اگر از شما پرسیده شود که کدام میوه در جهان محبوبیت دارد بعید است گوجه فرنگی به ذهن‌تان خطور کند. درصورتی که گوجه فرنگی واقعا یک میوه محبوب است و بیش از هر میوه‌ی دیگری در جهان تولید می‌شود. در ادامه، دکتر مایکل موسلی دلیل این محبوبیت جهانی را توضیح می‌دهد.

بعضی از افراد ادعا می‌کنند که انبه محبوب‌ترین میوه‌ی جهان است؛ چرا که آن را در دیگر کشورها بیش از هر میوه‌ی دیگری دیده‌اند. از آسیا تا آمریکا، مردم مشتاقانه انبه را مصرف می‌کنند و از آن برای تهیه‌ی دسر، بستنی و حتی غلات صبحانه استفاده می‌کنند. البته قطعا انبه در کشورهایی مثل هند و چین محبوبیت بالایی دارد و سالانه ۴۳ میلیون تن انبه در این کشورها رشد می‌کند.

اما اگر ملاک محبوبیت در این خصوص، حجم تولید جهانی باشد انبه در جایگاهی بعد از سیب و موز قرار می‌گیرد. به طوری که سالانه ۱۰۰ میلیون تن موز در هند تولید می‌شود که در صدر میوه‌های این کشور است. در انگلستان بیش از ۵ میلیارد موز کاوندیش در سال تولید می‌شود. اولین نمونه از این میوه در عمارت یک دوک انگلیسی کاشته شد. باغبان این خانه، نام این میوه را از نام کارفرمای خود خانواده کاوندیش گرفت.

با تمام این اوصاف، گوجه فرنگی چگونه توانست محبوب جامعه‌ی میوه‌ها شود؟!

زیبا - اما سمی

گوجه فرنگی چه در حالت پخته، خام، سس، آب یا رب، فوق‌العاده محبوبیت دارد. این میوه با تولید سالانه‌ی ۱۷۰ میلیون تنی در جهان توانسته است صدرنشین محبوب‌ها شود.

بیشتر مردم گوجه فرنگی را در دسته‌ی سبزی‌جات قرار می‌دهند؛ حال آن که از لحاظ فنی گوجه فرنگی یک میوه است؛ چرا که دارای دانه بوده و از لحاظ گیاه‌شناسی در خانواده‌ی توت‌ها قرار می‌گیرد. گوجه فرنگی اولین بار توسط اسپانیایی‌ها از آمریکا وارد اروپا شد.

در ابتدا، بریتانیایی‌ها در مقابل مصرف این میوه مقاومت کردند.

جرج جرارد، آرایشگر قرن ۱۶ یکی از اولین افرادی بود که شروع به کاشت و پرورش این میوه کرد. او در کتاب خود به نام Gerard's Herbal از گوجه فرنگی به عنوان میوه‌ای زیبا اما سمی یاد می‌کند. حال آن که این روزها، گوجه فرنگی جزو مواد غذایی سالم است.

گوجه فرنگی، یک میوه‌ی کم کالری بوده و منبعی غنی از ویتامین C، پتاسیم، فولیک اسید و ویتامین K محسوب می‌شود.

از طرفی گوجه فرنگی شامل مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان قوی به نام لیکوپن است که به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. شواهد دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد لیکوپن موجود در رب گوجه فرنگی می‌تواند از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند.

زمینی و گوشتی

با این حال، این لیکوپن نیست که گوجه فرنگی را از نظر ذایقه‌ی ما عزیز می‌کند؛بلکه طعم قوی «اومامی» این میوه است.

اومامی (Umami) یک واژه‌ی ژاپنی به معنای «خوش طعم و لذت‌بخش» است. در واقع این طعم یکی از ۵ طعمی است که زبان ما می‌تواند تشخیص دهد. باقی طعم‌ها شامل تلخ، ترش، شیرین و شور است. توصیف طعم اومامی سخت است و درک آن با تجربه حاصل می‌شود!

عطر و طعم زمینی این میوه این طور تداعی می‌کند که شما در حال خوردن نوعی گوشت هستید! مواد غذایی زیادی دارای مزه‌ی اومامی هستند که در کمال تعجب شیر مادر هم جزو این غذاها می‌شود. اما در میان میوه‌ها، گوجه فرنگی بیشتر از بقیه این طعم را در خود جای داده است.