زبان‌های مختلف شاخه‌های متفاوت دارند و در این میان بعضی زبان‌ها از یک خانواده نشات گرفته‌اند. ممکن است به این نکته توجه کرده باشید که زبان اسپانیایی شباهت‌هایی به زبان‌های آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و دیگر زبان‌ها دارد. به همین دلیل، سخت‌ترین زبان یادگیری برای کره‌ای‌ها با سخت‌ترین زبان یادگیری برای انگلیسی زبان‌ها متفاوت است.

 در این مقاله قصد داریم به معرفی زبان‌هایی بپردازیم که از نظر افراد انگلیسی زبان جزو سخت‌ترین‌ها محسوب می‌شوند.

آمارهای رسمی

اگر در خصوص این موضوع بخواهیم آمارهای رسمی را در نظر بگیریم، موسسه‌ی زبان دفاعی (که به ماموران سازمان سیا، زبان‌های خارجی یاد می‌دهد!) زبان‌های مختلف را به ۴ گروه تقسیم بندی کرده است که ساده‌ترین آن‌ها در گروه اول قرار می‌گیرد و دسته‌ی چهارم شامل سخت‌ترین زبان‌ها است.

  • گروه ۱: زبان‌های اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسوی، پرتغالی
  • گروه ۲: زبان‌های آلمانی، اندونزیایی
  • گروه۳: زبان‌های عبری، هندی، فارسی، روسی، صربی، تاگالوگ، تایلندی، اردو، ترکی
  • گروه ۴: زبان‌های ماندارین، کره ای، ژاپنی، عربی مدرن و استاندارد

زبان‌هایی که انگلیسی زبان‌ها به سختی یاد می‌گیرند:

۱. ماندارین

تعداد افرادی که به این زبان صحبت می‌کنند: ۱.۲ میلیارد نفر
کشوری که بیشترین تعداد ماندارین زبان را دارد: چین

هر چند که ممکن است زبان ماندارین بیشترین آمار جمعیت صحبت کننده را داشته باشد، اما یادگیری آن برای انگلیسی زبان‌ها مشکل به نظر می‌رسد. از آنجا که ماندارین یک زبان آهنگین است، با تغییر آهنگ هر کلمه می‌توان معناهای متفاوتی از آن برداشت کرد. علاوه بر این زبان ماندارین دارای هزاران کاراکتر، سیستم‌های پیچیده و غنای هم آواهای زبانی است که همین موارد در سخت بودن یادگیری این زبان مزید بر علت شده است!

۲. ایسلندی

تعداد افرادی که به این زبان صحبت می‌کنند: ۳۳۰,۰۰۰ نفر
کشوری که بیشترین تعداد ایسلندی زبان را دارد: ایسلند

در حالی که زبان ایسلندی از قرن‌های نهم و دهم تغییر چندانی نکرده است، معناهای جدید به واژگان قدیمی‌اش اضافه می‌شود. ضمن این که یادگیری زبانی که جمعیتی کم‌تر از ۴۰۰,۰۰۰ نفر با آن صحبت می‌کنند چندان توجیهی ندارد!

۳. ژاپنی

تعداد افرادی که به این زبان صحبت می‌کنند: ۱۲۲ میلیون نفر
کشوری که بیشترین تعداد ژاپنی زبان را دارد: ژاپن

زبان ژاپنی سه سیستم نوشتاری مختلف دارد: هیراگانا، کاتاکانا و کانجی. به همین دلیل، پیش از آن که دانش آموزان ژاپنی بتوانند نوشتن را یاد بگیرند، نیاز به آموختن هزاران کاراکتر در سیستم‌های نوشتاری هستند. بنابراین می‌توان گفت که یادگیری زبان ماندارین ساده‌تر از زبان ژاپنی است!

۴. مجارستانی

تعداد افرادی که به این زبان صحبت می‌کنند: ۱۳ میلیون نفر
کشوری که بیشترین تعداد مجارستانی زبان را دارد: مجارستان

اکثر زبان‌های رایج در اروپا از خانواده‌ی زبان‌های هند و اروپایی هستند؛ اما مجارستان جزو این زبان‌ها نیست. زبان مجارستانی در دسته‌ی زبان‌های فین‌واوگری قرار می‌گیرد که در آن لغات به شیوه‌ی جداگانه‌ای شکل گرفته‌اند. به بیانی دیگر، ساختار جملات در این زبان با ساختار جملات انگلیسی زبان‌ها هیچ شباهتی ندارد. برای مثال در زبان انگلیسی عبارت «with my [female] friend» به صورت تک واژه‌ی «barátnőmmel» ترکیب می‌شود!

۵. کره ای

تعداد افرادی که به این زبان صحبت می‌کنند: ۶۶.۳ میلیون نفر
کشوری که بیشترین تعداد کره‌ای زبان را دارد: کره‌ی جنوبی

زبان کره‌‌ای زبانی منزوی محسوب می‌شود؛ چرا که هیچ ریشه‌ی مشترک خانوادگی با زبان‌های دیگر ندارد. قضیه فقط به این موضوع ختم نمی‌شود. زبان کره‌ای دارای هفت سطح مختلف گویشی است که بسته به نوع تشریفات به کار برده می‌شود!

۶. عربی

تعداد افرادی که به این زبان صحبت می‌کنند: ۲۲۱ میلیون نفر
کشوری که بیشترین تعداد عرب زبان را دارد: مصر

بر خلاف این که ۲۲۱ میلیون نفر به این زبان صحبت می‌کنند، عربی همچنان یکی از سخت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری است. نخست این که حروف صدا دار در نوشتار استفاده نمی‌شوند. نکته‌ی دیگری که این زبان را پیچیده‌تر کرده است این است که حروف بسته به محل قرارگیری خود در کلمه به ۴ شکل مختلف نوشته می‌شوند.

۷. فنلاندی

تعداد افرادی که به این زبان صحبت می‌کنند: ۵.۴ میلیون نفر
کشوری که بیشترین تعداد فنلاندی زبان را دارد: فنلاند

فیلم ارباب حلقه‌ها را تا به حال تماشا کرده‌اید؟ جی آر آر تالکین که نویسنده‌ی داستان ارباب حلقه‌ها است، زبان جن‌ها را بر پایه‌ی زبان فنلاندی نوشته است! زبان فنلاندی هم مانند زبان مجارستانی در گروه زبان‌های فین‌واوگری قرار می‌گیرد و همان پیچیدگی‌های گرامری را دارد. از طرفی، چنانچه شما ترجمه‌ی فنلاندی به انگلیسی را یاد بگیرید بعدا متوجه خواهید شد که فنلاندی زبان‌ها برای بیان احساسات خود از زبانی متفاوت با ترجمه‌های سنتی! استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

سخت بودن یادگیری یک زبان برای انگلیسی زبان‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد. تعداد افرادی که با آن زبان صحبت می‌کنند، شباهت‌های آن به زبان انگلیسی و دیگر موارد، میزان سخت بودن یک زبان را مشخص می‌کنند.

البته مهم نیست که کدام زبان برای یادگیری از همه سخت‌تر است. چنانچه نسبت به یادگیری زبان خاصی انگیزه و شور و شوق داشته باشید می‌توانید با ترس روانی آن مقابله کرده و از دیگران برای یاد گرفتن آن کمک بگیرید.

یادگیری هر زبانی چالش‌های خاص خودش را داشته که البته پاداش‌ها و تجارب مربوط به خود را هم به همراه دارد. به یاد داشته باشید، هر زبانی که تصمیم به یادگیری آن گرفتید، ارزش سرمایه گذاری زمانی را دارد.