دقت کرده‌اید که بعضی افراد با هیاهو و سر و صدا کار می‌کنند؟ در نگاه اول تحسین‌برانگیز هستند و اشخاص با هدف و برنامه‌ای به نظر می‌آیند اما افراد دیگری هستند که عملکردشان این طور نیست. با آن‌ها هم آشنا شوید! شاید خودتان هم جزو این دسته باشید.

تئوری شخصیت تیپ A و B در دهه‌ی ۱۹۵۰ مطرح شد. بنا بر این تئوری افرادی که در دسته تیپ A قرار دارند پرهیاهو، پرخاشگر، اهل رقابت، کم حوصله و بی‌آرام و قرار هستند. حال آن که اشخاصی که در تیپ B قرار می‌گیرند افرادی صبور، آرام، اهل ثبات و متعادل هستند. ادیت وارتون، برنده جایزه‌ی نوبل از این توصیف استفاده می‌کند:

 دو راه برای پخش نور وجود دارد: شمع باشید یا آینه‌ای که نور شمع را منعکس می‌کند.

این یک توصیف دقیق و شگفت‌آور از تفاوت بین اشخاص نوع A و اشخاص نوع B است. نوع A معمولا حالت شمع دارد و معمولا از هر دو طرف می‌سوزد. از طرفی دیگر، شخصیت تیپ B فقط کمی از این نور را به رسمیت می‌شناسد.

تیپ Bها علاقه‌ای به هیاهو و جلب توجه دیگران ندارند. از آنجا که آن‌ها چندان اقدامات خود را بیان نمی‌کنند ممکن است از نظر سایرین بی‌تفاوت یا تنبل تلقی شوند.

تقسیم‌بندی دو تیپ شخصیتی A و B توسط دو پزشک متخصص قلب به نام‌های فرایدمن و روزنمن صورت گرفت. آن‌ها گروهی از بیماران منتظر در مطب را تحت نظر قرار دادند. بعضی بیماران به معنی واقعی کلمه بی‌تاب بودند و منتظر بودند که نام آن‌ها برای پذیرش اعلام شود. این دو پزشک در نظر داشتند که استعداد این بیماران را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی بررسی کنند و حدس می‌زدند که این افراد کم‌تحمل بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار داشته باشند. در نهایت آن‌ها فهمیدند که حدس‌شان درست بوده و به این افراد برچسب تیپ A زدند. تیپ B‌ها هم به سادگی شناسایی شدند: افرادی که تیپ A نبودند!

شاید این طور به نظر برسد که تیپ B‌ها فاقد ویژگی‌هایی باشند که آن‌ها را در زندگی به موفقیت می‌رساند. در حالی که خود تیپ Bها می‌دانند که این طور نیست. گاهی اوقات همین ویژگی‌هایی که دیگر افراد از آن‌ها به عنوان تنبلی و بی‌تفاوتی یاد می‌کنند می‌تواند باعث موفقیت تیپ Bها شود.

بر خلاف Aها، B‌ها احساس نمی‌کنند که باید بی‌عیب و نقص باشند. این بدان معنا است که آن‌ها ایرادات خود را شناخته‌اند و می‌دانند که نقاط ضعفی دارند. همین درک به آن‌ها کمک می‌کند که نقاط ضعف خود را اصلاح کنند. ضمن این که با Bها راحت‌تر می‌توان کنار آمد چرا که آن‌ها تمایل دارند بیشتر در نقش حمایت‌گر ظاهر شوند تا این که عجول، تحمیل گر و منتقد باشند.

تیپ B‌ها سریع به سراغ نتیجه‌گیری نمی‌روند. از آنجا که آن‌ها اهل عجله نیستند، برای تجزیه و تحلیل حقایق زمان اختصاص می‌دهند تا از تصمیم‌گیری عجولانه خودداری کنند. از طرفی تیپ Bها روی امور بیهود اصرار نمی‌کنند. بر خلاف Aها، که مسیر کاری خود را با وسواس انتخاب می‌کنند B‌ها به راحتی در مواقع لازم مسیر را تغییر می‌دهند.

به طور خلاصه، شخصیت نوع B سزاوار دریافت اعتبار بیشتری است. در ادامه به بیان وصف حال Bها از زبان خودشان می‌پردازیم:

حرف دل تیپ B‌ها به تیپ A‌ها

۱. ما تنبل نیستیم. فقط راحت هستیم!

