درباره‌ی تفاوت‌های فکری مردها وزن‌ها زیاد صحبت شده است. در این مطلب به بیان تفاوت‌هایی می‌پردازیم که در عملکرد هر دوی آن‌ها وجود دارد و شاید در زندگی روزمره کم‌تر به آن‌ها توجه کرده‌ایم.

۱. درآوردن لباس

مردان و زنان لباس‌های خود را به شیوه‌های مختلف از تن در می‌آورند. در اکثر موارد، مردان دستان خود را پشت شانه‌ها قرار داده و از بالای لباس شروع به در آوردن آن می‌کنند. در حالی که زنان لباس خود را از سمت جلو در می‌آورند و لباس آن‌ها پس از در آوردن حالت پشت و رو دارد. البته مردان از روش دوم هم استفاده می‌کنند اما در مورد زنان فقط روش دوم کاربرد دارد! علت این تفاوت را می‌توان در این موضوع دانست که لباس‌های زنان معمولا تنگ‌تر است و روش مردانه! چندان برای در آوردن این نوع لباس‌ها جواب نمی‌دهد.

۲. نشان دادن دست

وقتی از یک مرد بخواهید که دستش را به شما نشان دهد همیشه کف دست را نشان خواهد داد. در حالی که زنان به دلایلی همیشه پشت دست‌شان را نشان می‌دهند.

۳. پرتاب توپ

مردان معمولا توپ را بالا گرفته و از پشت سر خود پرتاب می‌کنند در حالی که زنان اول توپ را به سمت بالا پرتاب کرده و از زیر با دو دست به آن ضربه می‌زنند. چرا؟ کسی نمی‌داند!

۴. خمیازه کشیدن

اکثر مردان در زمان خمیازه دهان خود را به صورت دست مشت شده پوشش می‌دهند حال آن که زنان در هنگام خمیازه با کف دست جلوی دهان خود را می‌گیرند. شاید به این دلیل که این حرکت ظریفانه‌تر و زنانه‌تر است!

۵. شنیدن صداها

زنان شنوایی تیزتری از مردان دارند و متخصص دریافت صداهای فرکانس بالا هستند. به طوری که مغز زنان طوری برنامه‌ریزی شده است که صدای گریه‌ی کودک را سریع می‌شنود حال آن که مردان به راحتی به خواب سنگین خود ادامه می‌دهند! البته در خصوص تشخیص جهت صدا مردان قوی‌تر از زنان عمل می‌کنند. برای مثال، زنان صدای یک بچه گربه را بهتر می‌شنوند اما این مردان هستند که می‌توانند بفهمند بچه گربه کجا مخفی شده است!

۶. نوع نشستن

زنان معمولا در زمان نشستن پاهای خود را روی هم می‌اندازند. در حالی که مردان ترجیح می‌دهند زانوهای خود را از هم دور نگه دارند. البته این تفاوت می‌تواند ناشی از تفاوت لباس‌های آن‌ها هم باشد. ضمن این که برای مردان این نوع حالت نشستن جنبه‌ی غریزی دارد و نوعی ژست مردانگی! تلقی می‌شود.

۷. تشخیص چپ و راست

مردان هیچ وقت در تشخیص چپ و راست دچار اشتباه نمی‌شوند. در حالی که اگر از اغلب زنان بخواهید که دست چپ خود را نشان دهند پاسخ آنی نمی‌دهند! اغلب آن‌ها چپ یا راست بودن دست را با حلقه‌ی ازدواج یا دستی که می‌نویسند، تشخیص می‌دهند.

۸. دید متفاوت

مردان می‌توانند به وضوح فاصله‌ی دورتر را ببینند. ممکن است بگویید که چشمان آن‌ها مثل دوربین‌های چشمی است! به این قابلیت تونل دید گفته می‌شود که چشم انداز یک شکارچی برای ردیابی طعمه‌ی خود است. به همین دلیل اغلب مردان زن‌ها را متهم به گم کردن جوراب‌ها و وسایل‌شان می‌کنند! چرا که یک مرد نمی‌تواند وسایل شخصی‌اش را در صورتی که در میدان مستقیم بینایی‌اش نباشد، پیدا کند. در مقابل زنان دید محیطی بهتری دارند. این تفاوت‌ها می‌تواند عواقب جدی داشته باشد! شرکت‌های بیمه ادعا می‌کنند که زنان در تصادفات جاده‌ای سهم کم‌تری دارند.با این حال، آن‌ها بیشتر در موقعیت‌هایی مانند پارک دوبل به خودروی خود صدمه می‌زنند چرا که درک چندانی از مقدار فضا ندارند.

