تا به حال شده است از خرید یا معامله‌ای خوشحال و هیجان زده برگردید و بعد از ۱۵ دقیقه به خودتان بیایید و بگویید: «با چه عقلی موافقت کردم و قانع شدم؟» بله! این همان قدرت کاریزما است.

 یک شخص واقعا کاریزماتیک تقریبا می‌تواند اطرافیان خود را هیپنوتیزم کند و با تغییر دادن ذهنیات آن‌ها، نظرات و اراده‌ی خود را به آن‌ها تحمیل کند. جاذبه داشتن یک شمشیر دولبه است. هم می‌توان از آن استفاده‌های مثبت کرد هم می‌توان با این ابزار از دیگران سو استفاده کرد!

سوال اینجاست که چطور می‌توان در برابر افراد جذاب جوگیر نشد و به آن‌ها اجازه‌ی سوء استفاده را نداد؟ در قدم اول باید بدانید که کاریزما چیزی است که هر کسی می‌تواند یاد بگیرد. البته که بعضی افراد به صورت ذاتی بیش از دیگران این ویژگی را دارند اما این به معنی غیر اکتسابی بودن آن نیست. به این ترتیب می‌توان تاکتیک‌های کاریزماتیک‌ها را شناخت و کار را کاریزماتیکهای سوء استفاده گر سخت‌تر کرد.

۱. سخنان آن‌ها شما را مسخ می‌کند!

یوخن منگس، محقق دانشگاه کمبریج از این مورد به عنوان «اثر وحشت زده» یاد می‌کند. معمولا رهبران با نفوذ و سخن وران برجسته چنین اثری از خود نشان می‌دهند. انرژی‌های درونی این افراد به حدی قوی است که حتی اگر شماره‌های دفترچه‌ی تلفن را هم بخوانند شما مجذوب می‌شوید. گاهی اوقات شما مجذوب یک سخن رانی می‌شوید اما بعد از تمام شدن آن نمی‌توانید دو تا سه کلمه‌ی کلیدی آن را هم به خاطر بیاوید و این همان اثر وحشت زده‌گی است.

۲. داستان‌های جالب و جذابی برای گفتن دارند

کاریزماتیک‌ها به سرعت می‌توانند احساسات خاصی در دیگران ایجاد کنند. آن‌ها اغلب پر از داستان‌های خنده دار، غم ناک یا تاثیرگذار دیگری دارند که گوش دادن به آن‌ها شبیه تماشای یک فیلم‌هالیوودی است! البته موضوع، فراتر از شنیدن چند داستان لذت بخش است! خودتان را در نظر بگیرید. آن‌ها توانسته‌اند احساس شما درگیر کنند و شما را در یک حالت آسیب‌پذیر برای شرایط خرید و معامله قرار دهند. بنابراین سریع مرعوب نشوید. قبل از انجام هر اقدامی چند پیگیری مودبانه داشته باشید.

۳. آن‌ها تعاریف قشنگی از شما می‌کنند

چه کسی بدش می‌آیند که از او تعریف شود؟ حتی می‌توان گفت یکی از نشانه‌های یک دوست واقعی آن است که ویژگی‌های خوب شما را به خودتان نشان دهد. اما یک کاریزماتیک با استعداد از این ویژگی برای کاهش حالت تدافعی شما استفاده می‌کند. به این ترتیب نسبت به تعارف‌های آن‌ها حالت اعتیاد پیدا کرده و حاضر به پذیرش تمام پیشنهادهای آن‌ها می‌شوید. خیلی افراد از شما تعریف می‌کنند تا در مقابل خواهان پذیرش و حمایت شما در معامله باشند.

۴. آن‌ها خود را موافق و طرفدار شما نشان می‌دهند

اکثر مردم از این که کسی به آن‌ها بگوید: «می فهمم چه می‌گویید،» «قطعا حق با شماست،» یا «شما شایسته‌تر از این هستید» ذوق می‌کنند! این مسئله در مواقعی که بحث حق و ناحق است بیشتر پر رنگ می‌شود. کاریزماتیک‌ها هم راهش را می‌دانند و از این بازی «هم دلی» استفاده می‌کنند. خیلی از افراد همین که گفته شود «من طرف تو هستم» راضی می‌شوند بدون این که حتی رفتار حمایت گرانه‌ای ببینند! بنابراین اگر کسی هزاران بار قسم خورد که حامی شما است، فقط عملکردش را در نظر بگیرید و به کلمات و واژه‌ها اکتفا نکنید.

۵. از شرایطی که تصمیم گیری سخت است استفاده می‌کنند

آن‌ها باهوش‌تر از این هستند که مستقیما به شما بگویند «با فکرت انتخاب نکن، با احساست تصمیم بگیر!» به جای این حرف، تمام تمرکز خود را صرف این می‌کنند که کار مورد نظر آن‌ها را انجام دهید. بسیاری از مطالعات علمی نشان می‌دهد که تصمیم گیری آمیزه‌ای از فرآیندهای عاطفی و منطقی در مغز است. بنابراین به شکلی احساسات شما را درگیر می‌کنند که شرایط تصمیم گیری برای شما سخت شود. در این شرایط وارد بازی آن‌ها نشوید و با مطرح کردن پرسش‌های مهم، با ذهن بازتری تصمیم گیری کنید.