شاید از نگاه یک مرد، هیچ جذابیتی با فریبندگی یک زن زیبا برابری نکند. همیشه می‌گویند زیبایی در نگاه بیننده است و همه‌ی زنان دنیا از نگاه مردانی که دوست‌شان دارند زیباترین‌های روی زمین هستند. با این حال، استاندارد زیبایی از نظر تمام مردها یکسان نیست و در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است.

  در ادامه نگاهی به معیارهای زیبایی در نقاط مختلف دنیا خواهیم پرداخت:

زنان گردن دراز میانمار

تاکنون تصاویر این زنان را در فضاهای آنلاین دیده‌ایم. آن‌ها در بخش‌هایی از میانمار و تایلند ساکن هستند و حلقه‌های برنجی سنگین دور گردن خود می‌اندازند تا گردن‌های آن‌ها کشیده شود. گروهی از مردم آن‌ها را به عنوان زنان «گردن دراز» یا «زرافه‌ای» می‌شناسند. این عمل به ظاهر عجیب، زنان این منطقه را در نظر مردان جذاب‌تر جلوه می‌دهد؛ چرا که نشان از زیبایی و ثروت یک زن دارد! هر چند که ممکن است از نظر دیگر کشورها این اقدام یک شکنجه علیه زنان باشد، اما این طور نیست. در واقع حلقه‌های برنجی دور گردن با ایجاد یک توهم بصری، گردن زنان را درازتر نشان می‌دهد. این حلقه‌ها از سنین ۴ یا ۵ سالگی دور گردن دختران انداخته می‌شود و پس از مدتی که به وزن آن عادت کردند، حلقه‌های بیشتری اضافه می‌شود. این حلقه‌ها می‌تواند تا ۱۱ کیلوگرم وزن داشته باشد.

علاقه‌ی زنان ایرانی به عمل بینی

عمل بینی در کشوری مثل ایالات متحده هم معمول است، اما ایران، پایتخت جراحی بینی در جهان شناخته شده است! بعضی زنان پس از رفتن به زیر تیغ جراحی، با افتخار چسب بینی خود را حفظ می‌کنند تا عمل زیبایی خود را در معرض نمایش بگذارند. حتی در مواردی افرادی که عمل نکرده‌اند چسب‌های مخصوص را خریداری می‌کنند تا وانمود به عمل کنند. سایت TheList علت این مسئله را این می‌داند که زنان ایرانی تنها مجاز به نمایش صورت خود هستند و همین امر باعث می‌شود هزینه‌ی بیشتری بابت آن کنند.

سرهای تراشیده و لاله‌های کشیده‌ی گوش در کنیا

اعضای قبیله‌ی ماسایی در آفریقا با استفاده از جواهرات سنگین ساخته شده از عاج فیل اقدام به کشیدن لاله‌ی گوش خود می‌کنند!

با گذر زمان، تعداد زنان این قبیله و دیگر قبایل آفریقایی که دست به چنین عملی می‌زنند، افزایش پیدا کرده است. ضمن این که زنان ماسایی از مهره‌های رنگی روشن و زیورآلات برای جلب توجه گوش‌های خود استفاده می‌کنند.

کشیدن لب‌ها در بخش‌هایی از آفریقا و آمریکایی جنوبی

بیشتر آمریکایی‌ها ممکن است یک لب بشقابی شکل را نوعی نقص بدنی تلقی کنند؛ با این حال زنان مورسی یا سوری در اتیوپی، لب‌های بشقابی شکل را نشانه‌ی بلوغ و رسیدن به سن باروری می‌دانند.

در این فرآیند، با کشیدن دو دندان جلو و پایین، یک سفال سنگین یا دیسک چوبی برای کشیدن لب به کار گذاشته می‌شود. مانند عمل کشش گوش، با گذر زمان با بزرگ‌تر شدن دیسک‌ها کشش بیشتری به لب وارد می‌شود. هر چه دیسک بزرگ‌تر باشد، جذابیت آن زن از نظر مردان قبیله بیشتر است!

خالکوبی اسپرت زنان مائوری در نیوزیلند

زنان مائوری در نیوزیلند بر روی چانه‌ی خود نوعی خالکوبی سنتی انجام می‌دهند که نوعی ابزار جذابیت محسوب می‌شود. این سنت مقدس به عنوان تا موکو شناخته شده است. هر موکو طرح متفاوتی دارد که نشان دهنده‌ی اطلاعات اجدادی و قبیله‌ای فرد است و نشان از موقعیت اجتماعی خانواده و قبیله‌ی او دارند. هر چند که این خالکوبی مخصوص مردان و زنان این قبیله است، اما خالکوبی برای زنان در ناحیه لب‌ها و چانه، جنبه‌ی زیبایی دارد.

زنان کشورهای آسیایی به هر قیمتی از خورشید دوری می‌کنند!

زنان در بسیاری از کشورهای آسیایی از خورشید تنفر دارند؛ چرا که پوست روشن را نشانه از زیبایی و جذابیت می‌دانند. این زنان سر تا پای خود را برای جلوگیری از برنزه شدن می‌پوشانند؛ حتی اگر هوا به شدت گرم باشد!

