در هنگام سفر به بعضی کشورهای خارجی، می‌توان در حین سیر و سیاحت با انجام بعضی کارها هزینه‌ی بخشی از سفر را تامین کرد. در این مطلب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

۱. نویسنده یا عکاس آزاد

شاید این معنا را بدهد که نویسنده‌ی سفر باشید، اما لزوما این طور نیست. فرض کنید شما کارمند بانک هستید. در این صورت می‌توانید مقالات مربوط به مجلات و ژورنال‌های اقتصادی را ارسال کنید. نکته‌ی مثبت این است که این کار احتیاج به استقرار در مکان خاصی ندارد و لازم نیست که فقط در مورد سفر بنویسید.

۲. مدرس زبان انگلیسی

این کار غیر رسمی در بعضی از کشورها راحت‌تر پیدا می‌شود و ملزم به داشتن مدرک کارشناسی در هر رشته به همراه کارشناسی ارشد آموزش همراه با مدرک TESL است. بهترین کشور برای پیدا کردن این کار به دلایل متنوع کره جنوبی است (زمانی که هزینه‌ی زندگی در نظر گرفته شود). سپس کشور های ژاپن، چین، تایلند و ویتنام از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. آمریکای مرکزی و جنوبی هم احتیاج به مدرس زبان انگلیسی دارند؛ اما گرفتن ویزای اقامت کمی سخت‌تر از آسیا است. در اروپا هم فرصت پیدا کردن این شغل وجود دارد، اما به طور کلی شرایط آن سخت‌تر است.

۳. آژانس مسافرتی

چون این شغل در ارتباط با مسافرت، هتل‌ها، خطوط هوایی و دفاتر گردشگری است، باید دانش به روز شده‌ای از نحوه‌ی کار آن‌ها داشته باشید. به معنی این که بسیاری از مکان‌های جدید را دیده باشید. مدیران آینده‌ی آژانس‌های مسافرتی باید گزینه‌های آموزشی زیادی داشته باشند که ممکن است این آموزش از یک مدرسه‌ی فنی حرفه‌ای، کالج یا یک دانشگاه کسب شده باشد.

۴. نوازنده و آوازه‌خوان دوره‌گرد

طبیعی است که برای این کار نیازی به مدرک دانشگاه ندارید و تنها موارد احتیاج داشتن مهارت و استعداد عالی است.

نوازندگی دوره گرد می‌تواند بنا به کاری که انجام می‌دهید به طور غافلگیر کننده‌ای سود آورد باشد. می‌توانید این کار را در اماکن شلوغ انجام دهید و هیچ شرمی برای گفتن اینکه چه کاری انجام می‌دهید به فامیل و دوستان، نداشته باشید.

۵. ووفر (فرصت‌های سراسرجهان در مزارع ارگانیک)

البته پولی جهت این کار پرداخت نمی‌شود و تمام چیزی که به شما داده می‌شود یک سقف بالای سر و غذایی برای خوردن است و این برای شما قطعا یک کار تلقی می‌شود. WWOOF یک ارگان است که داوطلبانی را جهت کار در مزارع در عوض یک اتاق و تخت و غذا در سراسر دنیا جذب می‌کند.

۶. داوطلب سپاه صلح

مبلغ زیادی به داوطلب صلح پرداخت نمی‌کنند، اما بیمه‌ی سلامتی، وام دانشجویی و امتیازات خیلی خوبی بعد از گذراندن خدمت در سپاه صلح به شما تعلق می‌گیرد. فرآیند درخواست، مدارک زیادی لازم دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به مقالات، معرفی‌نامه‌ از کالج و اطلاعات حقوقی و درمانی اشاره کرد. ضمن این که یک مصاحبه با شما انجام خواهد شد.

۷. وارد کننده و صادر کننده

انجام این کار مقداری مشکل است؛ چرا که فرق کوچکی بین قانونی و غیرقانونی بودن این کار وجود دارد. برای مثال در برزیل، انتظامات فرودگاه خیلی مواظب خارجی‌هایی بودند که با وسایل الکترونیکی وارد این کشور می‌شدند؛ مخصوصا محصولات اپل که خیلی در برزیل بسیار گران‌قیمت هستند. خارجی ها می‌توانستند این محصولات را با قیمت‌های ارزان‌تر به مردم برزیل بفروشند. به عبارت دیگر خرید چیزی در یک کشور و فروختن آن به دوستی در کشور دیگر به خاطر تورم قیمت، همیشه به خوبی جواب نمی‌دهد.

اگر می‌خواهید کاری قانونی در این زمینه انجام دهید، بهتر است واسطه شوید. بسیاری از تولیدکنندگان کالاهای داخلی علاقمند به توزیع محصولات به خارج از کشور هستند. معمولا حق واسطه‌گری ۱۰% است. این کار برای کسانی مناسب است که تجربه یا علاقه به تجارت و بازاریابی دارند.

۸. مترجمی

دو نوع مترجمی می‌توان انجام داد: ترجمه‌ی گفتاری و نوشتاری. بنابر احتیاج کارفرما، داشتن مدرک لیسانس یا بالاتر شاید ضروری باشد. اگر تحصیلات شما در زمینه‌ی زبان شناسی باشد امتیاز مثبتی خواهد بود. ضمن این که می‌توانید به صورت آزاد کار کنید. صلاحیت مهم برای این کار، تسلط به حداقل دو زبان است.

سازمان‌های دولتی، یکی از مکان‌هایی است که به دنبال مترجم هستند. موارد دیگر، سازمان‌های اجتماعی و بیمارستان‌ها هستند و همچنین هرگونه برنامه‌ای که برگزارکننده یا بینده‌های بین‌المللی داشته باشد.

۹. مسئول آماده‌سازی رزرو خطوط هوایی

حقوق این کار معمولا خیلی کم است، اما امتیازات مسافرتی برای شما خواهد داشت. شما به بلیت گرفتن و کار با مسافران در انجام وظایفی مانند صدور بلیت و حل و فصل مشکلات و حمل و نقل چمدان‌ها و آماده‌سازی برگه‌های اداری کمک خواهید کرد.

الزامات این شغل: حداقل ۱۸سال سن، داشتن دیپلم دبیرستان، داشتن گواهینامه‌ی رانندگی و در بسیاری موارد مهارت تایپ کردن است.