۹. گره زدن حوله‌ی حمام

زنان معمولا حوله‌ی حمام را به دور کمر گره می‌زنند حال آن که مردان گره را دور باسن می‌زنند. بعضی می‌گویند دلیل این تفاوت این است که زنان سعی دارند حتی در هنگام پوشیدن لباس‌های گشاد هم نمایشی از اندام خود داشته باشند حال آن که مردان اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.

۱۰. تحلیل احساسات

یک زن می‌تواند نشانه‌های تصویری، کلامی و دیگر سیگنال‌هایی که افراد به او می‌دهند را متوجه شود. وقتی یک زن وارد محیطی پر از افراد بیگانه می‌شود می‌تواند تشخیص دهید که چه کسی هم صحبت بهتری برای او است. در حالی که یک مرد وقتی در چنین شرایطی حاضر می‌شود بیشتر به دنبال چهره‌های آشنا می‌گردد! به همین دلیل، اکثر مردان وقتی زنی از آن‌ها دل‌خور می‌شود متوجه نمی‌شوند مگر این که آن زن مستقیما به آن‌ها بگوید!

۱۱. انجام وظایف

به طور کلی مردان در یک زمان معین می‌توانند تنها بر روی یک کار تمرکز کنند. برای مثال اگر با یک مرد که در حال تراشیدن ریش خود است صحبت کنید ممکن است هر لحظه صورت خود را زخمی کند. در مقابل، خیلی از مردم اعتقاد دارند که زنان در آن واحد می‌توانند چند کار را با هم انجام دهند. علت این تفاوت‌ها می‌تواند ریشه در تفاوت عملکرد مغز زن و مرد و همچنین وظایف اجتماعی که جامعه برای آن‌ها قرار داده است باشد. هزاران سال پیش،اگر مرد نمی‌توانست بر روی شکار تمرکز کند خانواده‌اش گرسنه می‌ماندند. اگر هم زنی تمام حواس خود را صرف چیدن گیاهان می‌کرد فرزندانش به خطر می‌افتادند!

۱۲. کنار آمدن با مشکلات

اغلب اوقات وقتی زنی دچار مشکل می‌شود با مادر، بهترین دوست، همسر یا فردی که در اتوبوس کنارش نشسته است درد و دل می‌کند. حتی بعضی زنان دفتر خاطرات دارند و امروزه خیلی از حرف‌های خود را به صورت پست در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. صحبت کردن در خصوص مشکلات شخصی برای زنان کار راحت‌تری است. در حالی که وقتی یک مرد با مشکل مواجه می‌شود ترجیح می‌دهد جلوی تلویزیون دراز بکشد و به سکوت خود ادامه دهد. او سعی می‌کند با پرت کردن حواس خود، استرسش را رفع کند. و پس از این که آرام‌تر شد به سراغ حل مشکلش می‌رود. در این لحظه مشاوره دادن به او بیشتر آزارش خواهد داد!

۱۳. به خاطر سپردن اطلاعات

حافظه‌ی یک زن را می‌توان به یک کمد بزرگ تشبیه کرد که ده‌ها قفسه دارد و هر چیزی در جای خودش قرار گرفته است. در این قفسه‌ها حجمی از اطلاعات وجود دارد: چه کسی چه غذایی را دوست دارد؟ تولد چه کسی در چه روزی است؟ مادرش چه کاری از او خواسته است؟ فرزندش برای مدرسه چه نیاز دارد؟ از سوی دیگر مردان فقط مسائلی را به خاطر می‌سپارند که از نظر آن‌ها واقعا مهم باشد. اکثر آن‌ها زنان را متهم می‌کنند که اطلاعات کاملا بی ارزش را در ذهن خود جای داده‌اند!

البته نیازی نیست که بابت این تفاوت‌ها نگران شویم. حتی باید بابت آن‌ها خوشحال هم باشیم. چرا که این تفاوت‌ها است که هر دو جنس را به سمت یکدیگر جذب می‌کند!