وبسایت رسمی رتبه بندی دانشگاه‌های جهان (Quacquarelli SYMONDS (QS دو دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران را در میان دانشگاه‌های برتر دنیا در رشته‌های فنی و مهندسی معرفی کرد.

در این سیستم رتبه بندی، بهترین دانشگاه‌های جهان در طیف وسیعی از موضوعات محبوب ارزیابی می‌شوند. در سال ۲۰۱۶ این موضوعات در ۴۲ رده، دسته بندی شدند. در این رتبه دهی، سنجش مواردی نظیر تعداد مقالات منتشر شده‌ی سالانه‌ی دانشگاه از سال ۲۰۱۱، اعتبار علمی، تعداد اعضای هیئت علمی، منابع نقل شده از مقالات مربوط به دانشگاه، دانشکده‌ها و دانشجویان بین‌المللی صورت گرفتند.

این سیستم رتبه دهی، سالانه ۶۰۰ دانشگاه برتر جهان را معرفی می‌کند و در نوع خود جزو بهترین و معتبرترین سیستم‌های شناخته شده است. در این ارزیابی، از یک هیئت مشورتی بین‌المللی شامل دانشگاهیان برجسته، دانشجویان کنونی و آینده، متخصصان دانشگاه و دولت‌های سراسر جهان نظرسنجی شد.

بر اساس آخرین رتبه بندی منتشر شده توسط QS، دانشگاه صنعتی شریف با رتبه‌ای بین ۴۷۱ تا ۴۸۰ و دانشگاه تهران با رتبه‌ای بین ۶۰۱ تا ۶۵۰ جرو برترین دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این فهرست بودند که برای دومین سال متوالی معرفی شدند.

دانشگاه‌های MIT، استنفورد و‌هاروارد هم جزو سه دانشگاه برتر این فهرست قرار گرفتند. کل ۹ دانشگاه برتر QS هم آمریکایی یا انگلیسی بودند و جایگاه دهم به موسسه فناوری فدرال سوئیس (ATH) رسید.  

اولین دانشگاه‌های برتر آسیایی حاضر در این فهرست، دانشگاه فنی نانیانگ و دانشگاه ملی سنگاپور بودند که به ترتیب رتبه‌های ۱۱ و ۱۵ را به خود اختصاص دادند.