بر خلاف تصور عموم که تغذیه فقط بر جسم ما تاثیر دارد، غذایی که مصرف می‌کنیم می‌تواند بر سلامت روح و روان ما هم تاثیرگذار باشد.

واقعیت این است که بسیاری از مردم نسبت به سلامت روح و روان آگاهی کافی ندارند. آمارها نشان داده است که سالانه ۱۴.۸ میلیون نفر آمریکایی ۱۸ سال به بالا تحت درمان افسردگی و ۴۰ میلیون نفر آمریکایی ۱۸ سال به بالا، تحت درمان به علت اختلال اضطراب قرار می‌گیرند.

 از این رو اختلالت روانی روند رو به افزایشی را طی می‌کند. با در نظر گرفتن این واقعیت به معرفی ۷ ماده‌ی غذایی می‌پردازیم که در تسکین بسیار از مشکلات روانی موثر هستند.به خاطر داشته باشید که این مشکلات تنها با مصرف دارو متوقف نمی‌شوند؛ بلکه تغذیه‌ی شما هم در این خصوص موثر است.

چگونه رژیم غذایی به سلامت روان شما کمک می‌کند؟

یک مطالعه در مجله‌ی American Journal of Public Health به بررسی ارتباط بین تغذیه و سلامت روان کودکان و نوجوانان پرداخت. نتایج این مطالعه نشان داد، کودکان و نوجوانانی که رژیم غذایی نامناسبی دارند اغلب به افسردگی و بیماری‌های روحی و روانی دچار می‌شوند.

یک رژیم غذایی مناسب با تمام مواد مغذی مورد نیاز، به بدن شما کمک خواهد کرد که در حالت طبیعی قرار بگیرد و علایم مربوط به مشکلات روانی کاهش پیدا کند. علاوه بر این، منشا بعضی از این بیماری‌ها کمبود مواد مغذی است که با قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی می‌توان از وقوع‌شان جلوگیری کرد.

۷ ماده‌ی غذایی که باید در رژیم غذایی شما باشد

با استفاده از این هفت ماده‌ی غذایی می‌توانید بهترین رژیم غذایی را داشته باشید که به شما در مبارزه به بیماری‌های روانی کمک خواهد کرد!

۱.انواع توت‌ها

توت‌های مختلف نظیر توت فرنگی، تمشک یا زغال اخته شامل ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند. نتایج یک مطالعه در Journal of Nutrition and Food Sciences نشان داده است که ویتامین C به کنترل سطح کورتیزول بدن کمک می‌کند. کورتیزول همان هورمونی است که در رویارویی با استرس نقش بسیار مهمی دارد. این هورمون کمک می‌کند تا واکنش «جنگ یا گریز» در مواجهه با استرس در بدن شما فعال شود. با این حال، استرس یک محرک شایع برای مشکلات روحی روانی است. با کنترل سطح کورتیزول از طریق خوردن انواع توت‎ها، می‌توان خطرات مربوط به استرس را کاهش داد.

۲.ماهی

 برای دریافت اسیدهای چرب امگا-۳ ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. ماهی با علایم اضطراب مقابله می‌کند که خود یکی از علل مرسوم بیماری‌های روانی است.

۳.شکلات تلخ

 شکلات تلخ یکی از گزینه‌های پیشنهادی فوق‌العاده است که با کنترل سطح کورتیزول، استرس شما را تنظیم می‌کند. علاوه بر این، شکلات تلخ با افزایش سطح اندورفین کمک می‌کند تا خلق و خوی شما به طور طبیعی بهبود پیدا کند و افسردگی دور و بر شما پیدایش نشود!

۴.غلات سبوس دار

 غلات سبوس دار منابعی غنی از کربوهیدرات‌ها هستند که به بهبود روند تولید سروتونین و تریپتوفان کمک می‌کنند. اختلال عملکرد این هورمون‌ها منجر به بروز افسردگی و اضطراب خواهد شد.

۵.گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون منبع کاملی از پروتئین‌های طبیعی است که برای تولید سروتونین در بدن لازم هستند. علاوه بر این، این ماده‌ی غذای دارای تریپتوفان است که نقش آرام‌بخشی در خواب دارد.

۶.چای سبز

 چای سبز نه تنها مملو از مواد آنتی اکسیدان است، بلکه حاوی اسیدآمینه‌هایی به نام تیانین است. بررسی‌ها تایید کرده است که تیانین به بهبود مشکلاتی چون افسردگی و اختلال در خواب کمک می‌کند.

۷.زردچوبه

 سالیان سال است که از زردچوبه به عنوان یک ادویه‌ی خوشمزه استفاده می‌شود. فکرش را می‌کردید که این ماده برای مبارزه با افسردگی هم مفید باشد؟ یافته‌ها نشان داده است که زردچوبه با تسکین علایم افسردگی به بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند.

نتیجه گیری

سعی کنید از این هفت ماده‌ی غذایی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. بعضی از آن‌ها جزو بهترین غذاهایی هستند که در درمان افسردگی موثر هستند. مطمئنا این تغییرات طول خواهند کشید، اما چنانچه به اندازه‌ی کافی از آن‌ها استفاده کنید متوجه تاثیرات مثبت آن‌ها در زندگی خود خواهید شد.