سرویس اجتماعی

راهنمای سفر به ترکیه

سفر به ترکیه

کشور ترکیه در سواحل مدیترانه، واقع شده که بخش اعظم آن در غرب آسیا و بخش کوچکی از آن در جنوب شرقی اروپا قرار دارد. این کشور مساحتی بیش از ۷۵۰,۰۰۰ کیلومتر مربع دارد که تقریبا نصف ایران محسوب می‌شود.

ترکیه، نماد جالبی از پیوند شرق و غرب است. به طوری که بخش‌های جنوب غربی و غرب این کشور حال و هوای کشورهای غربی را تداعی می‌کند. می‌توان ترکیه را شرقی‌ترین کشور غربی و غربی‌ترین کشور شرقی تلقی کرد.

آب و هوا

بخش‌های مربوط به سواحل دریای مدیترانه و دریای اژه آب و هوای معمول مدیترانه‌ای را دارند. آب و هوای ترکیه در ایام نوروز در شهرهایی چون آنکارا و استانبول بین ۸ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین لازم است که در سفر به این مناطق لباس گرم با خود به همراه داشته باشید. در شهرهایی چون آنتالیا و کوش آداسی هوا گرم‌تر بوده و درجه حرارت آن بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است.

از ترکیه چه بخریم؟

به غیر از سوغاتی‌های توریستی کلاسیک مانند کارت پستال و دیگر خرده ریزها، اقلام دیگری وجود دارند که ارزش خرید کردن از ترکیه را دارند:

لباس چرم: ترکیه بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی چرم در جهان است؛ بنابراین لباس‌های چرم در این کشور نسبت به دیگر کشورها ارزان‌تر است.

ابریشم: اگر طرفدار ابریشم هستید لباس‌ها و روسری‌های ابریشم در ترکیه به وفور یافت می‌شود. منتها قبل از خرید حتما چانه بزنید.

سفال: سفال‌های دست ساز کاپادوکیا (شامل کوزه، بشقاب، گلدان و غیره) که از خاک رس شور محلی ساخته شده‌اند، سوغاتی‌های خوبی برای خرید هستند.

راحت الحلقوم و قهوه‌ی ترکیه: چنانچه در طول سفر از این خوردنی‌ها خوش تان آمد پس برای خانه‌ی خود هم ببرید.

عسل: عسل کاج شهر مارماریس ترکیه شهرت خاصی دارد و طعم آن از عسل گل‌های معمولی به شدت قوی‌تر است.

دسر شاه بلوط: این دسر از شربت و بلوط کوهی درست شده است و یکی از خوردنی‌های معروف و خوشمزه‌ی ترکیه است. دسر شاه بلوط را می‌توان در هر جایی از این کشور پیدا کرد.

کف دریا: بر خلاف اسمش واقعا کف دریا نیست و نوعی سنگ است که در نگاه اول شبیه گچی است که در لوله‌ی سیگار قرار گرفته است. بافت نرم و خامه‌ای آن باعث شده تا به عنوان یک گزینه‌ی تزیینی به کار برده شود.

صابون کاستیا: این صابون حالتی ابریشمی و طبیعی بر روی پوست شما ایجاد می‌کند و حال و هوایی مدیترانه‌ای به حمام و سرویس بهداشتی شما می‌بخشد!

هشدار: خارج کردن عتیقه جات از ترکیه بیش از ۱۰۰ سال است که با قانون ممنوعیت روبرو است. پس اگر کسی یا کسانی به شما پیشنهاد فروش عتیقه کردند قبول نکنید و به خرید اشیای ارزان اکتفا کنید. در غیر این صورت به عنوان خریدار مجرم محسوب خواهید شد.

خورد و خوراک

غذاهای ترکی ترکیبی از مناطق مدیترانه، آسیای مرکزی، قفقاز، و کشورهای عربی است. از آنجا که ذائقه‌ی ما ایرانی‌ها و ترک‌ها تا حدودی شبیه یکدیگر است ایرانیان معمولا در ترکیه با مشکل طعم غذا مواجه نمی‌شوند. گوشت گاو مهم‌ترین گوشت مصرفی در ترکیه است.ضمن این که ترک‌ها در غذاهای خود از ادویه‌ی بسیاری استفاده می‌کنند. دیگر مواد اصلی غذایی در ترکیه شامل برنج، بلغور، گندم و نان است. خوراک‌های ترکی به طور معمول در روغن‌های گیاهی یا کره پخته می‌شوند. رستوران‌ها مخصوص زیادی در ترکیه هستند که فقط نوع خاصی از غذا را سرو می‌کنند. برای مثال رستوران‌های سنتی وعده‌های مختلف غذایی را به صورت آماده ارائه می‌دهند. رستوران‌های دیگری هستند که مخصوص کباب هستند. در بعضی رستوران‌ها ماهی و در بعضی شامی کباب یا کوفته به عنوان وعده‌ی اصلی در نظر گرفته می‌شود.

