یکی از نشانه‌های بدخلقی این است که در جواب سوال ساده‌ای پرخاش کنید و از کوره در بروید. این بدخلقی شما می‌تواند روز خودتان و نزدیکان شما را خراب کند. راه‌های ساده‌ای وجود دارد که با صرف زمان کم، خلق بد و منفی خود را عوض کنید و احساس مثبت‌تر و بهتری داشته باشید.

در ادامه ۵ مورد از این راه‌های خلاصی از بدخلقی را مرور می‌کنیم تا در ۵ دقیقه حال و هوایتان عوض شود.

تظاهر کردن یکی از راه‌هایی است که بعضی مردم برای خلاصی از بدخلقی پیشنهاد می‌دهند. منظور آن‌ها تظاهر به لبخند زدن است. حتی اگر این احساس را در خود نمی‌بینید باز هم لبخند بزنید. تظاهر به لبخند واقعا به شما کمک می‌کند که خلق خود را شاداب کنید. ما لبخند زدن را به شما توصیه می‌کنیم چون این راهکار تقریبا همیشه جواب می‌دهد.

۱. ضربه زدن

ضربه زدن می‌تواند کمتر از ۵ دقیقه شما را از بدخلقی نجات دهد. ضربه زدن به نقاط طب فشاری در بدن‌تان می‌تواند به از بین بردن افکار منفی که حاصل از بدخلقی است کمک کند.

۲. چیزی بخورید (ترجیحا غذای سالم)

گرسنگی یکی از مواردی است که موجب بدخلقی در انسان می‌شود؛ مخصوصا اگر اضطراب داشته باشید یا فرصتی برای صرف غذا نداشته باشید. یک منبع سالم از پروتئین گیاهی می‌تواند سریعا خلق شما را بهبود بخشد. چیزی به سادگی یک لیوان شیر بادام می‌تواند در لحظه حال شما را عوض کند. غذاهایی با منیزیم بالا نیز می‌تواند خلق شما را آرام‌تر کند و بر گرسنگی شما غلبه کند. اما از خوردن شکلات برای بهبود خلق و خوی خود بپرهیزید؛ چون شکلات به اندازه‌ی منابع پروتئین‌های گیاهی و میوه‌های ارگانیک حال ما را بهتر نمی‌کند. مطالعه‌ای در مورد مصرف شکلات برای بهتر شدن خلق انسان به این نتیجه رسیده است که احتمال مبتلا شدن به افسردگی کسانی که شکلات می‌خورند نسبت به آن‌ها که اصلا شکلات نمی‌خورند بسیار بالاتر است.

۳. آرماتراپی یا رایحه درمانی

عطر و بوی اسطوخودوس یا پرتقال می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و از اضطراب‌تان کم کند. محققان در درمانگاه دانشگاه مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی وین در اتریش، مطالعه‌ای در مورد اثرات رایحه درمانی را در مکانی با استرس بالا (مثلا یک کلینیک دندان پزشکی) مورد بررسی قرار دادند. این محققان اتاق انتظاری را شامل رایحه‌ی اسطوخودوس و پرتقال و موسیقی برای ۲۰۰ بیمار اختصاص دادند و اتاق انتظار دیگری بدون این خصوصیات را برای بقیه‌ی بیماران دیگر در نظر گرفتند. هر دو بوی اسطوخودوس و پرتقال در آن محیط باعث کاهش استرس و بهبود خلق و خوی بیمارانی شد که منتظر درمان دندان‌هایشان بودند.

بعضی از اسانس‌ها و عطرمایه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید و ببینید کدام یک برای شما انتخاب بهتری است.

۴. پیاده‌روی سریع در بیرون

محققانی در دانشگاه اسکس انگلستان نگاهی به مزایای پیاده‌روی در بیرون و در طبیعت در مقایسه با دیگر درمان‌ها برای بهبودی خلق و خو داشته‌اند. آن‌ها گفته‌اند که ورزش نیز به سایر گزینه‌های درمانی از جمله داروهای ضد افسردگی و برنامه‌های درمان شناختی و رفتاری اضافه شده است. یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که ورزش به اندازه‌ی داروهای ضد افسردگی و روش درمان‌شناختی رفتاری موثر است و بدون اختلافات قابل توجه بین این مداخلات گرازش شده است.

آن‌ها گفته‌اند که ورزش سبز یعنی پیاده‌روی در فضای سبز و پارک در چند دقیقه تاثیر بسیار خوبی بر بهبودی خلق و خوی شما دارد.

۵. مثبت اندیشی

مثبت اندیشی به از بین بردن خلق و خوی بد بسیار کمک می‌کند. اغلب صدایی منفی در ذهن وجود دارد که به شما حس گناه یا شرمندگی می‌دهد و همه‌ی سختی‌های روزتان را یادآوری می‌کند. شاید شما احساس تنهایی و طردشدگی کنید. ما باید بر این احساسات منفی غلبه کنیم و برخی از تفکرات، خود دوستی را جایگزین آن‌ها کنیم.

اینجا جملات مثبتی که می‌توانید به خود بگویید را مرور می‌کنیم:

  • من می‌دانم که این کار را می‌توانم انجام دهم؛ زیرا قبلا هم در مواردی مشابه با این موفق شده بودم.
  • من باهوش هستم و می‌دانم این توانایی را دارم که تمام این کارها را امروز انجام دهم.
  • امروز می‌خواهم فوق‌العاده باشم و اجازه نخواهم داد این موانع سرعت مرا کم کند.
  • من از اشتباهاتم درس می‌گیرم و در آینده بهتر و بهتر خواهم شد.