مسئله‌ی آموزش حریم خصوصی کودکان و آگاهی دادن به آن‌ها در این زمینه، نیازمند دانستن شگردها و تکنیک‌های خاصی است تا ضمن متوجه ساختن کودک، او را نترسانیم و نسبت به اندام خودش، بدبین نکنیم.

تابو بودن صحبت درباره‌ی مسائل جنسی در حضور کودکان، زمینه‌ساز بسیاری از رفتا‌ر‌های پر خطر و انحرافات در این خصوص است. به گفته‌ی دکتر علی آذین متخصص پزشکی اجتماعی و فلوشیپ سلامت جنسی، مطالعات متعدد، چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشور‌های در حال توسعه، نشان داده‌اند که آموزش مناسب در سن مناسب، نه تنها باعث تشویق رفتار پرخطر نشده ‌است، بلکه بروز این رفتار‌ها را به تاخیر انداخته است؛ اما هنوز برخی کارشناسان معتقدند آموزش جنسی زود هنگام به کودکان باعث بلوغ زود رس در آن‌ها می‌شود. شایان ذکر است هر سنی محتوای آموزشی خاص خود را دارد و درآموزش‌های جنسی در سنین پایین لازم نیست بیش از حد نیاز به کودکان آموزش داده شود.

پیشنهاد می‌دهیم برای کودکان ۴ تا ۶ سال این نوع آموزش جنسی  انجام شود:

در حمام سرصحبت را باز کنید

 یکی از مکان‌های مناسب برای مطرح کردن این قضیه، صحبت کردن در حمام است. شما ضمن شستشوی کودک و اشاره به تمیزی و لطافت پوست او می‌توانید، توجه او را به اندامش معطوف کنید. به او بگویید که بزرگ شده و باید بیش‌تر مراقب خودش باشد.

اندام خصوصی را به او معرفی کنید

به کودکتان، اندام خصوصی را معرفی کنید. به او بگویید هر آنچه که وقتی به استخر می‌روید، می‌پوشانید اندام خصوصی است و او نباید این اندام را به دیگران نشان دهد.

استثنائات را به او بگویید

به کودکتان بگویید، غیر از پدر و مادر و پزشک در حضور پدر یا مادر، کسی حق دیدن یا دست زدن به این اندام را ندارد.

درباره‌ی آزار جنسی  این نکات را به کودک بگویید

مستقیم و مثل یک داستان جنایی از مسئله‌ی آزار جنسی با کودکان خود صحبت نکنید. سعی کنید این آگاهی را نرم و بدون اضطراب و ایجاد رعب و وحشت در روح و روان کودک انجام دهید.

۱. کسی  حق ندارد به اندام خصوصی تو بی‌دلیل نگاه کند یا دست بزند.

۲. کسی که از تو بزرگ‌تر یا پرزور‌تر است ،حق ندارد از تو کاری بخواهد که تو دوست نداری انجام بدهی.

۳. هیچ کس حق ندارد کاری با تو انجام دهد یا از تو بخواهد کاری برایش انجام دهی و این کار را مثل راز نگه داری.

۴. هرگاه کسی به اندام خصوصی ما بدون دلیل دست زد از فرمول «نه/ برو/ بگو» استفاده می‌کنیم. این فرمول را مثل یک بازی با کودک تمرین می‌کنیم. به او آموزش می دهیم در این مواقع باید بلند نه بگوییم؛ سپس محل را ترک کنیم و برویم و بعد از آن به والدین یا بزرگ‌تر خود بگوییم.

با انجام این آموزش‌ها، می‌توان جلوی بسیاری از خطراتی را که افراد بیمار و فرصت طلب جنسی به دلیل ضعف آگاهی کودکان، از آن‌ها سوء استفاده می‌کنند، گرفت.