 این که ما اهداف و برنامه‌های خود را در بوق و کرنا نمی‌کنیم به این معنا نیست که هدف و برنامه‌ای نداریم. ما هم هدف داریم و به اندازه‌ی شما به آن اهمیت می‌دهیم. اما دستیابی به هدف برای ما حالت سفر دارد و شبیه یک مسابقه‌ی دوی سرعت نیست. ممکن است در طول راه متوقف شویم تا گل رزی را بو کنیم. اما همچنان به سمت جایی که باید برویم حرکت می‌کنیم.

۲. ما برنامه داریم

 این که با سرعت نفس‌گیری پله‌ها را طی نمی‌کنیم به این معنا نیست که برنامه نداریم. ما فقط بی سر و صدا مسیر را طی می‌کنیم و برنامه‌های خود را در معرض نمایش و قضاوت دیگران قرار نمی‌دهیم.

۳. ما اهمیت می‌دهیم

 آسان‌گیر بودن به معنای بی‌تفاوتی و بی‌خیالی نیست. حقیقت این است که ما در کار خود با سرعتی پیش می‌رویم که بیشترین بازدهی را داشته باشیم.

۴. ما راضی هستیم

 به نظر ما این که شما بر روی اهداف خود متمرکز هستید، فوق‌العاده است. اما ما برعکس شما سریع نمی‌پرسیم: «بعدش چه؟» چرا که ما در جایگاهی که هستیم رضایت داریم. در حقیقت ما تیپ Bها از زندگی خود لذت می‌بریم و هیچ‌گونه نگرانی برای رسیدن به فردا نداریم.

۵. ما سالم‌تر از شما هستیم

 به طور کلی، ما استرس کم‌تری تجربه می‌کنیم و همین امر باعث می‌شود که دچار مشکلاتی چون بیماری‌های قلبی، بی‌خوابی، مشکلات روابط و مصرف مواد مخدر نشویم. استراحت کردن ما نه تنها باعث می‌شود که تصمیم‌گیری بهتری داشته باشیم بلکه به ما کمک می‌کند تا وزن ما مناسب باشد، به سرطان مبتلا نشویم و با بیماری‌های عفونی مبارزه کنیم.

۶. ما دوستان فوق‌العاده‌ای هستیم

 ما در هر کسی، از جمله شما دنبال بهترین ویژگی‌هایش هستیم. از آنجا که زندگی برای ما میدان مسابقه نیست، جزو اولین‌هایی هستیم که شما را تشویق و از شما حمایت می‌کنیم. ضمن این که تشویق و حمایت ما ربطی به دستاوردهایتان ندارد بلکه مخصوص خود شما است. ما به این جمله‌ی رابرت لوییس استیونسون معتقد هستیم که گفت: «هر روز خود را بر اساس بذری که پاشیده‌ای قضاوت کن نه محصولی که برداشت کرده‌ای.»

۷. ما در خارج از چارچوب‌ها عالی عمل می‌کنیم

. در حالی که شما خود را مقید به چارچوب‌های خاص می‌کنید ما می‌توانیم تصویر واضح‌تری از شرایط داشته باشیم.

۸. ما پروژه‌های گروهی را دوست داریم

 البته می‌دانیم که شما کار گروهی را دوست ندارید و می‌دانیم چرا: همیشه عده‌ای در گروه هستند که به ضرب العجل‌های شما اهمیت نمی‌دهند. در حالی که ما همان‌قدر که به نتیجه اهمیت می‌دهیم بر روی روند هم تمرکز می‌کنیم. از این کار گروهی برای ما لذت‌بخش است حتی اگر اوضاع کمی کند پیش برود.

۹. ما شما را تحسین می‌کنیم و برای شما احترام قایل هستیم

اما در دنیای کار راه‌مان جدا است. سرعت نفس‌گیر شما، برای ما قابل هضم نیست. البته می‌دانیم که پاداش این سرعت عمل را بارها گرفته‌اید. اما آن‌قدر می‌دانیم که این راه را دوست نداریم. چرا که ما و اطرافیان‌مان را دچار مشکلات می‌کند. از این رو خوشحال هستیم که آهسته می‌رویم و در خط پایان به شما می‌رسیم. در این نقطه ما لبخند می‌زنیم و شما در حال نفس نفس زدن هستید.

و در نهایت...

برای ما اهمیتی ندارد که بیشتر مورد توجه عموم هستید. ما می‌خواهیم به موفقیت در سطح بالا برسیم. با این حال، ترجیح می‌دهیم که از این بازی لذت ببریم. ضمن این که اهمیتی ندارد این بازی کی تمام می‌شود.