تا به حال شنیده‌اید: «اگر دروغ بگویی دماغت دراز می‌شود!» یا «دروغگو دشمن خداست؟!»  ابتدایی‌ترین آموزش در کودکی ما این بود که هیچگاه نباید دروغ بگوییم. همه‌ی ما می‌دانیم که نباید دروغ بگوییم؛ اما به نظر می‌رسد هنوز این کار را انجام می‌دهیم. در واقع شاید تا به امروز هم دروغ‌های زیادی گفته باشید. پژوهشگران نشان‌داده‌اند که مردم روزانه یک یا دو دروغ می‌گویند.

ما همیشه برای دروغ‌هایمان بهانه‌ای می‌تراشیم. «این که فقط یک دروغ مصلحتی ساده است.» یا این که می‌گوییم: «این دروغ را گفتم که احساسات‌شان را جریحه‌دار نکرده باشم.»  یا: «نمی‌خواستم به دردسر بیفتم.» اگر همه این کار را انجام دهند چه‌ خواهد شد؟ جدا از این‌ها دروغگویی باعث اثرات منفی بر روی مغز و بدن ما می‌شود.

دروغگویی باعث ضایع‌شدن مغز می‌شود

تحقیقات بسیاری در مورد اثرات دروغگویی افراطی بر سلامت انجام شده است. این اثرات می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

بنابه گفته‌ی دکتر آرتور مارکمن در لحظه‌ای که دروغی از دهانتان خارج می‌شود، بدنتان کورتیزول را به مغز می‌رساند. چند دقیقه بعد حافظه‌ی شما بیش‌ از حد فعال می‌شود تا تلاش کند راست و دروغ را به خاطر بیاورد. تصمیم‌گیری سخت‌تر می‌شود و حتی ممکن است ناراحتی‌تان را با خشم بروز بدهید. تمام این‌ها در ۱۰دقیقه‌ی اول اتفاق می‌افتد.

دروغگویی باعث افزایش اضطراب می‌شود

بعد از این عکس‌العمل‌های اولیه، ممکن است در مورد دروغی که گفته باشید یا از ترس اینکه گرفتار شوید، احساس ناراحتی کنید. برای رویارویی با این احساس، ممکن است سعی کنید برای درست کردن دروغی که گفتید به اشخاص دیگر بیش از حد طبیعی توجه کنید یا مهربان باشید. یا برعکس ممکن است خود را متقاعد کنید که تقصیر دیگران بود که شما این دروغ را گفتید.

یک روز پس از دروغ، یکی از این دو اتفاق ممکن است رخ دهد. اگر شما دروغ پاتولوژیک (دروغ بیمارگونه و افراطی) گفته باشید، کم کم شروع به باور کردن آن می‌کنید. اگر شما دروغ بیمارگونه‌‌ای نگفته باشید، همچنان احساس بدی دارید و سعی می‌کنید با شخصی که به او دروغ گفته‌اید برخوردی نداشته باشید. احساس عذاب وجدانی که بعد از دروغ به سراغ شما می‌آید می‌تواند به اختلالات خواب در طول چند روز منجر شود.

تمامی این استرس‌های اضافی پیامد‌های منفی بر روی سلامت شما می‌گذارد. می‌تواند باعث افزایش فشار خون، سردرد و کمردرد شود و همچنین گلبول‌های سفید خون (که عهده‌دار مبارزه با بیماری‌ها در بدن شما هستند) را کاهش می‌دهد. انرژی‌های ذهنی بی‌شماری با گفتن و ادامه دادن دروغ از بین می‌رود، در برخی موارد باعث عصبی بودن شما و همچنین افسردگی می‌شود. این اثرات مخرب همین جا تمام نمی‌شود. این احساسات باعث اثر مخرب بر روی گوارش شما می‌شود که اسهال، ناراحتی معده، تهوع و گرفتگی عضلات خواهد شد.

پروژه‌ی تحقیقاتی نوتردام نگاهی به دروغ‌گویی پاتولوژیک (دروغگویی بیمارگونه) داشته است. این مطالعه ۱۱۰ داوطلب داشته است که نیمی از آن‌ها توافق کردند دروغی نگویند و نیمی از آن‌ها هیچ دستورالعملی دریافت نکردند. در پایان هفته‌ی دهم، گروهی که دروغ کمتری گفته بودند ۵۴ درصد کم‌تر مشکلات روحی از قبیل استرس و تشویش داشته‌اند و همچنین ۵۶% کمتر مشکلات سلامتی جسمی مانند سردرد و مشکلات گوارشی داشتند.

دروغ‌های بیمارگونه‌ و افراطی خود را تمام کنید!

اگر دروغگویی قسمتی از زندگی روزمره‌تان شده است، خیلی مشکل می‌شود این عادت را کنار گذاشت. می‌توانید به خود بگویید که امروز دروغی نخواهم گفت، اما احتمالا باز هم این کار را خواهید کرد. تصور کنید دوست نزدیک‌تان نظر شما را در مورد صدای آوازش می‌پرسد. واقعا می‌توانید راستش را بگویید؟

ترک کردن عادت دروغگویی زمان زیادی طول خواهد کشید. به خود بگویید می‌خواهید صداقت بیشتری داشته باشید و تلاش آگاهانه‌ای در جهت ترک دروغگویی خواهید داشت. برای جواب دادن به سوالی دوبار فکر کنید. می‌توانید از جواب دادن سر باز بزنید؟ آیا راهی هست که جواب صادقانه‌ای به این سوال داشته باشید؟

راه خوب دیگری در جهت کنترل دروغگویی مفرط، گذراندن وقت با مردمی است که برای راستگویی ارزش قائل هستند. داشتن دوستانی که ترجیح می‌دهند حقیقت را بشنوند و کسی که شما را تشویق کند تا حقیقت را بگویید می‌تواند انگیزه‌بخش باشد.

و در آخر اگر تمام این‌ها نتیجه نداد، به سلامتی خود فکر کنید.