اگر می‌خواهید طعم واقعی غذاهای ترکی را امتحان کنید سعی کنید به جاهایی بروید که مردم محلی می‌روند. معمولا، رستوران‌های مخصوص توریست در مقایسه با رستوران‌هایی که محلی‌ها می‌روند کیفیت پایین تری دارد.

هتل‌ها

تمام شهرهای بزرگ و توریستی ترکیه هتل‌های ۵ ستاره دارند که خیلی از آنها هتل‌های زنجیره‌ای بین المللی نظیر هیلتون، شرایتون، ریتز کارلتون و کنراد هستند.

چنانچه از قبل هتل رزرو کرده باشید از لحاظ مالی به نفع‌تان است و هزینه‌ی هتل می‌تواند نصف تمام شود.

هاستل و مهمان خانه

هاستل‌ها در ترکیه چندان جا نیفتاده‌اند و تنها تعداد معدودی از آن‌ها در استانبول در اطراف میدان سلطان احمد قرار دارند. ضمن این که مهمان خانه‌ها و پانسیون‌ها هم اقامت گاه‌های کم هزینه‌تری برای گردشگران محسوب می‌شوند. به خاطر داشته باشید که «پانسیون» در ترکیه به هتل‌های کوچک بدون ستاره هم گفته می‌شود و در همه‌ی موارد قیمت ارزانی ندارد.

اجاره‌ کردن خانه هم در ترکیه ممکن است. به طوری که می‌توان برای ۴ نفر یا بیشتر خانه‌ای با دو اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی به همراه یخچال، تلویزیون، مبلمان و دیگر امکانات مورد نیاز با هزینه‌ای معادل ۲۵ لیر در روز(!) اجاره کرد.

دیدنی‌های ترکیه:

شهر استانبول

استانبول، آنکارا، ازمیر، آلانیا؛ بدروم و کوش آداسی از شهرهای مهم و توریستی ترکیه هستند.

بازار استانبول

بازار استانبول یکی از مراکز دیدنی در ترکیه است که کالاهایی از تمام دنیا به این بازار صادر می‌شود.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه هم که به عنوان نماد ترکیه شناخته شده و در مرکز شهر استانبول قرار دارد. معماری و قدمت این مسجد سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

مقبره مولانا

حیف است به ترکیه سفر کنیم و سری به مقبره‌ی مولانا در شهر قونیه نزنیم. ضمن این که در ساعات خاصی مراسم سماع درویشان در این مکان اجرا می‌شود.

شهر آنتالیا

شهر آنتالیا هم که به عنوان مرکز تفریحات آبی شناخته می‌شود.

شهر کوش آداسی

شهر کوش آداسی هم به داشتن سواحل صخره‌ای و شنی معروف بوده و گردشگرانی که که تفریح برای آن‌ها بیش از هر چیز اولویت دارد، این شهر را برای سفر انتخاب می‌کنند.

تظاهرات ضد دولتی

با توجه به تظاهرات گسترده‌ی ضد دولتی که در بسیاری از شهرهای ترکیه صورت گرفته است، به گردشگران توصیه می‌شود که در صورت ناآرامی در این مناطق به این شهرها سفر نکنند. حتی توصیه می‌شود که در صورت لزوم به سفارت کشور خود تماس بگیرند یا سفر خود را تا زمان رفع مشکل به تعویق بیاندازند.

اطلاعات دیگر

شماره‌ی پلیس در شهرهای ترکیه ۱۵۵ است که می‌توان با هر تلفنی بدون صرف هزینه آن را شماره‌گیری کرد.

شهرهای بزرگ ترکیه از جمله استانبول چندان ایمن نیستند؛ هر چند که جرم و جنایت‌های این شهر مستقیما مورد تهدید توریست‌ها نیست، اما این بدان معنی نیست که خطری در کمین شما نباشد. قاپ زنی، جیب بری و زورگیری از شایع‌ترین جرم‌هایی است که اتفاق می‌افتد. با این حال به تازگی با نصب دوربین‌های ۲۴ ساعته در مناطق شلوغ استانبول آمار این جرم‌ها کم‌تر شده است. با وجود این لازم است که جانب احتیاط را در شهرهای بزرگ رعایت کنید. بنابراین توصیه می‌شود که کیف پول خود را به جای گذاشتن در جیب‌های پشتی، کوله پشتی یا کیف سر شانه‌ای در جیب جلوی لباس خود نگه دارید.

ضمن این که در ترکیه باید با احتیاط رانندگی کنید. وضعیت رانندگی در ترکیه مانند ایران است و تعریف چندانی ندارد.

از رفتن به کوچه‌های خلوت و تاریک هم خودداری کنید. چنانچه می‌دانید شب دیرتر به هتل بر می‌گردید پول نقد زیادی با خود حمل نکنید و آن را در صندوق امانات هتل بگذارید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید