حسادت زنانه رفتار تعریف شده‌ای در بین زنان برای حمایت از شریک جنسی خود است که معمولا به روش‌های مختلف اعمال می‌شود و تا اندازه‌ای طبیعی و گریزناپذیر است. ضمن این که این حس در مردان به غیرت تعبیر می‌شود.

حسادت زنانه چیست؟

هر یک از شما ‌زنان ممکن است در مرحله‌ای از زندگی خود حس حسادت را تجربه کرده باشید. حسادت معمولا زمانی به وجود می‌آید ‌که کسی کیفیت یا ارزش رابطه‌ی شما را با تهدید و با خطر مواجه می‌کند. گاهی نیز حس حسادت باعث نگرانی شما در خصوص ‌از دست دادن مال، موقعیت یا فردی است که در حال حاضر به شما تعلق دارد. در این حالت طیف وسیعی از احساسات، افکار و رفتارهای شما را درگیر می‌کند. احساساتی چون رنجیدگی، رنج، عصبانیت، خشم، اندوه، حسرت، ترس ،حقارت، استرس، عیب‌جویی، مقایسه‌ی خود با رقیب، نگرانی از ظاهر و ترحم به خود و احساس ضعف از این قبیل هستند.

حس حسادت معمولا ناشی از ترسی درونی است. حسادت اگر چه در حد معقول ‌و بسته به موقعیت‌های خاص آن طبیعی است ‌و می‌تواند مثبت واقع شود ‌و حتی می‌تواند به تحکیم روابط زناشویی کمک کند و نشانه‌ی عشق باشد، ‌اما چنان چه حالت افراطی و بیمارگونه به خود بگیرد و به صورت نامعقول و ناآگاهانه پیش رود، آنگاه است که می‌تواند آسیب‌های جدی‌ به طرفین وارد کرده ‌و روابط زن و مرد را دچار بحران کند و به عنوان یکی از مخرب‌ترین عوامل برای روابط دوستانه و عاشقانه تبدیل شود.

دوست داشتن و عشق زیادی باعث حسادت می‌شود

حسادت را می‌توان به عنوان دژ عشق یا سپر دفاعی عشق یا بخشی از دیوانگی ضروری عشق در نظر گرفت. عشق زنانه بنا به ماهیت زنانه‌اش دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاص زنانه نیز هست و برخی از این ویژگی‌ها هورمونی و سرشتی هم هستند یا ممکن است سابقه‌ای تاریخی، اجتماعی داشته باشد. هر یک از عناصر حسادت، بدگمانی، شکاکی، سوء ظن ، ترس از دست دادن و غیره به طور مشترک هم در عشق‌های مردانه و هم زنانه وجود دارند؛ ولی بررسی حسادت بنا به ویژگی‌هایی از جنس فطری، هورمونی ، اجتماعی و تاریخی در زنان حائز اهمیت است.

طبیعی است وقتی کسی را عاشقانه دوست دارید، کوچک‌ترین حرکت یا رفتار او باعث شود قلب شما را به درد بیاورد. سعی می‌کنید مرتبا او را در حال نظارت و کنترل خود داشته باشید. ریزترین حرکات او را زیر نظر می‌گیرید و از این که مبادا به شخص دیگری توجه داشته باشد یا مورد توجه دیگری قرار بگیرد شدیدا باعث رنج و عذاب، استرس و اضطراب شما می‌شود؛ به طوری که این موارد تمام آرامش شما را به هم ریخته و کم کم این حس ممکن است به سوءظن و بدگمانی تبدیل شود.

منطقی برخورد کنید

البته اگر چه حق زن است که تمام تلاش خود را برای حفظ همسرش انجام دهد، اما گاهی اوقات روش‌هایی که یک زن در مقابله با این موضوع به‌کار می‌برد و رفتارهایی که از او سر می‌زند باعث آشفتگی و بحران بیشتر روابط می‌شود. به عنوان مثال، زنی که زندگی خود را به خاطر وجود شخص دیگری در خطر می‌بیند، بر حسب عادت زنانه مرتب نق می‌زند و مرتب به همسر خود گیر می‌دهد که این خود باعث افت رابطه‌ی زناشویی و ایجاد دلسردی بیشتر می‌شود. در چنین مواقعی بهتر است برای کاهش اضطراب و نگرانی خود ‌با شوهرتان صحبت کرده ‌و قوانین رفتاری معقولانه‌ای بین خود و همسرتان ایجاد کنید. شایسته است ‌شوهران نیز برای این‌که به بهبود روابط خود کمک کنند و این استرس و اضطراب و نگرانی را کاهش دهند وقتی در یک جمع قرار دارند و با زنان دیگر صحبت یا معاشرت می‌کنند همسران خود را دعوت کرده تا به جمع آنها بپیوندد. آن‌ها می‌توانند دست همسران خود را گرفته و برای حفظ امنیت ، استقرار، اعتماد و آرامش روابط خود، آن‌ها را از هر گونه نگرانی و اضطراب دور کنند.

