بر اساس نتایج یک مطالعه که در انگلستان صورت گرفته است، کودکان زیر ۵ سالی که مادرانی افسرده دارند بیش از سایر کودکان در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

از این رو مواردی مانند مسمومیت، شکستگی‌های کوچک و سوختگی‌های جزیی برای این کودکان بیشتر از بقیه اتفاق می‌افتد. از طرفی میزان مسمومیت در کودکانی که مادران آن‌ها علاوه بر افسردگی اضطراب هم دارند، دو برابر است. با این حال، ارتباطی بین این مسئله با سوختگی‌های درجه سوم یا شکستگی‌های جدی‌تر پیدا نشده است.

روث باکر، سرپرست نویسندگان این مطالعه از دانشگاه ناتینگهام می‌گوید:

افسردگی و اضطراب در مادران امروز رایج است. سلامت مادر عامل کلیدی برای شروع یک دوران کودکی خوب است و تاثیر زیادی بر سلامت جسم و روح کودکان دارد.

وی در گفتگو با رویتر گفت:

صدمات جسمی هنوز هم یکی از عوامل مرگ و میر کودکان در دوران پیش از دبستان است. با این حال مطالعات کمی تاثیر افسردگی مادران را بر این مسئله بررسی کرده‌اند. بیشتر این مطالعات فقط بر روی عامل افسردگی تمرکز کرده‌اند.

باکر و همکارانش، اطلاعات بیمارستانی بیش از ۲۰۰,۰۰۰ کودک متولد شده در بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳ را از زمان تولد تا ۵ سالگی مورد مطالعه قرار دادند. علاوه بر این، سابقه‌ی افسردگی مادران و همچنین نسخه‌های پزشکی آن‌ها در خصوص مصرف داروهای ضد افسردگی و اضطراب بررسی شد. این تیم تحقیقاتی بر روی مواردی چون مسمومیت، شکستگی و سوختگی به عنوان سه صدمه‌ی قابل پیشگیری مشترک در کودکان متمرکز شد.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند، یک چهارم مادرانی که مبتلا به افسردگی یا اضطراب هستند، حوادث بیشتری برای کودکان‌شان اتفاق می‌افتد.

در این میان بیش از ۲۶۰۰۰ مسمومیت، ۶۰۰۰ شکستگی و ۴۲۰۰ مورد سوختگی گزارش شد. در بین آمار مسمومیت کودکان، ۵۲ درصد مربوط به مادران افسرده، ۶۳ درصد مربوط به مادران مضطرب و ۲۳۰ درصد مربوط به مادران نگران و مضطرب بود.

مواردی چون شکستگی و سوختگی هم روند مشابهی با مسمومیت داشت و مادرانی که ترکیبی از افسردگی و اضطراب را داشتند، کودکان‌شان بیش از سایرین به این حوادث مبتلا می‌شدند.

کایران فلن ار از بیمارستان کودکان سینسیناتی در اوهایو می‌گوید:

در خانواده‌ای که افسردگی یا بیماری‌های روانی وجود دارد، کودکان اغلب در برابر خطراتی چون اشیای تیز یا سمی مصون نیستند. به طوری که بچه‌ها در موقعیت‌هایی چون لبه‌ی پله‌ یا پنجره قرار می‌گیرند. 

فوجی وارا از دانشگاه پزشکی ژاپن می‌گوید:

برای جلوگیری از آسیب‌های دوران کودکی نیاز داریم که از سلامت روانی مادران حمایت کنیم.