شهر کویری یزد همانند شهرهای خاورمیانه زیبا و خوش‌ منظره است. شهرقدیمی با خشت‌های گلی، بادگیر‌های خاص و اماکن تاریخی متعدد، یزد را به مقصدی بسیار مهم برای بازدید گردشگران از ایران تبدیل کرده است. در اینجا ۱۰ جاذبه‌ی دیدنی این شهر را معرفی کرده‌ایم.

مجموعه میدان امیر چخماق

محور معماری این شهر، مجموعه میدان امیرچخماق است که در قلب شهر یزد و در میدانی به همین نام بنا شده‌است. زیبایی آن به نمای پرشکوه سه طبقه با تعداد زیادی ایوان‌های متوازن و متقارن است که در هنگام غروب روشن و درخشان می‌شود. این بنا یکی از بزرگترین حسینیه‌های کشور است که از قرن پانزدهم دستخوش باز‌سازی‌های متعدد بوده است. اطراف این بنا با مغازه‌های شیرینی فروشی و بستنی فروشی احاطه شده است.

زورخانه صاحب‌الزمان

این زورخانه محبوب در یک ساختمان تاریخی در سمت شمال میدان امیرچخماق ساکن است. اغلب برای بازدید گردشگران باز است که نه تنها می‌توانند شاهد ورزش روزخانه‌ای و حرکات و فعالیت‌های ورزشکاران باشند که غرق در عرفان شیعی است، بلکه می‌توانند مخزن آب از قرن پانزدهم را ببینند که در زیر ساختمان قرار دارد و تجربه‌ی خوب کارکرد بادگیر‌های یزد را داشته باشند.

آتشکده‌ی زرتشتیان

زرتشتی، آئینی توحیدی باستانی است که به حدود ۳۵۰۰ سال پیش باز‌می‌گردد و دین اصلی ایرانیان قبل از ورود اسلام بود که هنوز هم برخی با این آئین در بخش‌هایی از کشور زندگی می‌کنند. یزد شهر مرکزی آئین زرتشتی و خانه‌ی چندین مکان مذهبی و تاریخی است. آتشکده حاوی آتش مرکزی است که گفته شده‌ است از بعد از قرن پنجم میلادی در حال سوختن است و خاموش نشده‌ است.

دخمه یا برج‌خاموشان

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی زرتشتیان، دخمه یا برج‌خاموشان است که در خارج از شهر قرار دارد.  این دو دایره، سازه‌ای است که در بالای تپه و در میان صحرا قرار گرفته است. بر طبق این سنت تا سال ۱۹۶۰ اجساد زرتشتیان در این برج رها می‌شد و توسط پرندگان لاشخور از بین می‌رفت.

روستای چک‌ چک یا ‌چک‌ چکو

در ۷۰ کیلومتری شهر یزد یکی از مهم‌ترین روستاهای زیارتی زرتشتیان قرار داد. به گفته‌ی افسانه‌ها، در این روستا صخره‌ای باز شده تا به نیک‌ بانو را (دختر آخرین حاکم قبل از اسلام) از دست متجاوزین عرب پناه دهد. نام معبد چک‌ چک از صدای قطرات آبی گرفته شده است که از صخره می‌چکند که می‌گویند این قطرات گریه‌ی کوه به یاد شاهزاده نیک‌ بانو بوده است.

شهر قدیم

بافت قدیمی شهر یزد که به خوبی حفظ شده است، هنوز هم محل سکونت و زندگی باقی مانده‌ است که قدم زدن در کوچه‌های تو در تو و جذاب و دنج آن در هنگام بعد از ظهر لذت بسیاری را به ارمغان می‌آورد.

ساختمان‌های خشت گلی زرد و قهوه‌ای گویای خشکی زیاد این شهر است و بادگیر‌های بیرون زده از ساختمان‌ها منظره‌ی زیبایی از ابتکار و خلاقیت معماری سنتی یزد است. تماشای مناظر از پشت بام خانه‌ها بسیار مطبوع است؛ اما احترام به فضای خصوصی ساکنین بومی این شهر را فراموش نکنید.

مسجد جامع

این مسجد زیبا از تمام شهر قابل دیدن است. مسجد جامع یزد نمونه‌ی معماری ایرانی- اسلامی است که در قرن چهاردهم بنا شده‌است و بلندترین مناره‌ها را در میان مساجد ایران دارد. از ویژگی‌های خاص این مسجد می‌توان به پیچیدگی‌ها و کتیبه‌های ایوان بزرگ‌ آن اشاره کرد.

باغ دولت آباد

این باغ با فراوانی چشمه، درختان سرو و انار نمونه‌ای اصیل از باغ‌های ایرانی است. فراوانی سایه‌ و برخی ساختمان‌های زیبای این باغ که از قرن هجدهم برپاست، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

بادگیر مرکزی ۳۳ متری و همچنین آرایه‌های رنگارنگ شیشه‌های رنگی، جلوه‌ی جادویی ویژه‌ای را به تصویر می‌کشد که در هیچ‌کجای دنیا نمی‌توانید مثال آن را پیدا کنید.

قلعه‌ی سریزد

خرابه‌های این قلعه در نزدیکی روستای سریزد است که ۴۵ دقیقه با یزد فاصله دارد. این قلعه ساختار دفاعی دوران ساسانیان بوده است که دوجداره و سه طبقه است.

روستای خرانق

اگر به شهر یزد سفر کردید حتما سری به روستای قدیمی خرانق بزنید. گفته می‌شود سن این روستا به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. این روستای خشت‌ گلی عملا این روز‌ها خالی از سکنه شده است، اما با این حال چندین کشاورز را می‌توانید در اطراف ببینید. گردشگران می‌توانند آزادانه به کشف بقایای این روستا بپردازند. از نکات برجسته‌ی خرانق می‌توان به مسجد دوران قاجار و قنات تاریخی در دره‌ی پایین اشاره کرد.