هر چقدر هم به سلامتی خود حساس نباشیم از سلامت دندان‌ها نمی‌توان صرف نظر کرد؛ چرا که مشکلات دهان و دندان باعث کلافگی ما شده وهر چه جدی‌تر شوند هزینه‌های سنگین‌تری خواهند داشت. در این مقاله به بیان ۱۰ باور غلط در خصوص دندانها خواهیم پرداخت.

شکر دشمن اصلی دندان‌های ما است

در واقع باید باکتری‌های بد را به علت تولید اسید در محیط دهان سرزنش کنیم که دلیل پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. باقی مانده‌ی کربوهیدرات‌های مواد غذایی بر روی دندان ما، این باکتری‌ها را تغذیه می‌کنند. البته شکر هم نوعی کربوهیدرات محسوب می‌شود، اما سایر مواد غذایی مانند میوه جات یا حبوبات که از نظر تغذیه سالم هم هستند، در این دسته قرار می‌گیرند.

زنان حامله نمی‌توانند به دندانپزشکی بروند

اتفاقا برعکس! اگر التهاب یا حفره‌ای در دهان یک زن باردار به وجود بیاید باید سریع به دندانپزشک مراجعه کند. ترس اصلی مادران از دندانپزشک مربوط به این واقعیت است که داروهای مسکن و بی‌حسی می‌تواند بر روی جنین تاثیر بگذارد. در حالی که لازم نیست درد را بر روی صندلی دندانپزشکی تحمل کنید. علم مدرن بی‌حس کننده‌های موضوعی و امنی را فراهم کرده است.

به هر حال، دندانپزشک باید از حامله بودن شما اطلاع داشته باشد.

می توانید از ترمیم دندان شیری خودداری کنید

دندان شیری اغلب مینای نازک‌تری دارد؛ در نتیجه در برابر باکتری کم‌تر محافظت شده است.

نادیده گرفتن حفره در دندان شیری می‌تواند منجر به التهاب‌های عفونی شده که همین امر به دندان‌های دایمی هم آسیب می‌رساند.

برای تمیز کردن دندان‌ها نیاز به یک مسواک سفت دارید

در واقع شما می‌توانید از یک مسواک نرم هم استفاده کنید. حتی بعضی دندانپزشکان مسواک نرم را توصیه می‌کنند؛ چرا که به لثه و مینای دندان آسیب نمی‌رساند. نکته‌ی اصلی دنبال کردن چند قانون ساده است: دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و مسواک خود را هر ۴-۳ ماه تغییر دهید.

پس از خوردن غذا به خلال دندان نیاز دارید

پس از خوردن غذا از نخ دندان استفاده کنید؛ چون خلال دندان باعث آسیب دیدن لثه‌هایتان خواهد شد. علاوه بر این، اگر تمایلی برای تمیز کردن دندان‌های خود با خلال دندان پس از هر وعده‌ی غذایی دارید، آماده باشید که به زودی زود با دندانپزشک‌تان ملاقات کنید!

هر چه بیشتر مسواک بزنید، دندان‌های سالم‌تری خواهید داشت

مسواک زدن مداوم دندان با توجه به خواص سایندگی خمیردندان‌ها می‌تواند باعث آسیب دیدن مینا و دیگر بیماری‌های دندان شود. بهتر است در بین زمان مسواک زدن صبح و شب از یک دهانشویه‌ی مخصوص برای شستن دندان‌ها استفاده کنید.

دندان درد به معنای پوسیدگی دندان است

همیشه این طور نیست؛ دلایل دیگری هم غیر از پوسیدگی برای دندان درد وجود دارد. حساسیت دندان‌ها، التهاب پالپ دندان یا لثه هم می‌تواند دلیل دندان درد باشد. ضمن این که سینوزیت هم می‌تواند ایجاد دندان درد کند. فقط یک دندانپزشک می‌تواند دلیل دندان درد شما را متوجه شود.

اگر مواد پر کن دندان شما جدا شد، نیاز به تراش مجدد نیست فقط حفره را پر کنید

مواد پر کن دندان از ترکیبات قابل اطمینان ساخته شده است و جدا شدن این مواد از دندان شما دلیل دارد. در بیشتر موارد این مشکل مربوط به پیشرفت پوسیدگی در زیر مواد پر کن است که باعث تخریب بافت‌های دندان می‌شود.

باید دندان عقل را بکشید

چنانچه دندان عقل شما کامل در آمده و سالم باشد نیازی به کشیدن آن نیست.

پس از صرف صبحانه باید مسواک بزنید

حتی بعضی از دندانپزشکان هم چنین نظری دارند. با این حال بیشتر آن‌ها ترجیح می‌دهند که مسواک زدن قبل از صبحانه باشد.

در طول شب، فرآیند تولید بزاق در دهان آهسته‌تر شده و همین امر باعث تجمع باکتری و پلاک در دهان شما می‌شود. چنانچه قبل از صبحانه دندان‌های خود را مسواک نزنید، تمام این آلودگی را مستقیما به معده‌ی خود فرستاده‌اید!