ممکن است جزو آن دسته از کسانی باشید که علی‌رغم تلاش‌هایی که در باشگاه بدن سازی می‌کنند، عضلات آن‌ها، آن‌طور که می‌خواهند فرم نمی‌گیرد. با ۷۲۴ پرس همراه شوید تا به بررسی ۷ دلیل عمده برای این مشکل بپردازیم.

دلایل متعددی در این خصوص وجود دارد که تمام آن‌ها تحت اختیار و کنترل خود شما است! در ادامه، دلایلی را از زبان کارشناسان بیان خواهیم کرد که می‌تواند به شما کمک کند تا تلاش‌های خود را به نتیجه برسانید.

ورزش‌های شما بیشتر از نوع کاردیو است

برداشت اشتباه نکنید. اتفاقا کاردیو برای پایین نگه داشتن سطح چربی و حفظ سلامت قلب کاملا مفید است. اما در خصوص ساخت عضله، دویدن بر روی تردمیل کمک چندانی به شما نخواهد کرد. میشل لوویت، یک فیزیولوژیست و مربی ورزشی در لس‌آنجلس می‌گوید:

هر ورزشی به غیر از ورزش‌های کاردیو می‌تواند به ساخت عضله کمک کند. در کاردیو، بیشتر تمایل به سوزاندن کالری وجود دارد و ماهیچه‌ای ساخته نخواهد شد.

وزنه‌های شما به اندازه‌ی کافی سنگین نیستند

برای یک مبتدی شروع با یک دمبل ۲.۲۵ کیلوگرمی عالی است؛ اما با گذشت زمان باید وزنه‌های سنگین‌تری را استفاده کنید. مایکل اولسون، دکترای فیزیولوژیست ورزش و استاد علوم ورزشی دانشگاه اوبرن مونتگمری می‌گوید:

شما می‌توانید هم از وزنه‌های معمولی و هم از وزنه‌های دستگاهی استفاده کنید؛ اما اگر وزنه‌هایی که استفاده می‌کنید به اندازه‌ی کافی سنگین نباشند، دیگر تفاوتی ندارد که با چه نوع وزنه‌ای کار کنید.

برای ساختن عضله، باید بافت عضله را به تحمل وزن مشخصی عادت بدهید و با قوی‌تر شدن آن جرم وزنه را افزایش دهید.

خواب کافی ندارید

میکروبافت‌ها عامل کلیدی ساخت عضله محسوب می‌شوند و برای بازسازی و تقویت خود نیاز به خواب و استراحت کافی دارند. از این رو باید ماهیچه‌های خود را در بین حرکات ورزشی استراحت دهید. در غیر این صورت گذشت زمان و تمرینات بیشتر می‌تواند منجر به آسیب دیدگی عضلات شود و حتی با مشکلات بیشتری در خواب مواجه شوید.

مطلب مرتبط: ۶ ترفندی که ورزشکاران برای خواب کامل شبانه استفاده می‌کنند

با روال منظمی تمرین نمی‌کنید

اگر قصد تقویت عضلات خود را دارید، کارآمدترین راه برای تحقق آن سه جلسه تمرین مقاومتی شدید در هفته و دو جلسه تمرین سبک‌تر است. لوویت می‌گوید:

برای عضله گرفتن نیاز به استمرار دارید. هر گروه از ماهیچه‌های بدن برای تقویت به دو بار تمرین در هفته احتیاج دارند.

تعادل بین عضلات ایجاد نکرده‌اید

وقتی یک عضله نسبت به عضله‌ی مقابلش قوی‌تر باشد، توانایی شما در تمرین محدود خواهد شد و حتی می‌تواند منجر به آسیب دیدن شما شود. عدم تعادل قدرت ماهیچه‌ها در خانم‌ها شایع‌تر است و از علت‌های رایج آن می‌توان به پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، نشستن طولانی مدت و آموزش نادرست اشاره کرد. در صورتی که عضلات شما تعادل نداشته باشند با انجام تمرین‌های یک درمانگر فیزیکی می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

مطلب مرتبط: برنامه تمرینی مناسب برای عضله سازی

حرکت را بد انجام می‌دهید

ممکن است وزنه‌ها را به روش درست بلند نکنید. طبیعتا اگر این حرکت به روش صحیح انجام شود پیشرفتی در شما مشاهده نخواهد شد. اریک اینگرام، درمانگر فیزیکی یک مرکز پزشکی در لوییزانا می‌گوید:

تمرین کردن در کنار یک مربی خصوصی می‌تواند به شخص کمک کند تا حرکت را از ابتدا درست انجام دهد. با این حال ممکن است بعضی از افراد با تجربه هم حرکت برداشت وزنه را به شکل صحیح انجام ندهند. چنانچه در مورد نحوه‌ی حرکت خود مطمئن نیستید، بهتر است که از یک فرد خبره سوال کنید؛ چرا که اگر عضلات، حرکت را به شکل صحیح انجام ندهند نمی‌توانید انتظار رشد از آن‌ها داشته باشید.

ژنتیک شما همراهی نمی‌کند

بله درست است! ژن می‌تواند در شکل‌گیری عضله نقش داشته باشد. به طور کلی، دو نوع فیبر عضلانی وجود دارد: نوع اول کشش آرام، و نوع دوم، کشش سریع است. بسته به این که کدام یک از این‌ها در شما غالب است شکل گیری ماهیچه‌ها در شما ساده‌تر یا سخت‌تر خواهد بود. لوویت در توضیحات خود می‌گوید:

مطلب مرتبط: تمرینات کششی مفید برای افزایش انعطاف‌پذیری

فیبرهای عضلانی کشش سریع، دو برابر ضخیم‌تر از فیبرهای عضلانی کشش آرام هستند. عضلات افرادی که درصد فیبرهای کشش سریع در آن‌ها بالاتر است راحت‌تر بزرگ می‌شود؛ در حالی که عضلات افرادی که فیبرهای کشش آهسته در آن‌ها غالب است سخت‌تر شکل می‌گیرد.