن شدن چراغ‌هایش در شب فضایی چشم‌گیر از خود خلق می‌کند و همین امر آن را به یکی از نشانه‌های بارز این شهر تبدیل کرده‌ است. در سمت چپ رودخانه قهوه‌خانه‌ای است که ارزش بازدید را دارد.

مسجد جامع

قدمت این مسجد به قرن ۸ هجری باز می‌گردد. این مسجد دستخوش تغییرات بسیاری اعم از بازسازی و نوسازی در طول تاریخ شده ‌است و همین مسئله این بنا را ترکیبی از معماری اسلامی بر‌گرفته از دوران‌های سلجوقیان، مغولان و صفویان کرده ‌است. در ضلع شمالی بازار بزرگ دو گنبد آجری از زمان سلجوقی قرار گرفته‌ است که از قسمت‌های مسجد به حساب می‌آید.

کلیسای وانک

در اوایل قرن ۱۷ میلادی، صد‌ها نفر از ارامنه مسیحی، از شمال غربی ایران توسط شاه عباس اسکان داده‌ شدند. کلیسای وانک چشمگیرترین مکان برای عبادت ارامنه پس ار آن ساخته شد. کلیسا نمایی نسبتا ساده با آجر کاری‌های زرد و قهوه‌ای دارد اما در عوض داخل آن پر است از نقاشی دیواری‌های رنگارنگ که شامل برخی از صحنه‌های ترسناک جهنم است. همچنین یک موزه‌ی بسیار جذاب (که حکم اصلی شاه عباس برای ایجاد شهر جدید ارمنی است) و یک بنای یاد بود به مناسبت قتل‌عام ارامنه وجود دارد.

آتشکده زرتشتیان

این آتشکده از زمان ساسانی ساخته شده و در چند کیلومتری اصفهان در دامنه‌ی کوه قرار دارد. یک کوهپیمایی کوتاه شما را با چشم‌انداز بی‌نظیری از شهر و رودخانه مواجه می‌سازد که حکایت کننده‌ی دوران‌های مختلف آشفتگی اصفهان تا به حال است.

صفه کوه

یک طبیعت بسیار زیبا است با هوای پاک و منظره‌ی بسیار زیبایی از شهر. شما به دو طریق می‌توانید به اینجا بیایید؛ از طریق پیاده‌روی که حدود یک ساعت طول می‌کشد یا از طریق تله کابین. این کوه در زمستان پوشیده از برف و در تابستان بسیار داغ است. اینجا مکانی عالی برای گردش در خارج از شهر به دور از هر گونه هیاهویی است.