به راحتی متهم به خیانت نکنید

متاسفانه گاهی اوقات زنان به دلیل حسادت ذاتی و طبیعی که دارند شوهران خود را محکوم به خیانت می‌کنند و موضعی نادرست همراه با تنش در پیش می‌گیرند که باعث بحران و ناامنی بیشتر می‌گردد. دلیل حسادت شما هر چه که باشد، شما را معذب خواهد نمود؛ اما قضاوت و پیش داوری عجولانه‌ی شما ‌و این که هیچ شاهد و مدرکی در این زمینه ندارید، متهم کردن شوهران‌تان اوضاع را بدتر و وخیم تر خواهد کرد. در این شرایط بهتر است با شوهران خود صحبت کنید. به او صادقانه بگویید که به دلیل حسی که دارید در رنج و عذاب هستید ‌و در مورد اضطراب و تشویش و نگرانی که باعث برهم زدن آرامش شما شده است، صحبت کنید. وقتی با همسران خود صحبت می‌کنید می‌توانید راه حل‌هایی بیابید تا مواقعی که شوهران شما در سفر هستند یا در مناسبات اجتماعی با زنان دیگر در ارتباط هستند با آنها ارتباط بیشتری برقرار کنید ‌و این باعث اطمینان و افزایش آرامش و اعتماد شما خواهد شد.

حسادت چگونه از عشق محافظت می‌كند

حسادتی که خفیف باشد و فارغ از حسادت‌های بیمارگونه باشد روزمرگی را از بین برده و ‌زوج را به ‌قدردانی از یکدیگر تشویق می‌کند. حسادتی که معقول باشد زوج‌ها را به جلب رضایت از یکدیگر ترغیب کرده و حس ارزشمندی و امنیت را در آنها افزایش می‌دهد. ضمن این که عواطف و روابط عاشقانه، آن‌ها را قوی‌تر و پرشورتر می‌سازد ‌و انرژی مثبت و تاثیرگذاری را در زندگی و روابط عاطفی آن‌ها بوجود می‌آورد؛ اما چنان‌چه این حس حسادت افراطی و بی‌رویه افزایش و ادامه پیدا کند آن‌گاه از شکل دارویی به شکل مرضی و مشکل درمی‌آید و حتی عشق را از بین می‌برد.

چگونه بر حسادت خود غلبه کنیم؟

اگر دلیل حسادت شما در رفتار همسر شماست، می‌توانید با او شفاف و صمیمی صحبت کنید و از او بخواهید فضای رابطه‌تان را روشن کند. ‌گاهی اوقات گرایش مردان به زنان دیگر آن گونه که ‌همسران آنها تصور می‌کنند آسیب و تهدید جدی برای زندگی زناشویی آنها ایجاب نمی‌کند.

اگر هم واقعا هیچ مسئله‌ی جدی‌ در رابطه با خودتان یا همسرتان وجود ندارد و فقط شما با ذهنیات غلط یا تجربه‌های اطرافیان خود مسموم شده‌اید، مرتب به‌ خودتان یادآوری و تلقین کنید که همسر شما واقعا شما را دوست دارد و برای شما ارزش و احترام ‌قائل است . خود را زنی دوست داشتنی و شوهرتان را مردی ‌وفادار بدانید که ‌به حریم روابط زناشویی شما احترام می‌گذارد.

اگر گاهی حس ناامنی می‌کنید، از شوهرخود بخواهید تا رضایت و اعتماد شما را جلب نماید. این که شما دایما و مرتبا شوهران خود را مورد وارسی و عیب‌جویی قرار دهید و مرتب ‌نق بزنید و او را تهدید کنید ‌نه تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه شرایط را وخیم‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. از او صادقانه بخواهید تا به افزایش امنیت و اعتماد شما کمک کند و درنهایت سعی کنید هر گونه ترس و نگرانی و اضطراب و تردید را از خود دور سازید.