بیمه‌ی بدنه یکی از بیمه‌های اختیاری است که دارندگان اتومبیل می‌توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند. پوشش‌های کلی این بیمه شامل خسارت‌های اصلی چون آتش‌سوزی، حادثه و سرقت هستند و در صورت پرداخت حق بیمه‌ی اضافی می‌توان مواردی چون شکستن شیشه، خراش بدنه، پاشیده شدن مایعات شیمیایی بر روی خودرو، بلایای طبیعی مانند افتادن شی سنگین در اثر وزش باد بر روی خودرو، سرقت لوازم جانبی و دیگر موارد را تحت پوشش قرار داد.

خسارتی که توسط این نوع بیمه پرداخت می‌شود نسبت به حق بیمه‌ی آن واقعا به صرفه است؛ با این حال خیلی از صاحبان خودرو به علت مبلغ بالای بیمه‌ی بدنه به سمت آن نمی‌روند. در حالی که خرید این بیمه هم برای خودروهای ارزان‌قیمت و هم گران‌قیمت صرفه‌ی اقتصادی زیادی دارد. خسارت دریافتی از شرکت‌های مختلف بیمه تقریبا مانند هم است، اما گاهی اختلافی تا حد چند صد هزارتومان دارند.

در ادامه به توضیح فرآیند دریافت بیمه‌ی بدنه خواهیم پرداخت:

بیمه‌ی بدنه چه زمانی خسارت ما را می‌دهد؟

با توجه به پوشش‌های خریداری شده صاحب خودرو می‌تواند خسارت مورد نظر را از بیمه دریافت کند. تنها در شرایط تصادف که دارنده‌ی بیمه مقصر نباشد از بیمه‌ی بدنه نمی‌توان استفاده کرد و خسارت خودرو باید از طریق بیمه‌ی شخص ثالث راننده‌ی مقصر دریافت شود. در صورتی که خسارت وارد شده بیش از تعهدات بیمه‌ی شخص ثالث باشد، بیمه‌ی بدنه مابقی خسارت را تقبل کرده و به صورت اقساط از راننده‌ی مقصر دریافت می‌کند. برای مثال خودروی شما توسط راننده‌ی مقصر ۱۰ میلیون تومان خسارت دیده است. در حالی که تعهدات بیمه‌ی شخص ثالث مبلغی حدود ۶ میلیون تومان است. در این حالت بیمه‌ی بدنه‌ی خودروی شما مابه‌التفاوت خسارت یعنی ۴ میلیون تومان را به شما پرداخت کرده و به صورت اقساط با راننده‌ی مقصر تسویه حساب می‌کند.

آیا بیمه‌ی بدنه تمام خسارت را پرداخت می‌کند؟

در مورد پرداخت خسارت بیمه‌ی بدنه موضوعی به نام درصد فرانشیز مطرح می‌شود. بسته به این که خسارت خودرو از نظر کارشناس بیمه کلی یا جزئی تشخیص داده شود، درصدی از خسارت به بیمه تعلق پیدا می کند. چنانچه خسارت وارده به خودرو کم‌تر از ۷۰ درصد باشد، خسارت جزئی و چنانچه بیشتر از ۷۰ درصد باشد خسارت، کلی تلقی می‌شود. حق فرانشیز بسته به شرایط مختلف بین ۱۰ تا ۲۰ درصد مبلغ خسارت است.

نحوه‌ی دریافت خسارت تصادف از بیمه‌ی بدنه

پیشنهاد می‌شود در این شرایط صحنه‌ی تصادف را ترک نکنید و با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید؛ چرا که گزارش افسر پلیس در این خصوص ضروری است. در مرحله‌ی بعد با داشتن مدارک زیر به مرکز دریافت خسارت مراجعه کنید:

  • بیمه‌نامه شخص ثالث و بدنه
  • کارت ماشین
  • سند ماشین
  • گزارش پلیس
  • گواهینامه

در این شرایط چنانچه قطعه‌ای نیاز به تعویض داشته باشد، قطعه‌ اوراقی باید به بیمه تحویل داده شود. در غیر این صورت ممکن است بیمه‌، هزینه‌ی آن را از هزینه‌ی نهایی کم کند.

نحوه‌ی دریافت خسارت سرقت از بیمه‌ی بدنه

چنانچه کل خودروی شما به سرقت رفته باشد، در درجه‌ی اول باید فرد در مکان سرقت باقی بماند و برای تهیه‌ی گزارش به پلیس اطلاع دهد. سپس با داشتن مدارک (بیمه نامه شخص ثالث و بدنه، کارت ماشین، سند ماشین، گزارش پلیس و گواهینامه) به مرکز خسارت مراجعه کند. در صورتی که مدارک بیمه شده هم همراه با خودرو سرقت شده باشد لازم است که با داشتن مدارک شناسایی به مرکز اصلی بیمه مراجعه کرده و الحاقیه‌ی بیمه نامه‌ی خود را دریافت کند و برای المثنی گرفتن کارت ماشین و گواهینامه نیز به پلیس+۱۰ مراجعه کند. به این ترتیب بیمه پس از مدت ۳ ماه، ۸۰ درصد از خسارت بیمه شده را می‌‍‌‌پردازد.  چنانچه خودروی مسروقه بعدا پیدا شود متعلق به شرکت بیمه خواهد بود.

دریافت خسارت آتش سوزی و دیگر بلایای طبیعی

آتش سوزی خودرو می‌تواند ناشی از هر عامل طبیعی یا متفرقه‌ی دیگری باشد. در صورتی که خسارت وارده به خودرو از نظر کارشناس کلی (بیش از ۷۰ درصد) تخمین زده شود بیمه‌ شده ۹۰ درصد خسارت خود را دریافت خواهد کرد. در این مورد هم باید خودروی سوخته به بیمه تحویل داده شود در غیر صورت هزینه‌ی آن از مبلغ نهایی کسر می‌شود.

آیا می‌توان بدون گزارش پلیس از بیمه‌ی بدنه دریافت خسارت کرد؟

بله. با هر بار خرید بیمه‌ی بدنه تنها یک بار می‌توان بدون گزارش پلیس از بیمه دریافت خسارت کرد؛ چرا که ممکن است شخص به دلایلی امکان تهیه‌ی گزارش پلیس را نداشته است. البته سقف دریافت خسارت در این حالت محدودیت دارد.

در مواردی هم می‌توان گزارش را پس از وقوع خسارت تهیه کرد که نیاز به مشورت با کارشناس خسارت دارد که شماره‌ی آن روی بیمه‌نامه درج شده است.

چه زمان باید خسارت خود را به بیمه اطلاع دهیم؟

حداکثر باید تا ظرف ۵ روز مورد خسارت را به بیمه اطلاع داد. در صورت تاخیر بیشتر فرآیند دریافت خسارت از روند مرسوم  پیچیده‌تر خواهد شد و باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد.