سرویس اجتماعی

۱۰ ویژگی عجیب که از پدر و مادر به ارث می‌‌برید

خصوصیات ژنتیکی

در ادامه به بیان بعضی از خصوصیات ژنتیکی خواهیم پرداخت که از دانستن آن‌ها تعجب خواهید کرد.

۱. کلسترول بالا

کلسترول

بسیاری از مردم معتقد هستند که کلسترول بالا به آداب غذایی افراد مرتبط است. از این رو در این باور رایج پیشنهاد می‌شود چنانچه می‌خواهید زندگی طولانی و رضایت‌بخشی داشته باشید تا می‌توانید میوه و سبزیجات مصرف کنید و ورزش روزانه داشته باشید.

اما گاهی کلسترول بالا ربطی به تغذیه‌ی ما ندارد و ژن‌های ما در آن دخیل هستند. از هر ۵۰۰ نفر، در ۱ نفر جهش ژنتیکی خاصی مشاهده می‌شود که باعث می‌شود کلسترول در خون او تجمع پیدا کند. کلسترول خون این افراد در هر حالت بالا است حتی اگر جز سبزیجات غذای دیگری مصرف نکنند.

۲. ژن طاسی سر از مادر

ژن طاسی

یکی از ژن‌هایی که نقش مهمی در طاسی سر ایفا می‌کند، در کروموزوم X نهفته است. از این رو مردان، طاسی را از مادران خود به ارث می‌برند. اما در مقصر دانستن مادرتان در این خصوص عجله نکنید! ژن‌های دیگری هم در این خصوص دخالت دارند که از پدر به شما می‌رسند. البته که عوامل محیطی هم در ریزش مو بی‌تاثیر نیستند.

۳. موفقیت تحصیلی

موفقیت تحصیلی

وقتی که مادری فرزندش را به علت نمره‌ی کم سرزنش می‌کند و به او می‌گوید که خودش در دوران مدرسه دانش‌آموز خوبی بوده است شاید دست به مقایسه‌ی درستی زده باشد! چرا که موفقیت تحصیلی، ۵۵ درصد از طریق وراثت ژنتیکی محقق می‌شود. هزاران ژن به طور مستقیم مسئولیت پیشرفت تحصیلی را به عهده دارند! بنابراین چنانچه والدین شما در دوران تحصیل توانمندی‌های قابل قبولی از خود نشان داده‌اند احتمال زیادی وجود دارد که شما هم این قابلیت را از آن‌ها به ارث ببرید.

۴. علاقه‌مندی به قهوه

علاقه به کافیین

شما هم زیاد قهوه می‌نوشید؟ این هم می‌تواند به ژن‌های شما مربوط باشد. دانشمندان طی مطالعه‌ای به مقایسه‌ی دو گروه از افراد پرداختند: افرادی که می‌توانند بدون قهوه زندگی کنند و افرادی که نمی‌توانند! در نتیجه‌ی این مطالعه مشخص شد که در گروه اول ژن‌های خاصی وجود دارد که کافئین را آهسته تر جذب می‌کند. این بدان معنی است که آن‌ها نیاز خاصی به نوشیدن منظم قهوه احساس نمی‌کنند! البته در مورد ما ایرانی‌ها مثال چای صادق‌تر است!

۵. دیابت مادرزادی

دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ معمولا در افراد مسن تشخیص داده می‌شود. اما گاهی اوقات، کودکان و نوجوانانی که سبک زندگی فعالی هم دارند مبتلا به این عارضه می‌شوند. این نوع دیابت می‌تواند نتیجه‌ی یک جهش ژنتیکی باشد؛ ضمن این که ممکن است به علت یک رژیم غذایی ناسالم شکل بگیرد.

۵. انتقال کوررنگی از مادر

ژن کوررنگی

اغلب اوقات ناتوانی در تشخیص بین رنگ‌های خاص، معضلی است که از طریق ژن‌ها به افراد منتقل می‌شود. ژنی که این ناتوانی را منتقل می‌کند اغلب از طرف مادران به پسران می‌رسد. در اکثر موارد، این مردان هستند که از کوررنگی رنج می‌برند. این واقعیت ریشه در ساختار ژن‌های آن‌ها دارد. تک کروموزوم ایکس نمی‌تواند این نقص را جبران کند؛ حال آن که زنان یک کروموزوم اضطراری ایکس از پدران خود دارند.

۷. هضم لاکتوز

حساسیت به لاکتوز

ممکن است این آمار عجیب به نظر برسد اما واقعیت آن است که ۶۶ درصد بزرگسالان نمی‌توانند لاکتوز یا همان قند شیر را هضم کنند. یک فرد در سنین طفولیت برای زنده ماندن نیاز به شیر دارد و بدن هم آنزیمی برای هضم لاکتوز ایجاد می‌کند. هر چه سن شخص بالاتر می‌رود، توانایی بدن برای هضم محصولات لبنی افت پیدا می‌کند. از این رو تنها بخشی از مردم ژن‌هایی دارند که می‌توانند محصولات لبنی را به خوبی هضم کنند.

۸. توانایی رانندگی

توانایی رانندگی

دانشمندان تایید کرده‌اند که هر کس توانایی ذاتی برای رانندگی ندارد. شما می‌توانید تمام قوانین رانندگی را یاد بگیرید و با گذراندن آزمون رانندگی گواهی‌نامه‌ی خود را دریافت کنید. اما اگر ژن‌های مخصوصی در شما نباشد در مواردی مثل سرعت عکس‌العمل یا حافظه، عملکرد رضایت بخشی ندارید. از این رو این احتمال وجود دارد که در حالت رانندگی سر در گم شوید و بیش از دیگران در معرض حادثه قرار بگیرید. دانشمندان بر این باور هستند که تنها ۳۰ درصد افراد در ژن‌های خود توانایی رانندگی دارند!

۹. نزدیک بینی

نزدیک بینی

این احتمال هم وجود دارد که نزدیک بینی افراد پیش زمینه‌ی ارثی داشته باشد. اگر پدر و مادر، هر دو چنین مشکلی را داشته باشند احتمال بروز آن در فرزندشان ۵۰ درصد است.

با این حال، دانشمندان بر این باور هستند که نمی‌توان همه چیز را به ژنتیک ربط داد. افرادی که کم‌تر پای رایانه می‌نشینند به مراتب کم‌تر به مشکل نزدیک بینی دچار خواهند شد.

۱۰. محبوبیت

محبوبیت

این یک فقره ممکن است خیلی دور از ذهن باشد اما محبوبیت هم ریشه در ژن‌ها دارد. دانشمندان دانشگاه‌ هاروارد پس از سال‌ها تحقیقات طولانی به این نتیجه رسیده‌اند! آن‌ها بر این باور هستند که از آغاز وجود انسان، افرادی که از اطلاعات ارزشمندی در خصوص منابع غذایی یا احتمالات خطر بهره‌مند بودند، بیشتر مورد توجه گروه‌های اجتماعی قرار می‌گرفتند. این افراد ژن‌های خود را هم به فرزندان خود منتقل می‌کنند. از این رو فرزندان آن‌ها که چنین ارثی به آن‌ها رسیده است در بین دوستان و هم سالان خود محبوب هستند. چگونه چنین چیزی ممکن است؟ شاید تحقیقات آینده توضیحات واضح‌تری در این خصوص بدهند.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید