به نظر نمی‌آید که کسی در دنیا سر درد را تا به حال تجربه نکرده باشد! در بعضی موارد می‌توانیم این درد مزاحم را خودمان بر طرف کنیم و در مواردی هم مجبور به مراجعه به پزشک می‌شویم. در این مطلب به معرفی ۵ نوع سر درد رایج پرداخته‌ایم که با شناسایی آن‌ها بتوانید بهترین روش برای تسکین درد خود را انتخاب کنید.

سر درد تنشی

سر درد تنشی شایع‌ترین نوع سر درد در جهان است و هر کسی حداقل یک بار در زندگی آن را تجربه می‌کند.

علایم:

 معمولا درد این نوع سر درد، خفیف و غیر ضربان دار است. در سر دردهای تنشی نوعی فشاراحساس می‌کنید انگار که اطراف پیشانی شما را با باند محکمی بسته‌اند. در اکثر موارد، شدت درد از صبح تا شب افزایش پیدا می‌کند.

دلایل:

خستگی، استرس شدید، قرار گرفتن در حالت بدنی بد و نگه داشتن طولانی سر در موقعیت نامناسب از جمله علت‌های این نوع سر درد هستند. سر درد تنشی مزمن، نادر است که اغلب در اثر صدمات سر یا گردن ایجاد می‌شود.

درمان:

برای رهایی از سر دردهای تنشی به هر داروی مسکنی می‌توان پناه برد. به هر حال از این روش باید استفاده‌ی هر از گاهی داشت. چنانچه سر درد شما طولانی مدت شده است حتما با یک پزشک مشورت کنید. همچنین سعی کنید فعالیت بدنی داشته و به طور منظم به شانه‌ها و گردن خود کشش دهید و زمان بیشتری را خارج از منزل سپری کنید.

سر درد سینوسی

این نوع سر درد در اثر سینوزیت شکل می‌گیرد و اغلب با تب، ورم صورت، احساس فشار در پیشانی و استخوان‌های گونه همراه است.

علایم:

در این نوع سر درد،  فشار و درد عمیقی را در پیشانی خود و اطراف ابروها و زیر چشم‌ها احساس می‌کنید. درد سر دردهای سینوسی وقتی شدت می‌گیرد که سر خود را به شدت حرکت دهید. ضمن این که گاهی در حین سر درد دچار گرفتگی یا آب ریزش بینی هم می‌شوید.

دلایل:

سر دردهای سینوسی به علت سینوزیت ایجاد می‌شود. ضمن این که از عوارض شایع پس از سرماخوردگی یا آلرژی‌های فصلی هستند.

درمان:

سر درد‌های سینوسی به ندرت خودشان بر طرف می‌شوند. چنان چه سر درد شما ناشی از آلرژی باشد آنتی هیستامین‌ها می‌توانند در این خصوص کمک کنند. در موراد دیگر بهتر است که به پزشک مراجعه کنید و او احتمالا برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد کرد.

میگرن

تمام نشانه‌های این نوع سر درد شدید طی ۴ مرحله صورت می‌گیرد.

دلایل:

 میگرن اغلب به علت اختلال فرآیندهای متابولیک و اتساع رگ‌های خونی در ارتباط با مغز رخ می‌دهد. بعضی افراد ممکن است به صورت ژنتیکی به این بیماری مبتلا باشند.

درمان:

 در حال حاضر هیچ نوع درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد اگر چه بعضی از راهکارها به کاهش علایم بیماری کمک می‌کنند. در این خصوص لازم است که پزشک با توجه به وضعیت بدنی شما داروی مناسب را تجویز کند. علاوه بر این، ورزش منظم کمک می‌کند تا سلامت خود را به طور قابل توجهی بهبود دهید.

سر درد خوشه‌ای

سر درد‌های خوشه‌ای بسیار نادر هستند و تنها ۱ درصد جمعیت به آن مبتلا می‌شوند. این نوع سر درد‌ها در مردان پنج برابر زنان است.

علایم:

سر درد خوشه‌ای ممکن است به علت اصابت سلاح سرد در ناحیه‌ی پشت سر یا اطراف چشم به وجود آید و معمولا در یک طرف سر ایجاد می‌شود. این نوع سر درد اغلب در طول خواب ایجاد می‌شود. ضمن این که علایمی همچون قرمزی چشم، حساسیت به نور و اشک هم در این نوع سر درد دیده می‌شود. درد ناشی از سر درد‌های خوشه‌ای بین ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد.

دلایل:

دانشمندان دقیقا نمی‌دانند که چه عاملی  باعث وقوع این نوع سر درد می‌شود. آن‌ها اغلب این اختلال را به ساعت بیولوژیک بدن ربط می‌دهند.

درمان:

 سر درد خوشه‌ای حالت عجیبی دارد چرا که لحظه‌ای عود کرد و لحظه‌ای ناپدید می‌شود. فقط یک پزشک می‌تواند به شما در حل این مشکل کمک کند.

خماری

خماری یا همان حالت سر دردی است که پس از مصرف الکل به افراد دست می‌دهد.

دلایل:

 بسیاری از ما دلایل زیادی در خصوص سر درد شدن افراد پس از مصرف الکل را شنیده‌ایم. یکی از این دلایل عنوان می‌کند که الکل باعث اتساع رگ‌های خونی شده و بر سطح سروتونین بدن تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، الکل باعث کم آبی بدن می‌شود و یکی از محرک‌های اصلی سر دردهای میگرن است.

درمان:

 بهترین روش درمانی برای رفع این نوع سر درد، خوردن یک داروی مسکن، نوشیدن مقدار زیادی آب و خواب مناسب است. سر دردهای حالت خماری را باید جدی گرفت. چنانچه فرد حتی با مصرف کمی الکل دچار سر درد شود ممکن است مبتلا به میگرن باشد.