یک مقام رسمی ایران در خصوص مشکلات ریزگردهای منتشر شده به کشورهای منطقه که نتیجه‌ی سد سازی‌های آنکارا است، خواهان مقابله با ترکیه شد.

به عنوان بخشی از پروژه‌ی آناتولی جنوب شرقی، که به عنوان پروژه‌ی GAP شناخته شده است، ترکیه ۲۲ سد بر روی رودهای دجله و فرات ساخته که بر وضعیت زیست محیطی کشورهایی چون سوریه، عراق و ایران تاثیر سوء می‌گذارد.

بنا به گزارش دریافت شده، اجرای این پروژه باعث کاهش ۳۴ درصد جریان آب و خشک شدن ۹۴ درصد از بین‌النهرین شده است که به دنبال آن طوفان‌های گرد و غبار در سوریه و عراق و بخش‌های جنوب غرب ایران، زندگی ساکنان این بخش‌ها را فلج کرده است.

هدایت فهمی از وزارت انرژی ایران گفته است:

ترکیه به تشدید این وضعیت پرداخته و به ساخت سدهای بیشتری ادامه می‌دهد که باعث می‌شود که رودخانه‌های بیشتری خشک شود و بستر جدیدی برای طوفان‌های گرو و غبار به وجود بیاید. اگر این طور در نظر بگیریم که این سدها می‌توانند مانع از جریان ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب شوند، سد آتاتورک به تنهایی نیمی از جریان این میزان را مسدود می‌کند. این پروژه توسط ایالات متحده، آلمان و شرکت‌های اسرائیلی در حال اجرا است که آب دو میلیون هکتار از اراضی قابل کشت ترکیه را تامین کرده و تولید برق کشور را تا ۷۵۰۰ مگاوات افزایش داده است.

احتمال وقوع جنگ آب وجود دارد

فهمی پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۴۵ خاورمیانه ۱۰ درصد از منابع آب خود را از دست خواهد داد و مدتی پس از این واقعه تقاضای آب در منطقه ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که همین امر می‌تواند منجر به بروز جنگ‌های منطقه‌ای شود.

فهمی گفت: «برای مقابله با مشکل ریزگردها، تعامل و همکاری چهار کشور لازم است تا حق آن‌ها از منابع آب مشترک محفوظ باشد.»

این مقام رسمی گفت از آنجا که عراق و سوریه با معضلات امنیتی و اجتماعی مواجه هستند، ایران باید نقش فعال‌تری در عرصه‌ی دیپلماتیک ایفا کند.

همکاری‌های منطقه‌ای در مورد این موضوع از سال ۲۰۱۱، با شروع درگیری‌ها در منطقه متوقف شده است.

در ماه مارس، ایران نامه ای به سازمان ملل متحد نوشت و در آن خواستار ایجاد نیروی ضربتی برای پرداختن به حل مشکل طوفان‌های ریز گرد شد.