در هر سفر هوایی، با مهمانداران هواپیما بیش از سایر خدمه‌ی پرواز تعامل داریم. آن‌ها بر اساس تجربیات خود از مسافران می‌خواهند که مواردی را در هنگام پرواز در نظر بگیرند و آن‌ها را رعایت کنند. به مناسبت روز جهانی مهماندار برخی از این نکات را یادآور می‌شویم.

۱. از درخواست مجدد غذا، شرمسار نباشید

غذاهایی که در هواپیماها توزیع می‌شود دارای عمر مفید کوتاهی هستند. همه‌ی ظروف اضافی با مواد غذایی بلافاصله پس از پرواز دور ریخته می‌شود. بنابراین اگر هنوز میل به غذا خوردن دارید از درخواست مجدد غذا شرمسار نباشید.

۲. قبل از به پرواز درامدن هواپیما از وجود جلیقه‌ی نجات خود مطمئن شوید

باورکردنی نیست اما هنوز هم افرادی پیدا می‌شوند که جلیقه‌ی نجات زیر صندلی‌های خود را به عنوان یادگاری می‌دزدند. برای همین قبل از به پرواز درامدن هواپیما از وجود جلیقه‌ی نجات خود مطمئن شوید که ربوده نشده باشد!

۳. اگر شما به طور تصادفی سیگاری روشن کردید، از جاسیگاری استفاده کنید

ممکن است متوجه شده باشید که به رغم این‌که سیگار کشیدن در کابین هواپیما ممنوع است، زیرسیگاری‌هایی در توالت هواپیما وجود دارد. بعضی افراد با وجود جریمه هنوز هم سیگار می‌کشند و بهتر است به جای این‌که سیگار خود را درون کاغذ یا سطل زباله بگذارند، آن‌ را داخل زیرسیگاری قرار دهند. بنابراین اگر شما برای لحظه‌ای خود را فراموش کنید و ناگهان دیدید که سیگار به دست در توالت نشسته‌اید، به راحتی از زیرسیگاری استفاده کنید و بعد جریمه‌ی کارتان را نیز بپردازید!

۴. سعی کنید در طول پرواز سختگیری نکنید

اکثر خطوط هوایی بعد از پرواز تنها یک پاکسازی سطحی در هواپیما انجام می‌دهند. پتوها و روبالشت‌ها شسته نمی‌شوند، فقط به دقت دوباره تا می‌شوند. سینی‌های غذا نیز شسته نمی‌شود. فقط سینی‌های صندلی با دستمال تمیز‌ می‌شوند و فرش‌ها جارو می‌شود اما نمی‌توانید مطمئن باشید فردی که قبل از شما بر صندلی نشسته بوده‌است بیمار نبوده باشد.

۵. این را به ذهن خود بسپارید: در‌های توالت‌ها از بیرون باز می‌شوند

خدمه‌ی پرواز کلید توالت‌ها را دارند که اگر کسی در دستشویی گیر کرد بتوانند به او کمک کنند. علاوه بر این، بسیاری از هواپیماها مکانیسم قفل در دارند که به زیر علامت سیگار ممنوع نصب شده‌است. اگر شما تابلوی علامت سیگار ممنوع را بالا بکشید و پیچ را بچرخانید، در باز می‌شود.

۶. آخرین فردی باشید که وارد هواپیما می‌شود

اگر شما برای پروازی نتوانستید همزمان با دوستان خود کارت پرواز بگیرید نگران نباشید چون راه حلی برای این مشکل وجود دارد. آخرین نفری باشید که سوار هواپیما می‌شود. وقتی تمام مسافران بر صندلی‌های خود بنشینند، شما به سرعت می‌توانید صندلی‌های خالی را ببینید. و واقعیت این است که در‌های هواپیما بعد از ورود شما بسته شده‌اند و مسافر دیگری وجود ندارد که صاحب صندلی‌های خالی باشد.

۷. از صندلی‌های روبه‌ دیوار اجتناب کنید

این قانون را به خاطر بسپارید: اگر مسافرانی همراه با کودکان خردسال داخل کابین بودند، صندلی‌های رو به دیوار برایشان مناسب‌تر است. به این خاطر که قراردادن کالسکه‌ی بچه در آن قسمت آسان‌تر و امن‌تر است. بنابراین اگر شما عاشق صدای جیغ و گریه‌ی بچه هستید، می‌دانید کدام صندلی را باید انتخاب کنید!

۸. فقط از بطری‌های بسته بندی شده، آب بنوشید

مشکل آب آلوده‌ی داخل کابین هواپیما، توجه‌ زیادی را از زمان تحقیق جنجالی وال‌ استریت ژورنال در سال ۲۰۰۲، به خود جلب کرده است. تعداد باکتری نمونه‌های آبی که از ۱۴ خط هوایی محبوب محاسبه شده، صد‌ها برابر بیشتر از استاندارد است. هنوز هم این شرایط تغییر زیادی نکرده است. پس بهتر است فقط آب را از بطری‌های بسته‌بندی شده داخل کابین بنوشید. همچنین از چای، قهوه و آب داخل داخل دستشویی اجتناب کنید.

۹. از کف‌زدن در پایان پرواز خودداری کنید

در برخی کشور‌ها، مسافران در زمان فرود‌آمدن هواپیما بر روی باند فرودگاه خلبان را تشویق می‌کنند. شاید این افراد می‌خواهند ابراز حق‌شناسی نسبت به خدمه‌ی پرواز داشته باشند یا از برگشتن به خانه بسیار خشنود هستند. اما ممکن است خدمه‌ی پرواز این حرکت را توهین‌آمیز در نظر بگیرند. پرواز برای خدمه‌ی پرواز بازی نیست بلکه شغل آن‌هاست.