مصرف قرص‌های روی، می‌تواند مدت زمان ابتلا به سرماخوردگی را به طور چشمگیری کاهش دهد. نتایج یک مطالعه نشان داد که از هر ۱۰ نفری که در هنگام سرماخوردگی قرص روی می‌خورند، سرماخوردگی ۷ نفر از آن‌ها تا روز پنجم به پایان می‌رسد.

تحقیقات قبلی در مورد تاثیر روی به صورت مخلوط، در درمان سرماخوردگی‌های معمولی بود. اما تحقیقات جدید نشان داده است که قرص استات روی در این زمینه موثر بوده است؛ چرا که در تحقیقات جدید از دزهای بالاتری استفاده شد.

دکتر هری همیلا و همکارانش از دانشگاه هلسینکی، داده‌های سه آزمایش مربوط به ۲۰۰ نفر را مطالعه کردند.

وی گفت:

مصرف قرص روی باعث شد که بهبود سرماخوردگی بیش از ۳ برابر روش‌های درمانی معمول موثر باشد. به این ترتیب شواهد نشان داد که مبتلایان به سرماخوردگی معمولی، با مشاهده‌ی علایم در ۲۴ ساعت اول می‌توانند قرص‌های zinc acetate lozenges را امتحان کنند.

اغلب سرماخوردگی‌ها به دلیل ویروسی به نام راینوویروس «Rhinovirus» شکل می‌گیرند و این ویروس در بینی و گلو (سیستم تنفسی فوقانی) تکثیر می‌شود.

روی قادر است تا مانع از تکثیر راینوویروس شود. علاوه بر این، این ماده‌ی معدنی می‌تواند اقامت ویروس در غشای مخاطی گلو را هم متوقف کند. به این ترتیب، روی در حالت قرص در گلو باقی مانده تا با ویروس وارد تماس شود.

در روز پنجم، سرماخوردگی ۷۰ درصد از بیماران درمان شده با قرص روی به پایان رسید. در حالی که تنها ۲۷ درصد بیماران درمان شده با روش‌های معمول به طور کامل درمان شدند.

علاوه بر این، محققان دریافتند که آلرژی‌های مخصوص بیمار، مصرف سیگار یا شدت سرماخوردگی، تاثیری بر اثرگذاری این دارو نمی گذارد. ضمن این که نتایج برای تمام سن و سال‌ها، جنسیت‌ها و قومیت‌ها یکسان بود.

برای درمان سرماخوردگی مصرف دوز ۸۰ تا ۹۲ میلی گرم از این قرص در روز پیشنهاد می‌شود. این مقدار در مقایسه با دوز پیشنهادی ۱۱ میلی گرم برای مردان و ۸ میلی گرم برای زنان که در گذشته صورت می‌گرفت بسیار بیشتر است.

در دیگر مطالعات انجام شده که ربطی به سرماخوردگی ندارد، در دوز مصرفی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی گرم، تنها عوارض جانبی اندکی مشاهده شده است.

در بین دوز مصرفی ۸۰ تا ۹۲ میلی گرم هم، هیچ گونه عوارض جانبی جدی در بیماران مصرف کننده مشاهده نشد.

دکتر همیلا افزود:

شواهد، کارآیی قدرتمند و کم خطر و عوارض جانبی کم قرص‌های زینک استات، بیماران مبتلا به سرماخوردگی‌های عادی را تشویق می‌کند که برای درمان خود از این قرص تا حداکثر ۱۰۰ میلی گرم در روز استفاده کنند.

عنصر روی برای سیستم ایمنی بدن مفید بوده و حتی مقدار خیلی کم آن در رژیم غذایی خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد.

با این حال استفاده‌ی طولانی مدت این ماده‌ی معدنی پیشنهاد نمی‌شود؛ چرا که می‌تواند منجر به تهوع یا بدمزگی دهان شود. با این حال، تحقیقات بیشتری برای پیدا کردن دوز مناسب این ماده‌ی معدنی لازم است.