ماه مبارک رمضان از راه رسیده است و مسلمانان از طلوع خورشید تا غروب آن از هر گونه خوردنی و نوشیدنی پرهیز می‌کنند. با این حال، کشورهایی وجود دارند که در آن‌ها خورشید هیچ گاه غروب نمی‌کند. پس تکلیف مسلمانان این کشورها چیست؟

وضعیت روزه گرفتن مسلمانان در نواحی قطبی یکی از چالش برانگیزترین مسائل مربوط به روزه‌ی ماه رمضان است؛ چرا که خورشید نزدیک به مدت زمان ۲۴ ساعت غروب نمی‌کند.

حدود ۲۲ درصد جمعیت جهان که رقمی معادل ۱.۶ میلیارد نفر است مسلمان هستند و انتظار می‌رود که این جمعیت به رعایت مقدسات این ماه مشغول شوند.

در مناطقی از جمله لاپلند، فنلاند و سوئد در طول ماه‌های فصل تابستان، خورشید غروب نمی‌کند.

محمد که به همراه خانواده‌اش در شمال فنلاند زندگی می‌کند در گفتگو با شبکه‌ی الجزیره گفت:

زمان روزه از ساعت ۱:۳۵ بامداد شروع می‌شود و تا ساعت ۰۰:۴۸ نیمه شب ادامه دارد. از این رو زمان روزه ۲۳ ساعت و ۵ دقیقه خواهد بود.

خویشاوندان ما در بنگلادش این موضوع را باور نمی‌کنند و از ما می‌پرسند که چطور با این قضیه کنار می‌آییم؟ به هر حال، به لطف خدا توانسته‌ایم این زمان روزه را مدیریت کنیم و این تکلیف الهی را خیلی خوب انجام دهیم.

او گفت:

مسلمانان دیگری که در این شرایط زندگی می‌کنند هم راهکارهایی در این خصوص پیدا کرده‌اند: «بعضی مسلمانان ساکن لاپ‌لند از جدول زمانی کشورهای خاورمیانه استفاده کرده و از اوقات شرعی نزدیک‌ترین کشور مسلمان به خود یعنی ترکیه استفاده می‌کنند.

در بریتانیا هم، بسته به موقعیت جغرافیایی اشخاص، مدت زمان روزه در ماه رمضان می‌تواند بین ۱۶ تا ۱۹ ساعت طول بکشد.