در این کشورها پوست برنزه نشان از طبقه‌ی پایین اجتماعی دارد. حال آن که پوست روشن نمادی از زندگی لوکس و ثروت شناخته می‌شود. از این رو زنان کره‌ای که توانایی مالی کافی دارند پول زیادی را خرج سفید کردن پوست خود می‌کنند. تحلیل‌گران صنعت جهانی (GIA) در سال ۲۰۰۹ اعلام کردند که صنعت مواد روشن کننده‌ی پوست قیمتی معادل ۱۰ میلیارد دلار داشته است. GIA پیش‌بینی کرد که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۲۳ میلیارد دلار برسد.

مردان موریتانی زنان چاق‌تر را ترجیح می‌دهند

در کشور آفریقایی موریتانی، خشکسالی و قحطی امری رایج است. از این رو داشتن اضافه وزن در اذهان عمومی نوعی رفاه تلقی می‌شود. بنابراین هر چه وزن زنی بیشتر باشد بیشتر مورد پسند واقع می‌شود. به همین منظور به دختران در سن هفت سالگی چربی داده می‌شد تا وزن شان زیاد شود. بنا به گزارش BBC افزایش وزن این دختران در نهایت به ۵۹ تا ۹۹ کیلوگرم می‌رسید! خوشبختانه مدتی است که این سنت در حال منسوخ شدن است.

 لیلا، زنی که از کودکی اضافه وزن گرفته است می‌گوید:

دیگر در کشور ما چنین پدیده‌ای مرسوم نیست. امروزه ملاک زیبایی در حالت طبیعی چهره تعریف می‌شود و دیگر چاقی معیاری از ثروت و جذابیت نیست.

زنان هندی از حنا به عنوان زینت استفاده می‌کنند

زنان هندی با استفاده از حلقه‌های بینی، خال‌های هندو و حنا خود را آرایش می‌کنند. به خصوص اگر در موقعیت‌هایی مانند جشن‌های عروسی قرار بگیرند. مانند بسیاری از کشورهای دیگر، زنان هندی هم به دنبال روشن‌تر کردن پوست خود هستند و هزینه‌ی زیادی را صرف کرم‌های روشن کننده‌ی پوست می‌کنند. شرکت لوازم آرایشی لورآل در این خصوص می‌گوید:

با وجود تنوع قومی و مذهبی که در هند وجود دارد، ملاک‌های زیبایی در بالیوود بسیار خاص است: پوست روشن، چشم‌های درشت و موهای بلند، براق و تیره از جمله معیارهای این صنعت در خصوص زیبایی است.

رد تیغ در بدن، نشانه‌ی زیبایی در آفریقا است

تیغ زنی بر بدن یک سنت محبوب در سراسر جهان و در بسیاری از فرهنگ‌های مختلف از جمله غرب اقیانوس آرام از جنوب امریکا گرفته تا بخش‌هایی از آفریقا است. در بسیاری از این فرهنگ‌ها، هم زنان و هم مردان تن به این فرآیند دردناک می‌دهند؛ اما علت تمایل زنان به تیغ زنی در نیم تنه و قفسه‌ی سینه‌ی خود این است که نوعی آراستگی همراه با جذابیت به حساب می‌آید! همانند خالکوبی زنان مائوری، شکل زخم‌ها می‌تواند نشان از وضعیت اجتماعی، سیاسی، مذهبی و شجره نامه‌ی زن داشته باشد.

مردان فرانسوی ظاهر طبیعی زنان را دوست دارند

از نظر یک مرد فرانسوی، چهره‌ی هیچ زنی زیباتر از حالت طبیعی آن نیست. در حالی که خیلی از فرهنگ‌ها برای جذابیت آرایش‌های غلیظ را انتخاب می‌کنند، فرانسوی‌ها ترجیح می‌دهند که هیچ آرایشی نداشته باشند. یک گریمور فرانسوی در مصاحبه با ژورنال Vogue می‌گوید:

ما می‌خواهیم خودمان باشیم نه نسخه‌ی بهتری از خودمان!به نظر ما بهتر است که برای تغییر چیزهای دیگر تلاش کنیم.

از این رو زنان فرانسوی تلاش می‌کنند تا با استفاده از کم‌ترین مواد آرایشی، پوست خود را حفظ کنند. از آنجا که زنان فرانسوی گرایش شدیدی به حالت طبیعی خود دارند، اصلاح موهای زاید بدن با موم یا تیغ چندان در میان آن‌ها رایج نیست!

منحصر به فردی شما در تمام فرهنگ‌ها زیبا است

مهم نیست که به کدام فرهنگ تعلق دارید؛ فقط به خاطر داشته باشید که آنچه که یک زن را جذاب جلوه می‌دهد، توانایی‌اش در پذیرش خاص بودنش است. هیچ مردی در برابر زنی که اعتماد به نفس کافی را دارد، توان مقاومت ندارد؛ از این رو خود را همان طور که هستید بپذیرید تا جایگاه واقعی خود را در دنیا پیدا کنید؛ چرا که زیبایی واقعی چیزی جز این نیست.