مهدی خلج، مدیر سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد که تا کنون ۴۰ میلیارد ریال (۴ میلیارد تومان) هزینه صرف خریداری سم برای کشتن حشره‌ای شده است که گزش آن به تب کریمه‌ی کنگو منجر می‌شود.  

به گزارش پایگاه خبری ۷۲۴، حیوانات وحشی و اهلی متعددی مانند گاو، بز، گوسفند و خرگوش‌های صحرایی نقش میزبان این ویروس را ایفا می‌کنند. ویروس تب کنگو می‌تواند از طریق تماس با کنه‌ی آلوده یا خون حیوانات به انسان منتقل شود.

خلج افزود: از دیگر اقدامات برای مبارزه با این عفونت، تعطیل کردن کشتارگاه‌های غیر مجاز و منع مصرف گوشت حیوانات تازه ذبح شده است.  

وی در ادامه به گردشگران طبیعت توصیه کرد که از محصولات و پمادهای ضد کنه استفاده کرده و در صورت خریداری گوشت تازه در مناطق روستایی، به مدت ۲۴ ساعت آن را در فریزر نگهداری کنند.  

خلج در خصوص نذورات گوشت در ماه مبارک رمضان به شهروندان توصیه کرد که به جای ذبح حیوان در محیط باز، نذورات خود را از طریق کشتارگاه‌های صنعتی تهیه کنند. گفته می‌شود که این کشتارگاه‌ها در ایام تعطیل هم باز هستند.

تب کریمه‌ی کنگو (CCHF) یک بیماری‌ فراگیر ناشی از ویروسی است که توسط کنه منتقل شده و با تب و خونریزی شدید همراه است. میزان کشندگی این بیماری ۱۰ تا ۴۰ درصد گزارش شده است.

ویروس CCHF از طریق گزش کنه یا تماس با خون حیوان ذبح شده در کشتارگاه منتقل می‌شود. اکثر مبتلایان به این عفونت، افراد شاغل در صنعت دام مانند کارگران کشاورزی، کارگران کشتارگاه و دامپزشکان بوده‌اند.

انتقال این ویروس از انسان به انسان هم امکان پذیر است و تماس با خون، ترشحات و سایر مایعات بدن فرد آلوده می‌تواند باعث انتقال بیماری شود. در صورت استریلیزه‌ی نادرست لوازم بیمارستانی مانند سوزن و دیگر تجهیزات، امکان انتقال این عفونت وجود خواهد داشت.

خلج در ادامه گفت:

بر اساس آمار ارایه شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۳۱ نفر در کشور به بیماری تب کریمه‌ی کنگو مبتلا شده‌اند که در این میان تنها سه نفر از آن‌ها فوت شده‌اند که البته حتی یک نفر هم نباید در آمار تلفات این بیماری قابل اغماض باشد، اما در مقایسه با سال‌های گذشته مانند سال ۱۳۸۹ که ۱۵۴ مورد ابتلا و ۲۸ مورد تلفات انسانی برای این بیماری گزارش شد، نشان می‌دهد کنترل، مراقبت و نظارت‌ها نسبت به گذشته بیشتر و دقیق‌تر شده‌اند.

CCHF یا همان تب کریمه‌ی کنگو در مناطقی چون آفریقا، بالکان، خاورمیانه و کشورهای آسیایی، شیوع پیدا کرده است.