سازمان جهانی بهداشت WHO روز دوشنبه اعلام کرد که یک چهارم از تمام مرگ و میرهای جهانی کودکان زیر پنج سال به دلیل محیط ناسالم یا آلوده از جمله آب و هوای کثیف، دود دست دوم و نبود بهداشت کافی است.

چنین محیط‌های غیر بهداشتی و آلوده‌ای می‌تواند باعث مرگ‌های ناشی از اسهال، مالاریا و ذات‌الریه شود. به طوری که بر اساس گزارش WHO سالانه ۱.۷ میلیون کودک در جهان به این دلایل جان خود را از دست می‌دهند.

مارگارت چان، مدیر کل WHO در بیانیه‌ای اعلام کرد:

محیط آلوده یکی از عوامل مرگبار خصوصا برای کودکان است. چرا که اندام‌ها و سیستم ایمنی بدن آن‌ها در حال رشد است و منافذ ورود هوا در بدن آن‌ها ابعاد کوچک تری دارد که همین امر باعث می‌شود نسبت به شرایط آب و هوا آسیب‌پذیر باشند.

در گزارشی به عنوان «وارث جهان پایدار: اطلس سلامت کودکان و محیط زیست»، WHO عنوان کرده است که چنین داخل رحم می‌تواند در معرض آلودگی قرار بگیرد و این شرایط پس تولد در دوران کودکی هم در محیط‌های داخلی و خارجی هم وجود خواهند داشت.

چنین شرایطی ریسک ابتلای کودکان به ذات‌الریه و همچنین خطر مادام‌العمر بیماری‌های تنفسی مزمن مانند آسم را افزایش می‌دهد. در این گزارش آمده است که آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به دیگر بیماری‌های مادام‌العمر نظیر بیماری‌های قلبی، سکته‌ی مغزی و سرطان را هم افزایش دهد.

علاوه بر این، گفته شده است که در خانواده‌هایی که به آب سالم و بهداشت دسترسی ندارند یا از سوخت‌های غیر تمیزی مانند زغال سنگ یا کود برای گرما و پخت و پز استفاده می‌ کنند، کودکان بیشتر در معرض ابتلا به اسهال و ذات‌الریه هستند.

ضمن این که مواد شیمیایی مضر در غذا، آب، هوا و دیگر محصولات می‌تواند سلامت کودکان را تهدید کند.

ماریا نیرا، یک متخصص سلامت عمومی گفت:

این شرایط با خسارت‌های سنگینی از جمله مرگ و میر و بیماری‌های مادام‌العمر همراه است. او می‌گوید که باید دولت‌ها را وادار کرد که اقدامات بیشتری جهت امنیت سلامت کودکان انجام دهند.

او افزود:

سرمایه گذاری در حذف خطرات زیست محیطی ، در جهت بهبود کیفیت آب و استفاده از سوخت‌های پاک تاثیرات مثبتی در بخش سلامت خواهد گذاشت.