سرویس اجتماعی

چرا اهالی اسکاندیناوی شادترین مردم دنیا هستند؟

شادترین کشورهای جهان

۱. تواضع و احترام به دیگران

تواضع و احترام

در بین مردم کشورهای شمال اروپا قانونی به نام «قانون یانته» وجود دارد که ۱۰ توصیه‌‌ی اخلاقی را درخود جای داده است:

  • نباید فکر کنی که فرد خیلی خاصی هستی.
  • نباید فکر کنی که به اندازه‌‌ی ما خوب هستی.
  • نباید فکر کنی که از ما باهوش‌تر هستی.
  • نباید خودت را متقاعد کنی که از ما بهتر هستی.
  • نباید فکر کنی که بهتر از ما می‌دانی.
  • نباید فکرکنی که مهم‌تر از ما هستی.
  • نباید فکر کنی که در هر کاری خوب هستی.
  • نباید به ما بخندی.
  • نباید فکر کنی که کسی به تو اهمیت می‌دهد.
  • نباید فکر کنی که می‌توانی به ما چیزی یاد بدهی.

اگر چه خود اهالی اسکاندیناوی گاهی اوقات این قانون به شوخی و مسخره می‌گیرند، اما همین قانون کمک کرده است که فضای به شدت دوستانه‌ای در بین آن‌ها حکم‌فرما باشد و جو دوستی و همکاری در میان‌شان شکل بگیرد. تواضع و احترام به دیگران امر بسیار ارزشمندی است. علاوه بر این‌ها، این قانون، مردم را از تکبر و تظاهر منع می‌کند.

۲. توازن میان کار و زندگی خانوادگی

توازن میان کار و زندگی خانوادگی

اهالی اسکاندیناوی می‌دانند که اختصاص دادن زمان برای خانواده چقدر مهم است. اکثر شرکت‌ها و ادارات در دانمارک ساعت ۵ بعد از ظهر تعطیل می‌شود و دانمارکی‌ها به هیچ وجه اضافه کاری نمی‌کنند. در سوئد، حتی بعضی شرکت‌ها فراتر رفته‌اند و ساعت کار را به ۶ ساعت رسانده‌اند تا بهره‌وری و شادی در بین کارکنان افزایش پیدا کند. علاوه بر این خانواده‌ها اغلب اوقات به بهانه‌هایی چون پارک، بازی‌های ورزشی، سفر یا دیدار بستگان از منزل بیرون می‌روند.

۳. جمع‌های خانوادگی

جمع‌های خانوادگی

در فرهنگ لغات دانمارک واژه‌ای به نام «hygge» وجود دارد که به معنای ایجاد یک فضای دنج و راحت و لذت بردن به همراه دوستان و آشنایان است.به طوری که دانمارکی‌ها با دوستان یا اقوام خود در یک شب سرد دور آتش جمع می‌شوند، لباس‌های گرم می‌پوشند و غذاهای خوشمزه می‌خورند و دور و بر خود شمع می‌چینند. جالب این است کل این شرایط فقط در یک کلمه تعریف شده است و هر کسی می‌تواند آن را تجربه کند. در واقع hygge احساساتی چون همبستگی، آرامش، حمایت و توجه به نزدیکترین و عزیزترین‌های خود را در بر می‌گیرد.

۴. انتظارات واقعی از زندگی

انتظارات واقعی از زندگی

مالن ریدال در کتاب خون به نام «خوشحال مثل یک دانمارکی» در خصوص کلیدهای شادی مردم اسکاندیناوی گفته است. یکی از مهم‌ترین رمزهای شادی زندگی این مردم این است که انتظارات آن‌ها از زندگی واقع بینانه است؛ در حین این که از رویاها و اهداف بلندپروازانه‌‌ی خود هم دست نمی‌کشند.

مقایسه‌‌ی خود با دیگران کمکی به شادتر شدن شما نخواهد کرد. امروزه ما تمایل پیدا کرده‌ایم که در شبکه‌های اجتماعی به مقایسه‌‌ی زندگی خود با دیگران بپردازیم. در حالی که ، چنین مقایسه‌هایی باعث ناخشنودی ما خواهند شد. پس دست از اندازه‌گیری و مقایسه‌‌ی دستاوردهای خود با دیگران بردارید و از داشته‌های خود لذت ببرید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید