با نزدیک شدن نوروز ۹۶، ممکن است بخواهید که بعضی از لباس‌های خود را نو نوار کنید. با این وجود ممکن است کفش‌های شما هنوز هم قابل استفاده باشند و با یک شستشوی ساده نیازی به خرید مجدد کفش نباشد.

مهم نیست در چه مکان‌هایی راه می‌روید و سبک زندگی شما چگونه است. در نهایت باز هم کفش‌های شما کثیف خواهند شد. خوشبختانه، روش‌های ساده‌ای وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان عمده‌ی آلودگی و دوده‌های جذب شده توسط کفش را پاک کرد.

استفاده از ماشین لباسشویی

بندها و کفی کفش را جدا کنید. جدا کردن این اجزا باعث می‌شود که با شستن جداگانه‌ی هر کدام، زمان خشک شدن آن‌ها را کاهش دهید. البته می‌توانید کفش‌های خود را با بندهایش به داخل ماشین لباس شویی بیاندازید؛ اما چنانچه کفی‌ها را جدا نکنید ممکن است تا چند روز کفش شما مرطوب باقی بماند.

تمیز کردن بندهای کفش

  • چنانچه بند کفش‌های شما خیلی کثیف و به ظاهر به درد نخور شده‌اند، ممکن است بخواهید بند کفش جدیدی بخرید. در حالی که می‌توانید با یک مسواک صابونی آن‌ها را تمیز کرده یا به همراه کفش، داخل ماشین لباسشویی بیندازید. سپس قبل از این که آن‌ها را به کفش متصل کنید، در معرض هوای خشک قرار دهید.
  • روش دیگر شستن بندهای کفش با استفاده از ماشین لباسشویی، قرار دادن آن‌ها در داخل یک کیسه یا گره زدن سر آن‌ها به یکدیگر است. این اقدام از گیر کردن آن‌ها در سوراخ‌های تخلیه‌ی ماشین جلوگیری می‌کند.

تمیز کردن و بوزدایی کفش:

  •  کمی ماده‌ی شوینده را با آب گرم مخلوط کرده و آن را با مسواک نرم یا پارچه‌ی کهنه بر روی کفی مالش دهید. پس از مدتی، مخلوط اضافی آب و شوینده را با یک اسفنج از کفی جدا کرده و کفی را در معرض هوای آزاد قرار دهید.
  • اگر کفی شما هنوز هم بوی بدی می‌دهد، یک شب تا صبح آن را در یک محفظه‌ی حاوی جوش شیرین قرار داده تا پشت و روی آن در تماس با آن قرار داشته باشد.
  • اگر کفش همچنان بوی بدی دارد، آن را در مخلوط ۲:۱ سرکه‌ و آب به مدت چند ساعت خیس کنید. سپس آن‌ها را در مخلوطی از آب گرم، جوش شیرین، اسانس درخت چای یا روغن کاج مدتی خیس کنید.
  • موادی چون جوش شیرین، قهوه یا خاک بستر گربه را می‌توان به طور مستقیم در داخل کفش قرار داد. در مواقعی که کفش خود را نمی‌پوشید استفاده از این مواد می‌تواند بوی کفش را از بین ببرد. کافی است برای استفاده، کفش را تکان دهید تا این مواد از آن خارج شوند.

   لکه‌های اضافی و سمج را از روی کفش خود پاک کنید

 با استفاده از یک مسواک خشک و نرم، رد گل یا خاک مانده بر روی کفش را پاک کنید.

دیگر علامت‌های کثیفی به جا مانده بر روی کفش را با استفاده از مسواک با آب گرم، یا پارچه‌ی آغشته به کرم پاک کننده تمیز کنید.

  • اگر مسواک کشیدن تمام برآمدگی‌ها و شکاف‌ها را تمیز نکرد، ممکن است نیاز به استفاده از خلال دندان یا گوش پاک کن پیدا کنید.
  • کفش‌ها را داخل کیسه قرار داده و سپس در کیسه را سه سنجاق بزنید تا به حالت نیمه بسته در بیاید. در این حالت آب می‌تواند به کیسه وارد یا از آن خارج شود.
  • چنانچه کفش‌ها را با بندهایشان در داخل کیسه می‌گذارید، انتهای بندهای دو کفش را به هم گره بدهید.
  • به جای استفاده از کیسه‌ی پارچه‌ای می‌توانید از یک کیسه‌ی مشبک توری استفاده کنید.

اکثر کفش‌های کتانی برای شستشو در ماشین لباسشویی مقاومت کافی را دارند با این وجود لازم است که به دستورالعمل سازنده‌اش هم توجه کنید. برای مثال کفش‌هایی مانند نایک فقط با دست قابل شستشو هستند.

اضافه کردن مواد شوینده:

  •  مواد شوینده‌ی پودری ممکن است بر رویی کفش شما باقی بمانند از این رو از شوینده‌های مایع استفاده کنید. ضمن این که می‌توانید برای حذف بوی کفش در داخل محفظه‌ی شوینده سرکه یا روغن کاج هم بریزید.
  • حال ماشین لباسشویی را به کار بیاندازید. برنامه‌ی شستشو را در حالت شستن لباس‌های ظریف تنظیم کنید. ضمن این که آب سرد باشد و شستشو بدون چرخش یا آهسته صورت گیرد. نیازی به استفاده از خشک کن وجود ندارد. استفاده از آب گرم می‌تواند کفش شما را مچاله کند. چرخش سریع و استفاده از خشک کن هم می‌تواند به کفش‌ها یا دستگاه لباسشویی آسیب بزند.
  • پس از اتمام شستشو، کفش‌ها را در معرض هوای آزاد قرار دهید.

شستشوی کفش با دست

تمیز کردن بندها و کفی کفش مشابه حالت گفته شده، با مسواک آغشته به مواد شوینده ممکن است.

استفاده از شوینده‌ی مخلوط

 در حالی که شوینده‌های مخصوص کفش در بازار موجود است، مخلوط آب گرم و مقدار کمی ماده‌ی شوینده، ترکیب خوبی برای تمیز کردن سطح خارجی کفش‌های شما است.

مالش کفش‌ها:

 با استفاده از یک محلول تمیز کننده به همراه اسفنج، پارچه‌ی نرم یا مسواک می‌توانید بیرون کفش خود را تمیز کنید. بسته به وضعیت کفش شما ممکن است زمان صرف این کار و تعداد دفعات مالش متفاوت باشد.

  • برای لکه‌های سر سخت‌تر، اجازه دهید محلول تمیزکننده چند دقیقه بر روی کفش بماند و بعد آن را با پارچه مالش دهید.
  • محلول باقی مانده را پاک کنید. به این ترتیب کمی آب گرم بر روی اسفنج دیگری (یا پارچه نرم یا مسواک) ریخته و بقایای محلول شوینده را از سطح کفش پاک کنید.

کفش‌های خود را در معرض هوای خشک و در دمای اتاق قرار دهید. از وسیله‌ی گرم کننده یا نور مستقیم آفتاب برای خشک کردن کفش‌های خود استفاده نکنید؛ چرا که امکان آسیب رسیدن به آن‌ها وجود دارد.