بعضی مناطق مشهور دنیا، جدا از بنای اصلی خود نقاط پنهانی دارند که آگاهی از وجود آن‌ها هم  می‌تواند جالب باشد. در این مطلب گشتی کوتاه به نقاط پنهان بعضی از اماکن مشهور جهان می‌زنیم.

۱. آپارتمان خصوصی گوستاو (Gustav Eiffel) ایفل در پاریس فرانسه

در طبقه‌ی سوم برج ایفل، آپارتمانی وجود دارد که متعلق به موسیو ایفل بوده‌است. او در این آپارتمان از میهمانان خاص و ویژه‌ی خود چون توماس ادیسون پذیرایی می‌کرده است. در حال حاضر این اتاق برای بازدید عموم باز است.

۲. ساختمان خالی در میدان ساعت (Times Square) نیویورک امریکا

با وجود درآمد سالانه‌ی ۲۳ میلیون دلاری صاحبان این بنا، چیزی به جز دفاتر اداری خالی و داروخانه‌ی طبقه‌ی همکف داخل وان‌تایمز اسکوئر (One Times Square) وجود ندارد. شرکتی که صاحب این ساختمان بود در سال ۱۹۹۲ ورشکست شد و پس از آن به یک شرکت تبلیغانی فروخته شد. از آن به بعد وان تایمز اسکوئر چیزی جز یک بیلبورد بزرگ تبلیغاتی نیست.

۳. تالار شهر (City Hall) متروکه‌ی ایستگاه مترو نیویورک امریکا

تالار شهر ایستگاه متروی نیویورک از سال ۱۹۰۴ تا ۱۹۴۵ مورد استفاده بوده‌ است. این مکان به این دلیل بسته شده‌ است که  قطار‌های جدید با کابین بلند، امکان حرکت در این تونل را نداشتد.

۴. کوه راشمور (Mount Rushmore) و محفظه‌ی مخفی آن، ایالات متحده‌ی امریکا

جدا از حکاکی سر چهار رئیس‌جمهور بر روی کوه راشمور، اتاقی بسیار مخفی در آن‌جا قرار دارد. در داخل این اتاق که در پشت تخت سنگ گرانیتی 1200 پوندی پنهان است، اسناد خیلی مهم ایالات متحده‌ی امریکا از جمله اعلامیه استقلال، نگه‌داری می‌شود.

۵. زندانی در کاخ دوج (Doge’s Palace)، ونیز ایتالیا

در زیر کاخ دوج، زندانی قرار دارد که در آن جاکومو کازانووای (Giacomo Casanova) بدنام در آن زندانی بود. در تاریخ ۴۰۰ ساله‌ی این زندان جاکومو تنها کسی بود که توانست ازین‌ زندان بگریزد. وجود زندان در این کاخ برای همه آشکار است، اما بازدید از آن در تورهای استاندار از کاخ گنجانده نشده‌است.

۶. تونل‌های زیر لاس‌ وگاس امریکا

سیستم گسترده‌ای از تونل زیر خیابان اصلی لاس‌وگاس قرار دارد که خانه‌ی صد‌ها فرد بی‌خانمان است. این تونل‌هاکاملا تاریک هستند اما اگر چراغ قوه‌ی خود را روشن کنید، بی‌تردید نشانه‌هایی از حضور انسان را مانند مبلمان، لباس و همه‌ی اقلام زندگی روزمره را می‌توانید بیابید.

۷. طبقه‌ی ۱۰۳ ساختمان امپایر استیت (Empire State Building) نیویورک امریکا

همه می‌دانند که یک سکوی دیدبانی در طبقه‌ی ۱۰۲ این ساختمان وجود دارد. با این حال از طبقه‌ی ۱۰۳ این ساختمان نیز می‌توان از تماشای مناظر لذت برد. در این طبقه یک اتاق کوچک با یک بالکن قرار دارد اما فقط برای کارکنان و میهمانان ویژه قابل استفاده است.

۸. حمام کاردینال بیبینا (Cardinal Bibbiena) در ساختمان پاپال واتیکان

در بخشی از آپارتمان کاردینال بیبینا، حمامی توسط رافائل سانتی و کارآموزان خود در سال ۱۵۱۶ میلادی تزئین شده است. چیزی که در این میان، خیلی غیرعادی به نظر می‌رسد، نقاشی‌های عجیب روی دیوارها است. ورودی این حمام در گذشته اتاق خواب کاردینال بوده است اما در حال حاضر پاپ از این مکان به عنوان اتاق جلسات با رهبران جهان استفاده می‌کند.

۹. آپارتمانی مخفی در کاخ سیندرلا دیزنی ورد(Cinderella Castle) امریکا

این اتاق مانند سوئیتی در هتلی بسیار گران‌قیمت به نظر می‌رسد که با تمام پول‌های دنیا نمی‌توانید یک شب آن‌ را رزرو کنید. اما شاید برنده‌ی این شانس باشید زیرا هر روز در ماه ژانویه قرعه کشی برای گذراندن شبی در این سوئیت برگزار می‌شود.

۱۰. سکوی دیدبانی در مشعل مجسمه‌ی آزادی نیویورک امریکا

تا سال ۱۹۱۶ تنها یک راه پله منتهی به بالکن داخل مشعل این مجسمه بود. اما در آن سال این مشعل توسط یک انفجار دچاره آسیب شد و گردشگران تا همیشه از بازدید آن منع شدند. هنوز هم برای بازدید عموم بسته است، با این حال در سال ۱۹۸۶ مشعلی جدید، جایگزین مشعل قبلی شد.